In een grijs krijtstreeppak zul je Frans niet snel zien lopen, wel in stijlvolle Italiaanse kleding van zijn buurman Joris Lammers van Spiga. Vanuit zijn statige kantoor in de Verwersstraat vertelt hij: ‘Mijn verschijning, gedrevenheid, hoge energie- en kennisniveau spreekt mensen aan. Het type klant dat bij Hof Hoorneman past, waardeert juist een bepaalde eigenzinnigheid.’ Frans doelt onder meer op de wijze waarop er door hen wordt belegd. ‘Omdat we afwijkende beleggingsresultaten nastreven, vermijden we kopieergedrag. We kiezen er bewust voor om niet in Koninklijke Olie te beleggen, vaak
een standaardkeuze in portefeuilles van vermogensbeheerders. Als je andere resultaten
wilt zien, moet je ook andere keuzes maken. We richten onze pijlen momenteel op China,
de olie- en gassector en obligaties met aandelenrendementen.’ Dat wil volgens hem niet zeggen dat Hof Hoorneman meer risico’s neemt. ‘We doen het alleen anders. Met Value beleggen richten we ons op onterecht ondergewaardeerde aandelen en obligaties. Die bieden de grootste potentie.’
Kretologie
Dat Frans wars is van conventies, blijkt uit het feit dat hij woorden als transparant, maatwerk en onafhankelijkheid mijdt. ‘Vaak zijn deze termen slechts kretologie. Er is volgens mij ook geen verschil tussen het beleggen van 100.000 euro of 10 miljoen. De hoogte van het bedrag zegt niets over de doelstelling. Pas na een uitgebreide kennismaking en inventarisatie wordt een keuze gemaakt voor het type beleggingsportefeuille.’
In goede aarde
De eigenzinnige aanpak loont. De Goudse onderneming heeft in totaal een beheerd
vermogen van 2 miljard euro en het aantal relaties groeit hard en het aantal kantoren
gestaag. Dit jaar openen ze in Groningen een kantoor. Frans: ‘Een deel van ons succes
komt doordat de aandelen van de bank in het bezit zijn van de directie en medewerkers.
Eigendom geeft betrokkenheid. Dit wordt door onze klanten, vaak zelf ondernemer,
als prettig ervaren. Daarnaast wordt het gewaardeerd dat Hof Hoorneman Bankiers
over een volledige bankvergunning beschikt en het onderzoek door eigen analisten wordt
uitgevoerd. Zij reizen de wereld over om de bedrijven te bezoeken waarin wij (willen)
beleggen. Deze grote mate van betrokkenheid valt bij onze relaties in goede aarde.’
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel