Jheronimus Bosch 500: 's-Hertogenbosch en Brabant op de kaart

Het is zover: evenementenjaar Jheronimus Bosch 500 is gestart. Een nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble in Theater aan de Parade in ‘s-Hertogenbosch heeft het jaar ingeluid en op 13 februari start in Het Noordbrabants Museum: ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’. De unieke overzichtstentoonstelling is het middelpunt van een uitgebreid cultureel programma waarmee ’s-Hertogenbosch en Brabant veel extra bezoek zullen aantrekken. Welke kansen biedt dat voor ondernemers?


Uitgave: Jan-Feb 2016
Thema’s: Evenementen Entertainment Businessevent Kunst

In de internationale pers is al veel aandacht aan de tentoonstelling besteed. Zo schreef
de Britse krant The Guardian: ‘Dutch museum achieves the impossible with new
Hieronymus Bosch show.’ ‘Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie’ brengt
eenmalig het merendeel van de schilderijen van Bosch terug naar de stad waar ze meer
dan 500 jaar geleden werden gemaakt. De tentoonstelling start op 13 februari en loopt
door tot en met 8 mei. De belangstelling is overweldigend. Het museum werkt daarom
met timeslots en uitgebreide openingstijden om de vele bezoekers uit binnen- en buitenland optimaal te kunnen ontvangen.

Ontdekkingsroute
Ook Bosch Experience trekt de aandacht van de media. Deze ontdekkingsroute, die
in het teken staat van het beroemdste werk Tuin der Lusten, volgt het spoor van de
Bossche schilder door de stad. Een wonderlijke klim naar het dak van de Sint-Janskathedraal, een hemel- en hellevaart over de Binnendieze onder de huizen van het
middeleeuwse stadscentrum en een spectaculaire lichtshow op de Markt, waar ooit
het atelier van de schilder gevestigd was. Bosch Experience is ontwikkeld in samenwerking
met de Efteling en combineert historisch erfgoed met de verhalen van de stad en beleving in licht en geluid. Dit spreekt een breed publiek aan en zal daarom in de periode maart tot en met oktober zowel dag- als verblijfsgasten aantrekken uit binnen- en buitenland. 

Inspiratiebron
De zeven grote Brabantse musea uit Tilburg, Breda, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch
bieden een tentoonstellingsprogramma aan voor jong en oud met Bosch als inspiratiebron.
Het programma varieert van Jeroen Kooijmans in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch,
tot ‘De dieren van Bosch’ in het Natuurmuseum Brabant in Tilburg en ‘Nieuwe lusten’ in MOTI Museum of the image in Breda. De Bosch Grand Tour is al gestart in december 2015 en loopt door tot halverwege januari 2017. Naar verwachting trekken de musea met het programma vooral veel bezoek uit Vlaanderen, Nederland en de regio. In combinatie met andere Bosch-activiteiten in de regio een mooie aanleiding voor ondernemers om ansluiting
te zoeken. 

Activiteiten

Jheronimus Bosch 500 heeft in 2016 meer dan 90 activiteiten op de agenda staan. Met
een aantal langlopende activiteiten en een programma van podiumkunsten, lezingen
en festivals, is een bezoek aan stad en regio voor zowel de zakelijke als toeristische gast
heel aantrekkelijk. Op www.bosch500.nl is de volledige agenda te bekijken.

Extra bezoeken
Het evenementenjaar en de tentoonstelling worden uitgebreid gepromoot in binnenen
buitenland met een marketingcampagne ‘Welkom thuis, Jheronimus’, perspresentaties
in meerdere landen en internationale en nationale websites voor bezoekers zoals
www.bosch500.nl, www.holland.com, www.visitbrabant.nl en www.bezoekdenbosch.
nl. ’s-Hertogenbosch verwacht met het Bosch-jaar een miljoen extra bezoeken
aan de stad. Daarbij levert elke dagbezoeker naar verwachting €50 op voor de lokale
economie. Voor nationale verblijfstoeristen geldt een factor vijf à zes van dit bedrag,
voor de internationale verblijfstoerist het tienvoudige. Het jaar betekent dus een
enorme impuls voor de economie en een versterkte positionering van stad en regio
als bestemming ook na 2016. Aanknopingspunten genoeg voor ondernemers uit stad
en regio om via arrangementvorming en productontwikkeling aan te haken bij het
evenementenjaar en hun voordeel te doen. 

Voor ondernemers

Donderdag 21 januari organiseren VVV Noordoost-Brabant, Jheronimus Bosch 500 en VisitBrabant een inspiratie- en informatiesessie voor Brabantse ondernemers. Daar presenteren ze, naast het programma van 2016, de beschikbare marketingtools waarmee ondernemers hun aanbod kunnen promoten. Er komen ondernemers aan het woord die al speciaal Bosch-aanbod hebben ontwikkeld. Deelnemers kunnen met vertegenwoordigers
van Het Noordbrabants Museum, Bosch Experience en Bosch Grand Tour om de tafel zitten en praktische informatie en ideeën bespreken. De bijeenkomst vindt plaats in Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch en start om 9.00 uur. Deelname is gratis en aanmelding kan nog via www.connectbrabant.nl. Daar is na 21 januari ook alle informatie terug te vinden voor iedereen die belangstelling heeft.

< Alle thema's