Mandemakers Keukens: Gaat altijd voor het hoogst haalbare

‘Keukens zijn mijn passie, ik kan er zoveel creativiteit in kwijt’, zegt Stefan Mandemakers (36 jaar), commercieel directeur van Mandemakers Keukens. Als hij dit zegt, spat het plezier van zijn gezicht. Het verkopen van keukens en apparatuur, het trainen van de keukenadviseurs van de acht winkels, hij vindt het allemaal fantastisch. ‘Mijn valkuil is dat ik de neiging heb te blijven hangen in de details. Soms raak ik teveel verstrengeld in wat een individuele verkoper doet bijvoorbeeld. Ik moet continu opletten dat ik het grotere geheel voor ogen blijf houden.’


Uitgave: Jan-Feb 2016
Thema’s: Interieur Bedrijfshuisvesting Detailhandel

Stefan staat aan het hoofd van het verkoopteam van Mandemakers Keukens dat onderdeel
is van De Mandemakers Groep (DMG). Daarnaast ontwerpt hij verschillende keukens zoals de VT wonen- en de Ariadnekeuken. Zijn vader Ben (algemeen directeur) begon het bedrijf in 1978 vanuit een schuur en inmiddels is zijn bedrijf degrootste speler in keukens, meubelen en sanitair in Nederland. DMG heeft meerdere keukenformules en twee keukenproductiebedrijven in Nederland en Duitsland. In totaal heeft het bedrijf 250 winkels in Nederland en 100 in landen als België, Duitsland, Bonaire, Curaçao en Singapore.

Feeling en respect
Stefan begon zestien jaar geleden als keukenverkoper en werkte zich op tot commercieel directeur. Ondanks zijn directiefunctie staat hij midden in het bedrijf. ‘Mijn vader zegt altijd: een directeur moet ook de vloer op. Ik kom nog altijd in de winkels, want dat is de plek waar het moet gebeuren. Zo houd ik feeling met de klanten en dwing ik respect af bij medewerkers. Ik train onze verkopers ook en daarom moet ik weten wat er in de markt speelt en hoe onze klanten denken.’ En die klant verandert snel. ‘Ze besteden minder tijd aan rond kijken in winkels, dus wij moeten onze kennis en kunde nog sneller laten zien.’

Op winkelbezoek
Het samenwerken met zijn vader bevalt hem prima. De twee voeren wekelijks werkoverleg en één keer per twee maanden bezoeken ze enkele winkels. ‘Daar geeft hij iedere klant een hand en vraagt hoe ze het ervaren in onze winkel. Hij is zeer betrokken, kent de verkopers bij naam, toont interesse in hun persoonlijke leven. Zij zijn tenslotte
degenen die het moeten doen voor ons. Dit spreekt mij enorm aan in mijn vader. Maar
soms maakt zijn bevlogenheid onze samenwerking lastig, omdat hij van elk detail iets
af weet en hij mij dus met ieder detail om de oren kan slaan.’

Een uitdagend vak

Stefan noemt het een positieve ontwikkeling dat keukens steeds vaker onderdeel van het interieur van een woning zijn. De meeste mensen stoppen hun keuken niet meer weg achter een deur; keukens mogen gezien worden. Hierdoor verandert het vak van keukens ontwerpen ook. ‘We houden ons steeds meer bezig met bijvoorbeeld vloeren en de afwerking van wanden. Dat maakt ons vak uitdagender.’ Een andere trend is het mixen van stijlen. Een moderne keuken met een landelijk aanrechtblad bijvoorbeeld of een traditioneel model met een blad van beton. ‘De inrichting van keukens wordt gewaagder. Groen neemt een steeds prominentere rol in in de keuken, dus we maken meer kruidenbakken.’ Thuis koken wordt een grotere trend en dat zie je terug in de inrichting, ook in de strakke moderne keuken staat de olijfolie in het zicht. Apparatuur heeft de laatste jaren een prominentere plaats gekregen in onze keukens. ‘Koelkasten zijn echt een thema, mensen hechten belang aan het energieverbruik en de grootte.’ 

B2B
 
DMG heeft een projectafdeling die actief is in de B2B markt. Stefan: ‘Onze wereld is verbreed. We houden ons bezig met de inrichting van luxe villa’s tot vakantieparken
en werken veel samen met projectontwikkelaars en interieurarchitecten.’ Tijdens de
crisis heeft DMG zich meer toegelegd op B2B-projecten. ‘De afgelopen twee jaar
zijn we enorm gegroeid, vooral in aantal winkelformules.’ De heren Mandemakers
zien altijd groeimogelijkheden. ‘Online liggen enorme kansen, bijvoorbeeld in de
vervangingsmarkt voor apparatuur. Daarin draait het vooral om marketing, om vindbaarheid en de beste website.’

Hoge bomen
Over keukens kopen wordt online veel geschreven. Vooral de hoogte van kortingen,
is een hot topic. Stefan bevestigt: ‘Wat dit een lastige branche maakt, is de zweem
van kortingen die eromheen hangt. Daaruit stappen is vrijwel onmogelijk. De hele
branche opereert op deze manier. Het is een onderdeel van het aankoopproces.’
De hoogte van de korting zou volgens hem niet de doorslag moeten geven. ‘Het gaat
om het eindproduct, die mooie keuken. Het is zeer belangrijk dat je je op je gemak
voelt in een showroom. Is de adviseur voldoende creatief, luistert hij goed naar jouw
wensen?’ Een ander onderwerp waar veel keukenkopers over praten, is of ze wel of
niet bij Mandemakers willen kopen. De commercieel directeur reageert: ‘Naar ons
wordt scherp gekeken, omdat we zo groot zijn. Hoge bomen vangen veel wind.’ Door
die wind laat hij zich niet tegenhouden. Op de vraag wat zijn ambities zijn, antwoordt
hij: ‘Ik wil verder groeien binnen de organisatie, me breder ontwikkelen en nog meer
trendsetter worden.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's