‘De markt verandert, alles is volop in beweging’, begint Herman de Jager, partner van Van Luxemborg & De Kok. ‘Zowel op het vlak van regelgeving als ook binnen de externe verslaggeving, kwaliteitsbewaking en onze AFM vergunning. Om aan het hele proces van kwaliteitsbeheersing en waarborg te kunnen blijven voldoen moet je een bepaalde kritische grootte hebben. In ons geval betekent dit groei.’ Het kantoor aan de Ringbaan West met derde generatie partners en een team van veertig medewerkers in Tilburg en vijftien op de vestiging in Dongen, is een stabiele en middelgrote regionale speler met klanten uit veel uiteenlopende branches. Klanten komen onder andere uit de zakelijke dienstverlening, goederenvervoer en industrie. ‘Zowel Verspeek & Mutsaers als wijzelf waren via verschillende kanalen bezig om groei te realiseren’, gaat De Jager verder. ‘Het kantoor vernam dit via een bevriende relatie. Vanwege het feit dat Mil Mutsaers bij ons zijn carrière begonnen is, heeft hij het eerste contact gelegd. Begin dit jaar zijn de gesprekken begonnen.’
Toegankelijk
‘Om meer kennis in eigen huis te krijgen en beter en sneller slagen te kunnen maken
in de automatisering, is deze uitbereiding zeer gewenst’, licht John Verspeek, partner
van Verspeek & Mutsaers uit Berkel-Enschot toe. ‘Wij willen onze klanten in het mkb
immers ook in de toekomst goed kunnen blijven bedienen. Bovendien komt onze
bedrijfscultuur sterk overeen door een hoge mate van betrokkenheid richting klant en
medewerker. Dit betekent als vanzelfsprekend dat voor de partners van de kantoren
ook ná de fusie het klantencontact frequent en de lijntjes kort blijven.’ De Jager onderstreept dit. ‘Bij ons is elke partner benaderbaar’, voegt hij eraan toe. ‘Spreekt men tegenwoordig vaak van een trusted advisor, wij durven gerust te stellen dat wij dit al
jaren zijn richting onze klanten. Doordat we nu een groter potentieel in huis hebben,
kunnen we hen in de toekomst de diensten blijven bieden die we nu ook al aan hen
bieden. Immers, alles voor onze klanten. Deze waarborg is voor ons essentieel.’
Kennismakingsborrel
2015 was uiteraard niet alleen een spannend jaar voor Verspeek en De Jager, maar ook
voor de andere partners Henry Corsten en Albert Verschure van Van Luxemborg & De Kok en Mil Mutsaers van Verspeek & Mutsaers. Om nog maar niet te spreken over de medewerkers van de twee kantoren. Niet voor niets werd er meteen na de bekendmaking
van de fusie eind vorig jaar een kennismakingsborrel georganiseerd. ‘Je voelde meteen dat het dna hetzelfde is’, aldus De Jager. ‘Alle medewerkers zochten elkaar spontaan op. Niets geforceerds, alles ging heel natuurlijk.’ Alsof het zo had moeten zijn, zo voelen de veranderingen voor alle betrokkenen. Ging de fusie per 1 januari 2016 in, de fysieke overstap zal pas medio mei plaatsvinden. Voorlopig valt er nog veel te overleggen en af te stemmen, ook wat de technische systemen betreft. Het pand van Van Luxemborg & De Kok biedt voor de nieuwkomers de perfecte ruimte, want nagenoeg alle plekken in het
kantoor zullen door deze verhuizing bezet worden.
Oog voor medewerkers
De communicatie richting de klanten van Verspeek & Mutsaers is binnen deze aanpassing
volledig transparant: klanten dienen te weten waar ze aan toe zijn. ‘We zijn er geheel
open over dat Mil Mutsaers de keuze heeft gemaakt om in de komende twee jaar
zijn klanten met zorg aan de partners van Van Luxemborg & De Kok over te dragen’,
legt Verspeek uit. ‘Mil zal niet vervangen worden. Hij wordt adviseur binnen het
kantoor en zal in deze functie zijn werkzaamheden de komende jaren verder gaan
afbouwen. Klanten worden echter door dezelfde teams bediend. Zij kunnen blijven
rekenen op de deskundige kennis en vertrouwde contacten zoals ze al bij ons gewend
waren.’ Voor De Jager is deze keuze tot samenvoeging van de kantoren eveneens
een zeer welkome. In twee jaar tijd kunnen de klanten wennen aan deze nieuwe situatie
én aan de opvolgers van Mutsaers. De fusie biedt ook nog een andere uitdaging: er wordt
streng voor gewaakt dat de nieuwe medewerkers zich straks helemaal op hun plek
gaan voelen binnen de Tilburgse locatie.
Respect
‘Wij willen graag dat zij zich vanaf het eerste moment thuis voelen’, benadrukt De
Jager tot slot. ‘Daarom hebben we ook besloten om de teams te mengen voor een
frisse en onbevangen start. Ons kantoor is niet louter een pand, maar bestaat per slot
van rekening uit mensen. Respect en gelijkwaardigheid staan daarom in ons werk
bovenaan, zowel richting klant als richting medewerkers. Dat is een hoog goed waar
wij altijd over zullen blijven waken.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema