Werktuigbouwkundig ingenieur Nicole Noorman van der Dussen (36) is sinds vier jaar operationeel directeur van NDW in Waalwijk. Ze werkt gemiddeld 60 uur per week, als er tenminste geen beurzen, klantof dealerbezoeken op de agenda staan. Dan gaat ze nog even door. Haar monumentale bovenmeesterwoning in Waalwijk, wat ze met twee jonge zoontjes en echtgenoot Jitse bewoond, heeft ze eigenhandig van elektra voorzien en totaal gerenoveerd. Ik kijk verrast naar de mooie jonge vrouw, die professioneel voor onze fotograaf poseert. Hoe doet ze dit allemaal?
Blootkalenders en de wallen
In de grote fabriekshallen waar transport- en draagrollen voor interne transportsystemen
gefabriceerd worden klinkt muziek. Ik zie mannen en vrouwen energiek zagen, slijpen
en monteren. Opvallend is dat er geen enkele blootkalender hangt. Best ongebruikelijk
binnen productiebedrijven. De invloed van Nicole? ‘Niet eens’, zegt ze. Compagnon
Patrick Sprangers, commercieel directeur, ruimde ze op omdat het geen professionele
uitstraling heeft. Pikant detail is dat Nicole, na een personeelsuitstapje op de Amsterdamse
wallen, in de bus naar huis met hem het besluit nam om NDW over te nemen.
Geur van verbrand staal
Samen met Patrick en broer Ted, bedrijfseconoom en financieel directeur, vormt Nicole de solide basis van NDW. ‘We hebben alle drie ons eigen specialisme en zijn allen eigenaar.’ ‘Ik kan heel gepassioneerd over ons product praten omdat ik ben opgegroeid met de geur van verbrand staal. Als negenjarige gaf ik vriendinnetjes al rondleidingen door de fabriek. Na het behalen van mijn HTS-diploma Werktuigbouwkunde, ben ik hier op alle bijna afdelingen werkzaam geweest.’ Ze heeft veel van haar vader geleerd, maar ook discussies
met hem gevoerd.
Hippe rollen
Nicole geeft aan dat het uiterlijk van het product zorgt voor herkenning bij de klant dat dit om een merkrol gaat. ‘Wij zijn niet de goedkoopste, maar wel de beste. Vroeger waren alle transportrollen zwart en naamloos. Mijn vader vond dat niet wij belangrijk waren, maar onze klanten.’ Nicole en haar compagnons waren het daar niet mee eens en hun eerste actie als eigenaar was het bellen van de spuitgieter. De rol is nu naast herkenbaar, hipper en met oranje accenten. ‘We verzinken pas achteraf. De kopse kanten, die gezaagd zijn, worden dan ook verzinkt. Dat is roestwerend, plus het glimt mooi. Esthetiek is belangrijk.’
Geen zorgrol
Hoe houdt ze alle ballen in de lucht? ‘Mijn man is op dit moment bezig met bijscholing. Hij vangt thuis veel op en kan fantastisch koken.’ Thuis is ze moeder, in de fabriek niet. ‘Het is niet de bedoeling dat personeel alle persoonlijke problemen bij mij neerlegt, omdat ik vrouw ben. Alles wat hier wordt gemaakt is al verkocht, we hebben een gemiddelde doorlooptijd van tien tot vijftien dagen en 12.000 verschillende opdrachten per jaar. In die hectiek kan ik geen zorgrol op me nemen. Als merkleverancier hebben we nu dealers in de
Benelux, Duitsland, Engeland en Scandinavië. Binnen vijf jaar moet heel Noord- en West-Europa weten wie we zijn en binnen tien jaar de hele wereld.’ Nicole is mentor voor startende vrouwelijk ondernemers voor ‘Sis in Biz’.
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema