Twee weken voor kerst verraste Albert zijn medewerkers en hun gezinnen met een bezoek aan de Féju Christmas pick-up Tour van Bonheur Horeca Groep. ‘Ik vond het belangrijker dan ooit om te laten zien dat ik mijn mensen waardeer. Ook kon ik op deze manier iets terugdoen voor Bonheur waarvoor we al jaren werken.’
Minder hard
Albert bouwde zijn bedrijf in IT en telecom op vanaf de grond. Nu, bijna zeventien jaar en negen overnames later, staat er een club van 35 man. ‘Leest als een mooi jongensboek hè, we hebben echter ook onze tegenslagen gehad.’ Maar vandaag blikt hij vooruit. Eind 2020 lanceerde Féju een nieuwe huisstijl met rondere vormen en lichtere kleuren. De nieuwe pay off is: waar ICT klopt. ‘Een quote van meerdere opdrachtgevers. Meer dan eens hebben we te horen gekregen dat onze dienstverlening past bij onze relaties. Onze nieuwe huisstijl is minder hard, dat past bij ons. Blijven investeren in je bedrijf vind ik belangrijk, ook tijdens corona.’ Wat hij ook belangrijk vindt in een tijd als deze, is er iets van maken. ‘Als jij als ondernemer je hoofd laat hangen en chagrijnig rondloopt, dan lopen je mensen op den duur weg. En natuurlijk begrijp ik dat het lastig is om positief te blijven als je in de horeca, de reis- of evenementenbranche zit.’ Hij heeft in ieder geval nog genoeg om blij van te worden. ‘Zoals met mijn vrouw bij de haard zitten met een glas wijn en fijne muziek of een mooie wandeling maken in de Oisterwijkse bossen.’
Gerust hart
Albert kijkt met een redelijk gerust hart naar het verse jaar 2021. ‘Uiteindelijk moet het mkb door, want automatisering staat nooit stil. Te lang uitstellen is gevaarlijk, omdat je kwetsbaarder wordt voor hackers doordat software op een bepaald moment niet meer ondersteund wordt.’ Zijn team is er in ieder geval klaar voor. ‘Toen we het in 2020 iets rustiger hadden heb ik vol ingezet op het opleiden van mijn mensen. Ze hebben veel certificeringen behaald voor onder andere Sophos, Aruba en natuurlijk Microsoft. We hebben ons kennisniveau flink verhoogd; daardoor kunnen we onze relaties nog beter van advies voorzien.’
Interne coaching
Féju heeft plek voor nieuwe medewerkers. ‘We hebben gevarieerde opdrachtgevers, van zorg tot retail, van klein tot groot mkb. Dat maakt het werk afwisselend en leuk. Daarnaast hebben we goede onderscheidende arbeidsvoorwaarden én investeren we flink in de kennis en ontwikkeling van onze mensen. We werken vanuit een prachtig kantoorpand, de sfeer is informeel en waar nodig professioneel en daadkrachtig. We zijn er trots op dat onze mensen vaak met veel plezier lang onze collega’s blijven.’ De directeur en zijn operationeel manager, Anton van Dam, vragen er ook iets voor terug. ‘Je moet wel tegen stress kunnen, want als je ergens in de regio bij een afspraak zit, kun je ineens door moeten naar Groningen of Amsterdam.’ Tevens is het zo dat de meer ervaren medewerkers de junior collega’s coachen. Waarom hij dat niet zelf doet? ‘Doordat het hier om specifieke kennis en kennisoverdracht gaat, zijn anderen hier beter in. Alleen mensen die willen groeien, kunnen een Féjuutje worden. Als je vijf jaar precies hetzelfde doet dan kak je toch in?’
Mooier wordt het niet
Albert heeft een middelgroot bedrijf in een snelle branche. Toch is hij elke maandag vrij. ‘Je moet er in deze tijden zelf iets van maken. Op een terras aan zee, trappistje in de hand, hond aan mijn voeten, mooier wordt het niet. Het afgelopen jaar waren we natuurlijk voornamelijk thuis door de maatregelen rond corona. Gelukkig koken we graag samen.’ Het feit dat hij minder aanwezig is op de zaak, wil niet zeggen dat hij minder betrokken is. ‘Ik ben nog steeds scherp en snel en schakel altijd met mijn managementteam. Ik kijk met een visie naar mijn bedrijven. Dankzij die visie zijn we als bedrijf minder conjunctuurgevoelig. Dit levert veel op: continuïteit voor onze relaties en medewerkers voor nu en in de toekomst. Die visie mag je ook van ons verwachten, want iedereen moet door, ook in deze tijden.’ Daarnaast spart hij vaak met collega-ondernemers. ‘Ook de input van collega’s is erg belangrijk. Als gevolg daarvan is er afgelopen jaar een groot magazijn aan het bestaande magazijn gebouwd. Hiermee kunnen we onze gestage groei nog beter faciliteren.
TIPS
• Alles staat of valt met aandacht.
• Houd de spirit erin anders gaan mensen weg.
• Investeer in kennis en kunde, na corona heb je daar profijt van.
• Zit je er even doorheen? Praat met ondernemers waar je inspiratie van krijgt.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Linn de Kort