In augustus 2021 verliet BDO na twintig jaar het kantoor aan de Professor Cobbenhagenlaan. De derde verdieping van het gloednieuwe Plan-t is sindsdien de plek waar onder andere Marks mkb-team werkt. Het kijkt uit over de Tilburgse Spoorzone, het station en een deel van de binnenstad. Niemand heeft een vaste werkplek, flexibel de uren indelen is onderdeel van het beleid. ‘Wil je vroeg starten en daarna 1,5 uur ontbijten met je kinderen en ze naar school brengen? Dat is prima. ’s Middags sporten? Ga je gang. We ervaren dat mensen hun uren toch wel maken.’
Nieuwe ontmoetingscultuur
Op kantoor werken, heeft een andere functie gekregen. Daniëlle van Roij (28), onlangs gepromoveerd tot teamleider: ‘Ik werk drie of vier dagen thuis en ben een of twee dagen hier op kantoor. Voor teamoverleg hebben we samenwerkplekken. Voor het rustig en alleen werken zijn er concentratiewerkplekken.’ Mark: ‘De cultuur is veranderd. Thuiswerken mag al twintig jaar, maar niemand deed het.’ Teamleider en adviseur Michel van Hoek (33) vult aan: ‘Ons kantoor is veranderd van een plek waar je kwam om te werken in een ontmoetingsplek. Geconcentreerd werken doe ik thuis. Hier kom ik voor dat koffiemoment en het samenwerken met collega’s. ’Assistent accountant Mohammad Alfares (31) vindt het vooral prettig om de keuze te hebben waar hij werkt. ‘BDO geeft ons ook thuis de juiste faciliteiten, zoals recent budget voor een stoel en bureau.’ Een andere verandering is het vervoersbeleid. Mark: ‘We vergoeden en stimuleren reizen per fiets en OV volledig. Met een pas kan elke medewerker gebruik maken van deelauto’s, OV-fietsen, bus en trein.’
Fietsend naar klanten
Daniëlle kwam vier jaar geleden naar BDO omdat ze graag in haar woonplaats wilde werken. ‘Ik werkte in Breda en woonde in Tilburg-centrum. Vanaf het eerste gesprek bij BDO was het contact prettig. In je eigen stad werken is ontzettend leuk. Ik kan op de fiets naar klanten. Dat hoeft niet altijd voor een formele afspraak te zijn. Als ik een belletje krijg met een boekhoudkundige vraag dan spring ik ook weleens op de fiets om die face-to-face te gaan beantwoorden. Ben ik ook weer even lekker in beweging.’
Creatief zijn in werving
De eigen medewerkers spelen een belangrijke rol in de werving bij BDO. Mark: ‘Als je wilt groeien, moet je creatief zijn in de werving en het vooral zelf doen. Daar ruim ik wekelijks tijd voor in.’ Als hij iemand zo ver krijgt om te komen praten dan betrekt hij altijd een collega en leeftijdsgenoot van de kandidaat bij het gesprek. ‘Ik kan het zelf, als lid van de oude garde, wel allemaal vertellen, maar het werkt beter om ervaringen te delen met iemand van dezelfde generatie.’ Jonge medewerkers wordt dan ook gevraagd om oud-studiegenoten te polsen. Mark: ‘En dat wordt beloond. Als iemand in dienst komt dan krijgt de aanbrenger een bonus.’ Mohammad is een van de medewerkers die via LinkedIn een berichtje kreeg van Mark. ‘BDO staat in de top vijf van grootste accountantskantoren in Nederland. Ik dacht dat het een erg formeel bedrijf zou zijn.’ Niets bleek minder waar. ‘De cultuur bleek juist erg informeel. Dat merkte ik tijdens mijn eerste gesprek al. Het contact met collega’s is prettig; ik voel me vanaf het begin onderdeel van het team en managers zijn altijd beschikbaar voor vragen. We werken hier niet achter dichte deuren.’ Hij is blij met de begeleiding die hij krijgt bij het afronden van zijn hbo-opleiding accountancy. ‘Ik heb een mentor die me helpt in mijn ontwikkeling. Na mijn afstuderen in maart ga ik door met de posthbo-opleiding tot AA accountant.’
Daarom ben ik hier nog
Mark snapt waar het imago van een formeel bedrijf vandaan komt: ‘BDO bedient bedrijven in alle soorten en maten, tot aan beursgenoteerde ondernemingen. Onze afdeling staat vol in het mkb; dat vergt een ander type mens dan degene die bijvoorbeeld beursfondsen controleren.’ Michel is daar een mooi voorbeeld van. ‘Ik ben hier tijdens mijn studie in 2007 gestart in de controlepraktijk voor middelgrote en grote bedrijven. Ik merkte al snel dat ik meer ‘het type mkb’er’ ben. Ik wil ondernemers verder helpen in hun bedrijfsvoering. Daarom heb ik de overstap gemaakt naar het mkb-team. Iedereen bij BDO wordt gestimuleerd zichzelf te ontwikkelen, bijvoorbeeld via interne trainingen bij de BDO Academie en door coaching.’ Zijn werkervaring maakt hem een aantrekkelijke kandidaat voor andere dienstverleners. ‘Ja, er wordt aan me getrokken. Maar: ik heb leuke klanten, fijne collega’s en we doen met het kantoor toffe activiteiten. Daarom ben ik hier nog.’ Ook Mark kwam 23,5 jaar geleden als jong broekie bij BDO Tilburg werken. En bleef. Hij groeide door tot verantwoordelijk partner. ‘Daar ben ik blij mee en trots op. Ik heb alle rollen gehad en weet dus hoe het is om als starter te worstelen met het combineren van werk en opleiding, of hoe klanten je kunnen uitdagen. Ik vind het bijzonder om mijn team hierin te kunnen coachen.’
Benieuwd geworden? Lees hier alles over werken bij BDO
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema