T&W: What the hack!

De kans dat je fiets gestolen wordt, is 1 op 69. Dat er bij je ingebroken wordt 1 op 250. Dat er brand bij je uitbreekt 1 op 8.000. Dat je gehackt wordt 1 op 8! ‘Veel hacks komen niet eens boven water’, zegt Mike Reuser (50) van T&W Tilburg en oprichter van dataverzekering.nl. ‘En als ze dat al doen, is het te laat.’


Uitgave: Jan - Feb 2022
Thema’s: Cybercrime ICT ICT & Telecommunicatie ICT-ondersteuning IT IT-infrastructuur IT-netwerken

Cybercrime komt veel vaker voor dan je zou denken. Kijk naar Mandemakers Keukens, VDL Eindhoven en Hoppenbrouwers Techniek. Hen overkwam allen hetzelfde. ‘Het zal je maar gebeuren dat je personeel naar huis moet omdat alles stil ligt’, gaat de eigenaar van het financieel adviesbureau verder. ‘Respect voor bedrijven die daar open over durven te zijn. Het is niet stoer om te melden dat je gehackt bent.’ Maar eenmaal gehackt ben je vanuit wetgeving verplicht om te onderzoeken welke datagegevens bij een hack precies ontvreemd zijn. Daar hoort een data-forensisch onderzoek bij. De herstelkosten van het systeem zijn hoog. Torenhoog.

Signaleringssystemen

Hacken is het integreren in het systeem van een willekeurige onderneming om vervolgens de besturing van dat systeem over te nemen voor geld (in bijvoorbeeld bitcoins, red.) of belangrijke informatie. 75 procent van de hacks wordt veroorzaakt door (ongelukkig) menselijk handelen, maar je kan ook al gehackt worden via een apparaat als de printer. ‘Een Amerikaans casino werd gehackt door het digitale voedersysteem in haar tropisch aquarium’, vertelt de early adopter en specialist op het gebied van cyberverzekeringen. ‘Je kan niet voorkomen dat hackers binnenkomen, maar je kan wel signaleren dat ze er zijn. Daar zijn signaleringssystemen voor.’

Awareness trainingen

T&W (Titulaer & Westerterp) bestaat sinds 1933 en is volledig onafhankelijk. Het doet in verzekeringen, pensioenen en hypotheken en zit kort op de bal. Naast het bieden van een cybercrime verzekerings-dienstenpakket biedt ze ook awareness trainingen voor medewerkers. ‘Wij schakelen in het geval van hacking direct met de juiste partijen om systeemherstel uit te voeren, het bedrijf weer up en running te laten zijn en ondersteuning te bieden bij het doen van de juiste aangifte en bij reputatieschade’, aldus Mike. ‘Als het niet goed gaat, komen klanten naar ons. Maar ik heb nog liever dat ze via ons voorkomen dat het niet goed gaat.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's