‘Dus zo wordt er ook wel eens ‘nee’ gezegd als we gevraagd worden om het zoveelste uitzendbureau te zijn wat mag leveren.’
Contact als vertrekpunt
‘Met familiewaarden groei je op’, gaat Anne verder, sinds twee jaar directeur na jarenlang meewerken binnen het bedrijf. ‘Het contact met onze klanten, medewerkers en recruiters is frequent en persoonlijk. Onze klanten kiezen we hier ook op uit. Onze kleinschaligheid is onze kracht.’
350 tot 450
BAM Works werd circa 20 jaar geleden opgericht en is een uitzendbureau dat zich richt op Oost-Europese arbeidsmigranten. Klanten komen allang niet meer alleen uit de agrarische sector. Ook de transport, productie, logistiek en voedingsindustrie weten zich door BAM Works bediend. Het familiebedrijf heeft 350 medewerkers met een uitloop naar 450 in het hoogseizoen. ‘Door ons breder in te zetten en gebruik te maken van anticyclische periodes, bieden we mensen ook werk búiten het hoogseizoen’, zegt Martijn, verantwoordelijk voor de IT afdeling plus wagenpark. ‘Woonlocaties die wij faciliteren bevinden zich altijd in het buitengebied of op industrieterreinen waar bedrijfswoningen van opdrachtgevers gevestigd zijn. Lekker dichtbij. Iedereen kan op de fi ets naar zijn werk.’ Anne: ‘Onze missie? Langdurige werkcontracten realiseren en mensen behandelen zoals je zelf behandeld wil worden.’
Bloedhete cultuurverschillen
Als je samenwerkt met andere culturen, in dit geval de Oost-Europese, kun je niet om cultuurverschillen heen. Dit geldt ook voor Anne en Martijn. ‘Oost-Europeanen zijn van huis uit gewend om flink te stoken’, lachen ze. ‘Als ze het te warm krijgen, zetten ze gewoon een raam open. Bloedheet was het soms bij ons op kantoor. We hebben de thermostaat maar op vaste temperaturen ingesteld.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN