En wát voor feestjes. De Voute Christmasparty bij de Bonheur Horeca Groep zit nog vers in het geheugen, net als het zomerse tuinfeest en de verrassende uitstapjes voor alle medewerkers en hun partners. Albert stáát erop dat partners meegaan.
Mens achter de mens
‘Onze techneuten werken hard en veel’, verheldert Albert die zijn bedrijf 19 jaar geleden oprichtte. ‘Soms ook in het weekend. Dan zitten hun partners alleen thuis. Zij maken het mede mogelijk dat Féju gedreven en loyale mensen in dienst heeft. De partners horen er dus ook zeker bij. We hebben ze allemaal al eens een bloemetje gestuurd.’ Geloof het of niet, maar voor coronatijd ging Albert met elke medewerker, één op één, lunchen of dineren. Gewoon omdat hij ze beter wilde leren kennen, zijn waardering wilde laten blijken en het niet of slechts kort over Féju te hebben. ‘Bowlen, steengrillen. Terrasjes pakken doen we ook’, vult Anouk Peek (57) aan, Management Assistente en ‘moeder des huizes’. ‘We organiseerden ook al een grote kookclinic. Wat doen we eigenlijk nìet?’
Personeel? Collega’s!
Maar eerst even wat ze bij Féju in Udenhout wél doen. Féju, de naam verwijst naar de afkortingen van Alberts dochters Féline en Juliëtte, richt zich op automatisering en telefonie voor de zakelijke markt in de breedste zin des woords. Van mobiele tot vaste telefonie. Van automatisering van notebooks tot grote serveromgevingen, cloud- en datacenteroplossingen. Het team bestaat uit 35 medewerkers. ‘Collega’s’, nuanceert Albert. ‘De term personeel vind ik overigens een scheldwoord. Ik werkte ooit bij een bedrijf waar de mensen personeel werden genoemd. O, dan stuur ik mijn personeel wel, zeiden ze tegen klanten. Alsof het minderen zijn. Wie hier werkt, is een collega. Omgekeerd ben ik ook een collega voor hen.’ Anouk: ‘Van de directie tot aan de facilitair medewerkster, de een kan niet zonder de ander. We koesteren een gezonde wederzijdse afhankelijkheid.’
Speechen op een kratje
Het succes van Féju en het stevig fundament dat de onderneming tot op heden creëerde, kwam niet zomaar aanwaaien. De bankencrisis bijvoorbeeld. Toen ging Féju zowat kopje onder. Banken geloofden destijds nog niet in de IT, Albert mocht over een paar jaar eens terugkomen als IT werkelijk een succesvolle business bleek. Dat hij toen hulp van anderen durfde te vragen en dingen uit handen durfde te geven, was zijn redding. ‘Sommige collega’s hadden hun boeltje intussen al gepakt, maar het groepje dat overbleef kende de cijfers. Ik moest hun vertrouwen terugwinnen, ze opnieuw perspectief bieden’, vertelt hij over die periode. ‘Daarvoor moest ik eerst op een kratje gaan staan voor de groep.’ Albert durfde open en kwetsbaar te zijn. Misschien is dit wel de kracht achter het bedrijf. Lees, achter de ondernemer zelf.
Door het vuur
‘Ik heb een prachtig directiekantoor, maar zit daar nooit’, gaat hij verder. ‘Ik zit altijd tussen de collega’s. Ik meng me niet tussen mijn collega’s om ze te controleren of af te luisteren. Ik wil graag met ze meedenken, betrokken zijn. Samen maken we het succes. Als er op zondagmiddag, terwijl het hoogzomer is, ergens een grote storing ontstaat waarbij een collega hulp nodig heeft, staat ook hij nooit alleen. Er zijn altijd collega’s die mee willen helpen, 24/7! In welke functie dan ook. We gaan voor elkaar door het vuur.’
Op je nummer
Anouk weet precies welke persoonlijkheden uitstekend in het team van Féju passen: ‘Je kunt nog zo goed zijn in de technische kant van het vak, maar als je niet op een communicatieve manier kunt vertellen wat je bij een relatie komt doen, is dat toch een probleem. Wie we hier wél graag zien? Sociale mensen met humor. Teamplayers zonder 9 tot 5 mentaliteit.’ Albert: ‘Iedereen doet er bij ons toe. Je mag gewoon jezelf zijn, ongeacht achtergrond of geaardheid. Maar collega’s die met de neus in de wind lopen, zetten we op hun nummer. En als dat na een paar keer nog niet helpt, gaan we toch echt proberen dat jaarcontract eerder te beëindigen.’
Omgeving is beleving
Het grote succes van Féju zit ‘m duidelijk niet alleen in het leveren van een uitstekende dienstverlening en service. Ook niet in dat toffe salaris, die goede computers of de auto van de zaak. Féju is toch ook een beleving. Daar vind je smaakvol ingerichte ruimtes, met prachtige planten en comfortabele loungehoeken. Met een ontspannnen muziekje op de achtergrond. Onlangs werden verschillende bureaustoelen besteld zodat medewerkers ze konden testen. De prijskaartjes werden er van tevoren af gehaald. ‘De beste stoel bleek niet eens de duurste’, aldus Albert. ‘Het is niet aan mij – het is aan hen. We laten onze collega’s kiezen wat ze nodig hebben. Sowieso hebben ook zij vaak goede ideeën. Daar sta ik voor open én daar sta ik voor in.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN