‘Tijdens een avondje Trappers ervaar je topsport, het bruisende bedrijfsleven en de befaamde Brabantse ambiance. We zijn een open huis en iedereen is welkom.’
Maar dat doet Tilburg omgekeerd ook. De stad is apetrots op Tilburg Trappers. Zo blijkt uit de ruim 2.500 bezoekers die wekelijks komen genieten van de wedstrijden en de gemeente die de club altijd daar waar mogelijk steunt. Trappers draagt trots de naam van de stad en menig inwoner verbindt zich graag met deze sympathieke, ambitieuze sportorganisatie.
Dat wil je meemaken
‘We zijn een spin in het Tilburgse web’, zegt Stijn die van huis uit met deze club opgroeide en zelf ook een korte periode op het ijs stond. ‘Je hoeft geen liefhebber van ijshockey te zijn om hier een geweldige avond te hebben.’ Ruud: ‘We zijn laagdrempelig en dat willen we ook uitstralen. Zo lopen onze spelers na een wedstrijd gezellig tussen de sponsoren en fans. Op wedstrijdavonden bruist het hier van de energie, daar wil je echt bij zijn!’
Bruisend netwerk
Tilburg Trappers is opgericht in 1938 en maakt zich dus op voor haar 85-jarig jubileum. Het is een professionele sportorganisatie met onmiskenbaar het Oberliga team als vaandeldrager – het enige Nederlandse ijshockeyteam dat in de Duitse competitie speelt. Dan is er de Tilburg Trappers jeugdafdeling, bestaande uit teams binnen alle leeftijdscategorieën en spelend in de nationale top. Naast het ontvangen van gasten rondom de wedstrijden kun je bij de Trappers voor veel meer terecht. Een clinic, galafeest of jubileum? Vergaderen, teambuildingsessies of speeddaten? You name it! Regelmatig kunnen sponsoren tijdens Oberliga wedstrijden genieten van een exclusief diner onder de noemer Trappers Culinair, waar per editie een ander hoogstaand restaurant uit Tilburg e.o. een driegangendiner verzorgt. ‘We werken ook samen met de gemeente Tilburg en ondersteunen daarbij bijvoorbeeld de Meedoenregeling’, laat Ruud, voormalig ijshockeyscheidsrechter, weten. ‘We vinden dat dit toffe spelletje voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daarom hebben we ook een samenwerking met de Quiet Community Tilburg, waarbij we regelmatig kaarten voor de minderbedeelden beschikbaar stellen.’
Uitdagend scenario
Onlangs toonden Trappers een fraai staaltje ondernemerschap: bewust koos ze ervoor tijdens coronatijd te blijven groeien en te investeren. Zo heeft Stijn, voorheen marketing, een functiewisseling doorgemaakt en zijn er een nieuwe marketing- en horecamanager aangetrokken. ‘Ondernemen in moeilijke tijden was wel een stap’, weet Ruud, nu bijna drie jaar directeur, nog goed. ‘Ga je alles eruit halen en terug naar de basis of neem je dat stukje ondernemersrisico en bereid je je voor op betere tijden? We kozen voor het meest uitdagende scenario.’ Een uitstekende keuze, want Tilburg Trappers blijft doorgroeien en wil uitbreiden met meer kleedfaciliteiten en vergaderruimtes. Ruud: ‘De uitdaging? De sportbranche is altijd grillig en afhankelijk van de resultaten die je als club laat zien. Verder zijn we ook deels afhankelijk van de gemeente als het om onze toekomstplannen gaat. Zo worden er in ons Stappegoorgebied woningen gebouwd voor zo’n 10.000 nieuwe bewoners. Qua oppervlakte zal uitbouwen dus spannend voor ons worden, maar nieuwe kansen zien wij o.a. in het vervullen van een wijkfunctie. Ook zijn we in gesprek met de gemeente als het gaat om extra ijs(tijd) zodat we onze teams zo maximaal mogelijk kunnen opleiden en faciliteren en de club verder kunnen laten groeien.’
Tricorp en de Trappers
Tilburg Trappers zit in een lekkere fl ow. Dat is mede te danken aan haar vele sponsoren, pakweg zo’n 150, en de trouwe schare aan fans. Exclusieve hoofdsponsor van de organisatie is sinds twee jaar Tricorp uit Gilze, de marktleider op het gebied van werkkleding. Dit sponsorship vloeit voort uit de duurzame relatie die de club heeft met Gertjan van Eck, eigenaar van Tricorp, die vanuit het verleden al vele jaren nauw betrokken is bij de club. Stijn: ‘Zo heeft Tricorp voor ons de werkkleding binnen de hele organisatie verzorgd waarmee we eenheid en professionaliteit uitstralen. Die kleding dragen we met trots. We maken Tricorp in- en extern graag zichtbaar, dat verdient ze.’ ‘Tricorp is een topbedrijf dat het zakelijke op een mooie manier met sport weet te verbinden’, reageert Ruud. ‘Vanuit haar sporthart sponsort ze ook o.a. Formule 1, PSV en Willem II. Tricorp is van zichzelf geen sportorganisatie, maar intussen wel een boegbeeld als het om sportsponsering gaat. Hoe bijzonder is dat. We zijn er trots op dat ze al zoveel jaren loyaal is aan ons.’
Ambitie als nooit tevoren
Sponsoring is meer dan een zakelijke transactie, vinden beiden: ‘Het gaat erom dat je elkaar in je kracht zet en versterkt. Wij spreken dan ook liever van een partner dan een sponsor. Dit geldt voor al onze partners die er mede voor zorgen dat dé icoon van Tilburg bloeit als nooit tevoren en wij ambitieus en vol vertrouwen de toekomst in kunnen kijken!’
Word één met De Trappers voor Brabantse eeuwigheidswaarde
IJshockey is zoals het echte leven; soms rauw en op het randje maar altijd gezamenlijk strijden voor de overwinning. Onderdeel uitmaken van de club is onderdeel zijn van de historie van Brabant. Je naam verbinden aan Tilburg Trappers is onvergankelijk. Op foto’s en in de archieven komen de namen van sponsoren altijd terug. En als je samen de emotie deelt van een gewonnen of een verloren wedstrijd, dan gun je elkaar ook succes buiten de sport. Het relatienetwerk van De Trappers is dus veel meer dan een bord aan de boarding of een logo op een tenue. Het geeft toegang tot een zeer divers relatienetwerk waarin men elkaar succes gunt. Het geeft eeuwigheidswaarde, blijk van maatschappelijke betrokkenheid en liefde voor Brabant én het geeft voldoening.
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN