In het vierde kwartaal is de logistiek altijd op zijn drukst. Vanaf Black Friday is het helemaal een spreekwoordelijke heksenketel. ‘Black Friday duurt tegenwoordig een week’, weet Marco van Walraven, CEO ID Logistics Benelux. ‘In die periode gaan de volumes door het dak. Heel druk, maar erg leuk. Ik werk mijn hele leven in de logistiek, ik weet niet beter. Maar eerlijk is eerlijk, wij zeggen ook wel eens tegen elkaar - zeker tijdens Black Friday - je moet wel gek zijn om in de logistiek te werken.’
Zorgen over imago
Marco zegt het met een glinstering in de ogen. Als CEO is hij verantwoordelijk voor de 23 sites van ID Logistics in de Benelux. In 2017 trad hij aan. Het van oorsprong Franse bedrijf was toen vier jaar actief in Nederland. Vandaag de dag maakt hij zich zorgen om het imago van de branche. ‘In de media gaat het vooral over de ‘verdozing’ door de logistieke sector. Tegelijk bestellen mensen heel makkelijk producten online. Dat moet natuurlijk wel ergens vandaan komen.’
Groenelementen
Volgens Thuiswinkel.org kopen we 34% van al onze aankopen online. In 2026 zou dat verder stijgen naar 40%. Het gros van die producten bevindt zich op een zeker moment in een van de vele logistieke centra. Marco: ‘De meesten vinden dat lelijke grijze dozen. Daarom wordt het in Nederland steeds moeilijker een magazijn neer te zetten. Het moet passen in het straatbeeld, je moet zorgen voor een bepaalde uitstraling en je moet groenelementen aanbrengen. Daar moeten wij tegenop boksen. Daar komt bij dat mensen lijken te denken dat het werk in de logistiek net zo fantasieloos is als de gebouwen waarin het gebeurt. Dat is een misverstand. Het is een interessante bedrijfstak met veel uitdagingen. Om ons imago te verbeteren en jongeren te enthousiasmeren voor een carrière in de logistiek, zoeken we steeds nadrukkelijker contact met onderwijsinstellingen waar we ons profileren en presenteren.’
Eigen power grid
Marco vervolgt: ‘Logistiek is veel meer dan simpel dozen schuiven. Bij ID Logistics investeren we veel in mechanisatie en robotisering. We onderzoeken hoe we de factor arbeid uit het proces kunnen halen. Zo worden we er minder afhankelijk van en kunnen we fl exibeler zijn. Zo hebben we een proces uitgedacht waarbij drie robots samen de gehele order afwerken voor een van onze klanten. Daar komt bijna geen mens meer aan te pas. Met deze innovatie hebben we de interne wedstrijd van ID Logistics gewonnen. Elk jaar schrijft de groep een wedstrijd uit over de achttien landen. Alle deelnemers sturen een fi lmpje in van hun innovatie en daar mag op gestemd worden. Naast deze prijs in de categorie Logistics, hebben we ook gewonnen in de categorie Transport voor onze zogenaamde crossdock operatie. Het komt erop neer dat pallets met producten die worden aangeleverd ook weer zo snel mogelijk worden uitgeleverd. Wij hebben een manier bedacht waarmee je minder scant en efficiënter werkt. Zo hebben we de doorlooptijd verkort.’ De inzending van dit jaar gaat over verduurzaming. Hot topic in de logistiek. ‘We zijn bezig met de ontwikkeling van onze eigen Power Grid. We wekken energie op met zonnepanelen, die slaan we op in zeecontainers met batterijen. Ons magazijn kan volledig draaien op die voorziening. In de wintermaanden komen we tekort omdat er dan minder zonuren zijn. Dan betrekken we elektriciteit van het normale netwerk.’
Wereld op een voetstuk
Marco verwacht dit jaar opnieuw hoge ogen te gooien. Hoe verklaart hij het succes van de Nederlandse inzendingen? ‘Om in een sterk concurrerende markt te zorgen dat klanten voor ons kiezen, moeten we met iets bijzonders komen. Daarom proberen we iedere klant iets te bieden wat nieuw voor hem is óf voor ID Logistics. Daardoor is er bij ons veel focus op innovatie.’ En dat is maar goed ook. De toenemende regelgeving in de logistiek vraagt om veel innovatie en creativiteit. Vanaf 2025 moeten de centra van veel steden CO2-neutraal worden bevoorraad en daarna volgt in toenemende mate een uitfasering op het gebruik van fossiele brandstoffen. Dit alles noemt Marco super ambitieus. ‘Je kan al die maatregelen aanvechten, maar je kan er beter het beste van maken en zoeken naar een zo goed mogelijke oplossing. Ons vertrekpunt is dan ook de planeet een stukje mooier te maken. Dan ben je intrinsiek gemotiveerd om aan de slag te gaan met duurzame maatregelen. Ik krijg daar energie van.’
Captain’s dinner
De duurzaamheidsgedachte houdt niet op bij de processen, ook de duurzame inzetbaarheid van medewerkers is een belangrijk thema binnen ID Logistics. Wie vragen of ideeën heeft kan gewoon binnenlopen bij Marco, maar de CEO haalt ook zelf suggesties op bij alle sites. ‘Elk jaar plannen we zogenaamde captain’s dinners in op zoveel mogelijk locaties. Ik zit dan met een afvaardiging van de operatie aan tafel. Dan kunnen we het over logistiek hebben, maar ook over voetbal of het weer. Iedereen mag zijn zegje doen. Daar komen ook actielijsten uit voort. Ik ben een operationeel dier en vind het fijn en belangrijk om contact te houden met de werkvloer.’
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA