Van Krieken Koffieservice: Zoons aan boord!

Dankzij een levendige koffi emarkt heeft Andrew van Krieken genoeg om handen. Daarbij krijgt hij hulp van zijn twee zoons, waardoor Van Krieken Koffieservice een echt familiebedrijf wordt.


Uitgave: Jan-Feb 2024
Thema’s: Familiebedrijf Koffie Maakindustrie

Ruim een jaar geleden was Dominique (20) de eerste. Enkele maanden geleden volgde Philippe (18). Mogelijk is de instroom van familieleden bij Van Krieken Koffieservice daarmee zelfs nog niet voltooid, zegt eigenaar Andrew (51). ‘Ik heb ook nog een dochter van vijftien. Wie weet.’

 

Ambivalent en technisch

‘Dominique is allround medewerker’, zegt zijn vader. ‘Hij kan overal invallen. De bedoeling is dat hij volgend jaar de sales ingaat. Philippe is heel technisch en wordt opgeleid tot monteur. Hij heeft al veel ervaring opgedaan in de quad- en motorcrosswereld.’ ‘Het team en de klanten bevallen me goed. Ik doe ervaring op en leer veel verschillende dingen’, zegt Dominique. ‘Ik ben lekker onderweg en kom op veel locaties bij klanten voor reparaties of storingen’, zegt Philippe. ‘Interessante ervaring vergeleken bij voor ‘n andere baas werken.’

 

Tijdperk post-senseo

‘Dat maakt me zeker trots’, zegt Andrew. Hij begon 23 jaar geleden vanaf nul en heeft nu veertien mensen in dienst. ‘Ik doe samen met een collega de sales en twee managers verzorgen de logistiek, routes en technische dienst’, zegt Andrew. Van Krieken Koffieservice levert hoofdzakelijk koffiemachines aan bedrijven in de maakindustrie. Die hebben de keuze uit vele smaken koffie. En van niet-gecertificeerde tot dubbel gecertificeerde koffie. ‘Sinds de komst van Senseo is de koffiemarkt al twintig jaar in beweging’, zegt Andrew. ‘Van poederkoffie of vriesdroogkoffie gaan bedrijven nu geleidelijk naar bonenkoffie. Dat is een kans voor ons. De grootste uitdaging zijn grote groepen die tegelijk in de kantine komen. Want bonenkoffie zetten duurt langer. Maar voor goede koffie willen mensen ook langer wachten.’

 

Proeverij

Dat begint met een proeverij of proefplaatsing. ‘Onze service en onderhoud zijn gratis’, zegt Andrew. Op die manier zijn klanten ook in de toekomst verzekerd van een goed bakkie. Eventueel zelfs tot de volgende generatie Van Krieken aan het roer staat. ‘Dat duurt nog lang, maar is zeker een optie’, besluit Andrew.

 

TEKST STAN SCHRIJEN
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN

< Alle thema's