U zult zich vast nog van thuis herinneren dat uw moeder riep: loop niet met lege handen naar de keuken! Wat een wijsheid. Toppunt van goede logistiek als je het mij vraagt. Je hoeft er niet speciaal een blokje voor om, maar de boel is toch netjes opgeruimd.
Hetzelfde geldt voor uw bedrijf. Sommige dingen kosten onnodig veel tijd, zoals klachtenafhandeling. Of er werkelijk iets niet deugt aan het product of dat de klant de gebruiksaanwijzing niet goed gelezen heeft, laten we even in het midden. Er zijn bedrijven die de regel aanhouden dat bij het leveren van honderd goederen er eentje verkeerd mag zijn. Op grote schaal houdt dit in dat er veel spullen terugkomen die tot op de bodem onderzocht moeten worden. Dus komt de roep om meer ruimte al snel om de hoek kijken. Maar al deze zaken kosten alleen maar tijd. Dus pakken bedrijven het nu anders aan: zolang de klacht binnen een bepaald productenbestand onder een bepaald niveau blijft, krijgt de klant een nieuw product, ongeacht de reden. Vervolgens gaan de retours in het buitenland weg tegen lagere prijzen. Zo besparen ze tijd, wordt kwaliteit behouden én stellen ze de klant tevreden.
Over kwaliteit gesproken, waak ervoor dat u niet te gronde gaat aan uw eigen succes. U mag dan trots zijn op uw strakke levertijden, maar als dit ten koste gaat van de kwaliteit, is dat geen winst. Durf dan van twee weken levertijd drie te maken, hoe lastig ook. Want ik begrijp dat u als verkoper geen nee aan uw klanten wil verkopen, dat zit nu eenmaal in uw genen. Maar haastige spoed is zelden goed en alleen toegestaan bij brand of wanneer er een forse zak geld tegenover staat. En dan bedoel ik écht fors.
Tjonge, die moeders van ons, ze hadden zowaar gelijk. Een logistieke hotspot begint bij jezelf.