Zonder automobielfabrikanten had de wereld er heel anders uitgezien. Als het gaat om (logistieke) processen zetten zij immers van oudsher de toon. Zo optimaliseerde Henry Ford een bestaande uitvinding - de lopende band - om sneller aan de vraag naar T-Fords te kunnen voldoen. De kleur deed er niet toe, als het maar zwart was.
Eén model, één kleur
Wat dat laatste betreft is het voor de moderne consument ondenkbaar dat zijn keuzevrijheid beperkt zou zijn tot één model en één kleur. Meer nog, de automobielfabrikant anno nu moet rekening houden met een wel heel brede waaier van wensen en verlangens van de koper. Het maakt het fabricageproces complex en duur. Tegelijk ook logistiek uitdagender.
Wie betaalt voor stilstand?
De grote keuzevrijheid geldt namelijk niet alleen voor het type en de kleur auto, maar kenmerkt steeds meer onze volledige mobiliteitssituatie. Een kleine zuinige auto rijden tijdens het jaar en met een ruime gezinsauto naar zonnige vakantiebestemmingen of het winterse skioord? Moet kunnen, vindt de moderne automobilist. Maar hoe moet het dan met die ‘ongebruikte’ familieauto tijdens de rest van het jaar? Wie betaalt bijvoorbeeld voor de stilstand? Hoe rekbaar zijn de grenzen van onze flexibiliteit? Hoeveel variaties kan onze toekomstige mobiliteit aan?
Het runnen van een sfeerruimte
En dan hebben we het nog niet over de vele experimenten omtrent de zelfrijdende auto. En de vele scenario’s die op dat vlak de revue passeren. Blijft de diversiteit in het modellenaanbod even groot? Moeten we aan de rand van de stad een groot park met zelfrijdende auto’s faciliteren? En wat wordt dan de rol van de dealer? Bestaat de dealer straks nog wel? Of beperkt zijn rol zich tot het runnen van een ‘sfeerruimte’ in de binnenstad en een servicepunt elders? En wat betekent dit voor zijn onroerend goed? Hoe zit het met de leasemaatschappijen? Evolueren zij steeds meer in de richting van mobiliteitsprovider? Binnen onze organisatie geloven wij dat in vrijheid en met plezier, duurzame, blijvende en bijzondere oplossingen ontstaan. Althans, als je je verdiept in de klant, op zoek gaat naar de klik en zo samen tot ultieme oplossingen komt voor zijn mobiliteitsvraagstuk. Wij gaan die uitdaging graag aan. Wat ons betreft, zijn het leuke en uitdagende tijden!