‘Ik twijfelde niet aan haar kunnen, maar je denkt er natuurlijk wel goed over na om je eigen dochter in dienst te nemen’, zegt Ruud Maas. Vijf jaar geleden werd hij verrast door haar verzoek om bij hem te mogen komen werken. Ruud zocht net iemand die hij volledig kon vertrouwen en die zijn werkzaamheden bij afwezigheid kon opvangen. Prima dus, zou je denken. Alleen, nu ging het om zijn bloedeigen dochter met wie hij tot die tijd geen zakelijke relatie had. Belangrijk vond hij dus dat zijn vader-dochterrelatie er niet onder zou lijden, want dat was het hem niet waard. Nu, vijf jaar later, zijn ze het gezicht van het familiebedrijf. Waar het in 1921 begon met J. Maas en Zoon en vanaf de 60-er jaren met Maas Schilderwerken, begint 2018 met de gloednieuwe naam Maas Vastgoedonderhoud. Een bedrijf dat veel meer doet dan schilderen. Vader en dochter overbruggen tijdens het werk al het familiaire, maar ook voor hen was er een begin. Ze vertellen er openhartig over. Maar eerst was er die crisis die hen dwong om het bedrijf flink onder de loep te nemen.
Lef
‘Zo bekeken we onder meer opnieuw de kostenstructuur’, legt de eigenaar uit. ‘Hoe lean&mean kun je als bedrijf werken? Ook was duidelijk dat we veel meer deden dan onze vorige naam deed vermoeden. Die toegevoegde waarde wilden we uitbouwen. Verbeteren en verduurzamen werd een nieuwe uitdaging.’ Het VGO keurmerk werd behaald dat resultaatgericht vastgoedonderhoud garandeert. Dit leverde in de crisistijd al mooie contracten met klanten op die uitmondden in duurzame relaties. Ook werd het PSO keurmerk behaald dat voor structureel sociaal ondernemen staat en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt nieuwe kansen geeft. ‘Zonder Annemarie was dit niet gebeurd’, aldus Ruud die al geruime tijd ook actief is als voorzitter van de branchevereniging OnderhoudNL. ‘Dingen die door drukte blijven liggen, pakte zij op en drukte ze door. Annemarie zorgde voor een stukje modernisering daar waar het nodig was. De samenwerking met haar leert me lef te tonen om gebaande paden te verlaten. Zij biedt extra stimulans richting een toekomst met de volgende generatie. Omdat ze familie is, voelt dit veilig en vertrouwd.’
Discussies
‘Ik leer van mijn vader hoe met mensen om te gaan’, legt de projectmanager uit die small business & retail management studeerde. ‘Respectvol en eerlijk. Altijd op de inhoud, niet op de persoon.’ Ze deed voorheen een traineeship bij een bank, maar miste daar de ruimte voor eigen input. Bovendien was ze zich ervan bewust dat een familiebedrijf opvolging nodig heeft om te blijven voortbestaan. ‘Ook laat mijn vader me zien dat je met gezond verstand een heel eind komt’, vervolgt ze. ‘Hij is docent Nederlands geweest. Dat draagt er wellicht aan bij dat hij dingen op een heldere manier op me weet over te brengen.’ Uiteraard zijn er ook wel eens botsinkjes tussen hen. Zo wil Annemarie in haar enthousiasme wel eens te snel gaan en moet Ruud haar afremmen. ‘En dan blijken zijn kennis en ervaring het weer te winnen van mijn ongeduld’, lacht dochter Maas. ‘Dit uit zich in discussies die ik overigens ook met een ander voer, hoor. En alweer altijd op de inhoud, niet op de persoon. Thuis is hij mijn vader en op de werkvloer zie ik vooral de ondernemer.’ Samen met zijn vrouw Godelieve die het financiële hart binnen het bedrijf is, heeft Ruud Maas nog twee andere dochters. Maar het waren de ondernemersgenen van Annemarie die kriebelden. ‘Het is een prima keuze geweest om met mijn dochter te gaan samenwerken’, zegt de ondernemer die in zijn vrije tijd gitarist is van de popband Maaz Undercover. ‘Sterker nog, ik ben aangenaam verrast door haar ondernemerscapaciteiten. Annemarie weet van aanpakken, is slim en leergierig. We sparen elkaar niet, zaken zijn zaken. We hoeven elkaar ook geen sociaal wenselijke antwoorden te geven. Je durft eerder te zeggen waar het op staat als het familie betreft.’
Solide
Het gaat goed met de branche. Ook Maas Vastgoedonderhoud profiteert hiervan. Veel werk hebben is een luxe, maar kent echter ook haar nadelen. ‘Het wordt een probleem als je je klanten niet meer kunt bedienen’, zegt Ruud. ‘Het vinden van het juiste personeel valt soms niet mee, maar dit hebben we weten op te vangen door zowel in goede als in mindere tijden leerlingen te blijven opleiden.’ Een mooie oplossing voor de lange termijn. En de korte termijn? ‘Daar moeten we het hebben van onze goede reputatie’, stelt Ruud. ‘We staan bij zowel onze opdrachtgevers als onze medewerkers bekend als betrouwbaar en solide. Oók als het even minder gaat. Anders te werk gaan dan fair en oprecht, voelt voor ons niet goed.’
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Linn de Kort