‘Waarschijnlijk word ik niet oud’, verzucht Diana met een knipoog. ‘Ik ben al blij als ik met dit tempo de 55 haal. Hoewel ik mezelf begin 30 voel. Aan sporten doe ik niet, dat vind ik zonde van mijn tijd.’ Waar ze haar energie het liefste insteekt? ‘Ik hou ervan om kennis te vergaren, te studeren en mensen te coachen.’ Aan het woord is een dynamische ondernemer met een grote dosis zelfrelativering en humor.
Ik kon mijn ei niet kwijt
Haar organisatie bestaat uit twee businessunits: DSP Diesel en DSP Electric, en zorgt met 45 werknemers voor onderhoud en herstel van producten ten behoeve van treinen. ‘NedTrain, DB Cargo, Arriva en Stadler zijn een paar bekende namen uit onze klantenkring. Ik mag wel zeggen dat we nummer 1 op de spoormarkt zijn. Ik voel me hier als een vis in het water. Techniek en exacte vakken triggerden mijn fantasie al op de mts, waar ik werktuigbouwkunde studeerde. Na school startte ik bij een leasemaatschappij. Het was een fijne werkgever maar ik ben te gedreven om voor een baas te werken. Ik kon er mijn ei niet volledig kwijt.’
Prins op het witte paard
‘Na acht jaar werd ik moeder en stopte met werken. Om dezelfde reden begon ik in 2002, na mijn scheiding, voor mezelf. Er moest brood op de plank komen en ik wilde zo flexibel mogelijk blijven om voor mijn kinderen te kunnen zorgen.’ In eerste instantie handelde Diana in diesel spare parts, vandaar ook de bedrijfsnaam. Ze ging samenwerken met een ondernemer die dieselmotoren reviseerde. Hij leverde klanten, zij leverde delen. Henk bleek, naast een goed zakenpartner, ook de prins op het witte paard. Hun bedrijven gingen samen verder onder de naam DSP Nederland waar Henk tegenwoordig de salesafdeling leidt.
Hoger niveau
‘In 2011 ben ik hbo technische bedrijfsvoering gaan doen. Ik had al de beschikking over een technische achtergrond, ervaring en mensenkennis, maar ik voelde dat ik tekortschoot om de zaak echt naar een hoger niveau te tillen. Het was een heerlijke tijd waarin ik veel leerde. Omdat ik afstudeerde op mijn eigen bedrijf, moest ik extern een studiebegeleider vinden. Dat werd een manager van DB Cargo. Mijn onderzoek resulteerde in het advies voor een verbeterproject.’
Elektrisch
Het bracht een wereld van verschil. ‘We zijn van een brede naar een smalle markt gegaan en beperken ons nu tot componenten voor aandrijving van locomotieven. We reviseren tegenwoordig vooral internationaal, omdat de dieseltechniek hier steeds meer afneemt vanwege veranderde milieueisen. Mijn opgedane kennis combineer ik met gezond verstand, zodanig dat ik het in de praktijk kan toepassen op het gebied van efficiëntere processen, strategiebepaling en lean op productie en kwaliteit. Continuïteit is het belangrijkst. We staan aan de vooravond van grote veranderingen. Binnen nu en vijf jaar moeten we ons ook volledig toegelegd hebben op elektrische treinen.’
Omweggetje
‘Ik heb de verantwoordelijkheid over 45 gezinnen, bepaal het punt waar we heengaan en moet iedereen zo gek krijgen om mee te willen. Dat is niet altijd van a naar b; soms gaat het met een omweggetje. Ik stuiter van de energie. Wanneer Henk tv wil kijken, vraagt hij me vriendelijk doch dringend om niet naast hem op de bank te blijven zitten. Ik zaai onrust.’
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema