‘Zoals een moeder haar kind koestert en beschermt met een dekentje, beschermen wij de producten van onze klanten tijdens het transport en de handling’, stelt IPS-eigenaar Peter Geerts. ‘Daarom is ons motto: ‘We Cherish Industrial Products’. Het onalledaagse verpakken is ons dagelijks werk. Zonder onderscheid gaat het om high complexity, high mix en low volume. We verpakken geen serieproducten.’
Een laag dieper
Aan tafel zit ook Dennis Groesbeek, directeur van moederbedrijf Meilink (Schijndel). Een tijd geleden nam Meilink een belang in IPS Technology. Dennis vertelt hoe beide bedrijven elkaar versterken. ‘Meilink bestaat bijna 150 jaar. Ooit in Borculo gestart als zaagfabriek van eiken planken, is het bedrijf uitgegroeid tot een specialist in industrieel verpakken. We zijn marktleider in de Benelux en behoren internationaal tot de top. Dat komt vooral door de Meilink Chain Solutions. Dit unieke concept bestaat uit zeven ketenoplossingen. De klant kan ze integraal of afzonderlijk afnemen. De samenwerking van IPS Technology en Meilink koppelt specialistisch technisch inzicht aan onze werkvloerervaring. Verpakken krijgt daardoor een diepere dimensie. IPS Technology heeft immers met de locatie Innovar een eigen testroom en cleanroom verpakkingscentrum. Daar worden schone, stofvrije verpakkingen gemaakt voor de hightechindustrie.’
Fragiel
‘We zijn uniek omdat we in elke fase een verlengstuk van de klant kunnen zijn’, zegt Peter. ‘Al in de beginfase denken we mee over de verpakking en het transport van zijn product. Meer nog, we denken vooruit en wijzen de klant op zaken waarbij hijzelf niet altijd stilstaat. Cruciale zaken zoals de hoogte, breedte, zwaarte van het frame. Een te hoog frame kan bijvoorbeeld niet in een vliegtuig. Dus moet de engineer scheidslijnen voorzien zodat het product demonteerbaar is. Eens het frame ontwikkeld, definiëren we het eisenpakket: hoe fragiel is het product? Hoe onderhevig is het aan trillingen? Waar mag het worden aangeraakt? Waar kunnen we hijsen? Met het antwoord op die vragen gaan we terug naar ons kantoor en bedenken we een verpakkingssysteem. We ontwikkelen een prototype en presenteren het aan de klant. Gaat hij hiermee akkoord, dan proberen we het in onze eigen testruimte uit. We laten het eens vallen. Laten het een paar keer botsen. Doorstaat de verpakking alle testen goed, dan sturen we een eerste levering naar de klant. Als ook dat goed gaat, beginnen we aan de productie. Dat is het moment waarop Meilink in beeld komt.’
Garage
‘Een verpakking is nooit zomaar een verpakking. Het gaat om veel meer dan wat planken en spijkers’, gaat Peter verder. ‘Onze systemen hebben bijna altijd meerdere functionaliteiten. Zo fungeerde de verpakking van de NUNA-zonneauto tevens als garage. Je kon de auto er zo in- en uitrijden. Bovendien was er ruimte voor reserveonderdelen. De bijkomende uitdaging in dit geval was dat de auto met het vliegtuig naar Zuid-Afrika ging en met de boot terug. We moesten dus rekening houden met verschillende transporteisen. Bij het ontwikkelen van een verpakkingssysteem hebben we overigens altijd wel te maken met bepaalde eisen. Er mogen bijvoorbeeld geen overtollige volumes zijn. De verpakking moet herbruikbaar zijn. Of intact blijven na de opening. Het verpakken en handlen van hightechproducten is een complex proces. Als een moeilijke oplossing er vervolgens simpel uitziet, hebben wij ons werk goed gedaan.’
Bevriezen
‘Maar de grootste uitdaging is eigenlijk van een andere orde’, stelt Peter. ‘Die houdt in dat we samen met de klant gedurende het hele proces op één lijn zitten en in elke fase de juiste balans weten te vinden. Dat houdt in dat de klant op het juiste moment meekijkt en ons verder het werk laat doen waarin we goed zijn. Samen optrekken betekent ook dat je elke essentiële fase goed afsluit. Op een bepaald moment moet je een fase samen bevriezen, zodat je de volgende stap kunt zetten. Dat er bij het verpakkingsproces zoveel belanghebbenden zijn, maakt het proces nog extra uitdagend.’
Trots op
‘Of we op een bepaald project bijzonder trots zijn? Ik ben eigenlijk trots op alle verpakkingssystemen die we ontwikkelen. Alles wat we doen is immers klant- en situatiespecifiek. We maken iets dat in alle schakels van de keten waarde toevoegt en aansluit op de behoeften van de klant. We doen dat op tijd, binnen het budget en voorzien van de juiste documenten. Dat zorgt altijd weer voor een happy moment’, besluit Dennis.
IPS Technology
IPS Technology ondersteunt klanten als ASML, VDL, Zeiss, Thermo Fisher, Philips, PANalytical. Door IPS verpakte hightechproducten zijn onder meer: zonnecellen voor een satelliet, reserveonderdelen van de nieuwe Airbus A380 en een gevoelige camera die hoog in Chili ‘plaatjes’ maakt van sterrenstelsels tot wel tien miljard jaar terug.
Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marjo van de Peppel