Warme deken
'Voordat we begonnen te werken aan onze corporate identity hebben we heel goed nagedacht over wie we zijn en wat we willen zijn', licht Peter Nouwen toe. 'Direct na mijn aanstelling heb ik een persoonlijk gesprek gehad met ieder lid van ons 120 koppen tellende team. Aan iedereen heb ik toen gevraagd wat in hun ogen goed en slecht gaat binnen P. van de Ven Automobielbedrijven. Uit deze gesprekken kwam duidelijk naar voren dat er een hoge mate van Brabantse gemoedelijkheid heerst. De sfeer binnen het bedrijf voelt als een ‘warme deken’, waardoor iedereen zich er snel thuis voelt. Dit geldt zowel voor onze klanten als medewerkers. Verder kwam naar voren dat we een betrouwbare partner zijn met veel persoonlijke aandacht. Ik vind zelf dat het laatste punt nog verbeterd kan worden. Het is namelijk maar net wat je verstaat onder persoonlijk. Geef je iedere klant een fles wijn mee naar huis of verzin je bij iedere persoon een uniek presentje. Stel dat iemand tijdens een gesprek aangeeft dol te zijn op zijn hond. Dan is het misschien wel veel leuker een bot in te pakken in plaats van wijn. Ik denk veel na over dit soort details die, hoe klein ze ook zijn, een wezenlijk verschil kunnen maken.'
Profileren
'De manier waarop we ons als organisatie naar buiten toe presenteren, kan in mijn optiek nog behoorlijk verbeterd worden', vertelt Nouwen verder over zijn bevindingen. 'We zijn met zijn allen nog veel te bescheiden. Medewerkers realiseren zich niet altijd in wat voor fantastische organisatie ze dagelijks aan de slag mogen. P. van de Ven is ooit eens begonnen met een kleine vestiging en heeft zich uit weten te breiden tot een bedrijf met zes filialen. Qua omzet zijn we het derde Ford dealerbedrijf van Nederland en we zijn de enige officiële Fiat en Lancia dealer voor Tilburg en omgeving. Dit is geen borstklopperij. Het betreft hier pure feiten waar we gerust trots op mogen zijn. Ik vind dat het gevoel van trots best wat meer uitgedragen mag worden.' Aan de manier waarop P. van de Ven zich wil profileren heeft de algemeen directeur zelf de begrippen ‘vernieuwend’ en ‘lef’ toegevoegd. 'Ik ben continue bezig op een creatieve manier naar buiten te treden. Zo hebben we tijdens de carnavalsoptocht in Tilburg meegereden met zes personenauto’s. Door met twee modellen van zowel Ford, Lancia als Fiat rond te rijden, hebben we enorm veel mensen kunnen wijzen op het feit dat P. van de Ven Automobielbedrijven alle drie deze merken vertegenwoordigt. Deze zomer kunnen klanten een prijs winnen door een zo origineel mogelijke vakantiefoto op te sturen. Als criterium geldt dat de foto iets te maken heeft met ons bedrijf of de merken die we voeren. Door deze strategische manier van marketing proberen we continue ‘rumour around the brand’ te creëren. Verder valt er nog terrein te boeken op het gebied van professionalisering. Zo zijn de afdelingen sales en aftersales twee op zichzelf staande ‘eilandjes’, terwijl deze juist nauw met elkaar samen zouden moeten werken. Dit voorbeeld van verzuiling is exemplarisch voor de volledige autobranche.'
Luisteren
Na zijn studie heeft Peter Nouwen diverse leidinggevende functies binnen organisaties als supermarktketen Edah en drogisterijketen Kruidvat bekleed. Toen hij de overstap maakte naar Ford Eindhoven werd zijn komst met enige scepsis bekeken. 'Boven een artikel in een lokale krant stond als kop ‘Drogist gaat Ford Eindhoven leiden’', vertelt Nouwen met een glimlach. 'Bij mijn overstap naar mijn huidige functie werd ik gewoon aangekondigd als de nieuwe algemeen directeur. Alles valt of staat met het luisteren naar de klant. Ongeacht wat voor product je verkoopt. Met name in die klantgerichte manier van denken, is Het Kruidvat verder dan de autobranche. Ik ken meisjes van 18 die de klant beter weten te bedienen dan de gemiddelde autoverkoper. Ook als je kijkt naar de doorsnee autoshowroom kunnen we nog veel leren. Ik zie de showroom als een grote winkel waar het leuk moet zijn om er te komen. Deze fun factor ontbreekt echter. Een simpel voorbeeld is de ruimte waar we de nieuwe auto’s afleveren aan de klant. Dit zou een feestje moeten zijn, maar dat zie ik er nog niet in terug! Ik vraag me ook af waarom er geen horeca te vinden is in de Kraaivenstraat. Aanloop genoeg, dacht ik zo. Al met al staat er nu een prima organisatie waarmee we absoluut de goede weg zijn ingeslagen. We werken er met zijn allen dagelijks aan om er de perfecte organisatie van te maken!'