Deutsche Bank: Kansen in de regio

Deutsche Bank is sinds vorig jaar, na de overname van zakelijke onderdelen van ABN AMRO, ook actief op de Nederlandse markt voor MKB en in één klap de vierde zakenbank van Nederland. De bank heeft de financiële crisis vrijwel ongeschonden en zonder staatssteun doorstaan. “Onze groeiambitie is gericht op winstgevendheid, niet op marktaandeel”, legt Jan van der Maale, regiodirecteur Midden Brabant en Eindhoven, uit.


Uitgave: Juli-Aug 2011
Thema’s: Banken MKB

Deutsche Bank heeft in ‘s-Hertogenbosch een flink marktaandeel. “Maar het verschilt per gemeente. In sommige plaatsen kent men ons goed en in andere gebieden moeten we nog kenbaar maken dat we er zijn. Tilburg is bijvoorbeeld zo’n groeimarkt en daaromheen liggen ook nog genoeg witte vlekken. Aan Deutsche Bank de uitdaging om naar bedrijven toe te gaan en de dialoog te starten. Wij hebben het MKB in deze regio veel te bieden.” In Brabant proeft Van der Maale vooral nieuwsgierigheid ten opzichte van de Deutsche Bank. “Bedrijven kennen ons vaak nog niet zo goed, maar zijn bereid het gesprek aan te gaan en laten zich graag informeren over onze producten en diensten. Wij gaan heel gericht op zoek naar wat een prospect nodig heeft. In een speciaal voor de prospect gemaakt boekje brengen wij dat graag in kaart.” Van der Maale benadrukt dat Deutsche Bank niet de prijsvechter op de Nederlandse markt voor MKB is. “Wat de bank nastreeft, is het aanbieden van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Wij storten ons niet op de massa, maar gaan gericht op zoek naar bedrijven waar wij toegevoegde waarde kunnen leveren en die ook interessant zijn voor Deutsche Bank. Juist voor bedrijven die internationaal actief zijn, kunnen wij toegevoegde waarde leveren die veelal verder gaat dan die van andere banken. “Zo kunnen onze klanten bijvoorbeeld via Deutsche Bank direct in Chinese valuta hun transacties afhandelen met hun leveranciers in China. Wij zijn de enige bank in Nederland die deze oplossing kan bieden.” Het kantorennetwerk en de communicatie met klanten zullen dit jaar een steeds duidelijker Deutsche Bank-stempel krijgen. “In september verhuizen wij naar Bolduc Office Center aan de Utopialaan in ’s-Hertogenbosch. “Juist voor onze zakelijke relaties is het een goed bereikbare locatie. We komen terecht in een zakelijke omgeving, met volop bedrijvigheid. En dit allemaal op een perfecte zichtlocatie langs de A2, op nog geen honderd meter van de op- en afrit. Door de ligging en uitstraling vormt Bolduc een duidelijk herkenningspunt bij de belangrijkste toegangsweg tot het zuiden van Nederland. Deutsche Bank is zeer tevreden hier straks een uitvalsbasis  te hebben.” In het derde kwartaal van 2012 zal Deutsche Bank volledig losgekoppeld zijn van de systemen van ABN AMRO. “Dan zullen klanten volop van de kracht en mogelijkheden van Deutsche Bank kunnen profiteren. Nu al bieden we onze rente- en valutaproducten aan vanaf ons eigen platform. Dit geldt tevens voor onze Trade Finance-producten. De positieve ervaringen daarmee, sterken ons in de overtuiging dat klanten die in het verleden tevreden waren over hun bank, na alle veranderingen nog meer tevreden zullen zijn. We willen onze klanten eigenlijk promoveren van de Eredivisie naar de Champions League.” Een voorbeeld van een tevreden klant is Geert Duijghuisen van het bedrijf Baril Coatings. Duijghuisen: “Wij hebben gekozen voor Deutsche Bank vanwege de flexibiliteit in het financieren van het werkkapitaal en het internationale netwerk van de bank. Daar kan geen andere bank aan tippen.”

Persoonlijke benadering
De focus van de bank is gericht op het MKB. “Nederland geldt nu als de tweede thuismarkt van Deutsche Bank. Net als in Duitsland is het MKB ook in Nederland de motor van de economie.” Deutsche Bank is op vele fronten onderscheidend ten opzichte van concurrenten. “Als vierde zakenbank van Nederland zijn wij, in tegenstelling tot de top 3 van grote banken, veel beter in staat voor de persoonlijke benadering te kiezen. Klanten willen herkend en erkend worden. Met 1500 medewerkers en 16 kantoren behoort zoiets nog tot de mogelijkheden. Wij zijn duidelijk en oplossingsgericht in onze communicatie met klanten en beantwoorden snel hun vragen. Onze accountmanagers en ook de administratieve collega’s zijn goed bereikbaar, zonder tussenkomst van telefooncentrales. Een goede service vormt voor klanten de basis.”

pag 7 Deutsche bank
Mentaliteit

Naast een excellente service en een wijdvertakt netwerk, is Deutsche Bank ook
onderscheidend op het gebied van productkwaliteit en mentaliteit. Niet voor niets is het credo: passion to perform. “Klanten kiezen niet voor Deutsche Bank omdat we goedkoper zijn of soepeler met onze kredietverlening dan andere banken. Klanten kiezen voor ons omdat ze kwalitatief hoogstaande service verlangen en vanwege de wereldwijd prijswinnende producten van Deutsche Bank.” En echt ingewikkeld wordt het nooit. “Deutsche Bank realiseert zich dat ondernemers eenvoudige oplossingen wensen voor complexe uitdagingen.” Met de mentaliteit binnen de bank zit het ook wel goed. Gedrevenheid, focus en duidelijkheid zijn op dit gebied enkele steekwoorden. “Binnen de Nederlandse markt zitten wij nu in de challenger-rol. Voor onze medewerkers is dat ook een cultuuromslag. Dat proces kost tijd. Zij zaten voorheen bij de grootste bank van Nederland en hadden overal al naamsbekendheid en een voet tussen de deur. Nu moeten zij het MKB uitleggen wat de Deutsche Bank is en waar wij voor staan. Dat vergt een andere instelling. Er moet geknokt worden en elke dag weer moet men zich blijven bewijzen en nimmer verslappen. Oftewel: ‘we try harder’. Dat kan pittig zijn, maar is vooral spannend en uitdagend.” Zowel regionaal, met de persoonlijke benadering, als internationaal, dankzij een immens netwerk, is Deutsche Bank een betrouwbare partner. Onlangs bracht Deutsche Bank een rapport uit over het MKB in Nederland, onder de noemer: ‘Het MKB in Nederland maakt het verschil’. Een opvallende conclusie is dat van de ruim 850.000 Nederlandse bedrijven 99.6% MKB is en hun bijdrage aan de Nederlandse economie het EU-gemiddelde overstijgt. Echter, slechts 38% is betrokken bij internationale activiteiten, met voornamelijk een focus op export binnen de EU naar vooral Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Het rapport concludeert: “Het doorlopende herstel wordt voor een groot deel gedreven door de vraag van opkomende markten. Dit laat dus zien dat MKB’ers zich nog meer moeten gaan bezighouden met handelsrelaties buiten de EU om groei te kunnen realiseren.” “Hier liggen dus kansen voor Deutsche Bank”, aldus Van der Maale. “De internationale oriëntatie van de Nederlandse zakenwereld is er wel, maar moet wel doorgezet worden. Er valt er op het gebied van internationalisering nog veel te winnen. Deutsche Bank is bij uitstek de partner om hier een rol in te spelen voor het MKB.” Het gehele rapport is te downloaden op www.deutsche-bank.nl.

De beste zakenbank
Gedurende de crisis moest het MKB fl inke klappen incasseren, maar de hardste opdonders lijken achter de rug. Deutsche Bank voorspelt dat het BBP voor Nederland zal stijgen met 1,5 procent in 2011 en met 1,6 procent in 2012. Goed nieuws dus. “Voor ons een perfect moment om de zakelijke markt in Nederland binnen te stappen en toegevoegde waarde te leveren. Ons doel is om in de ogen van onze klanten de beste zakenbank van Nederland te zijn. Het grootste compliment dat wij kunnen krijgen, is als klanten ons aanbevelen bij hun relaties. Dat doe je niet als je niet zeker bent van je zaak. Zo’n aanbeveling sterkt ons dan in de gedachte dat wij goede diensten leveren en een sterke bank zijn. We hoeven niet de grootste zijn, maar we willen wel de beste zijn in de ogen van onze klanten!”

< Alle thema's