Het recruitment- en HR-bedrijf van Ronald Leeuwenberg en Jeroen Bergen bestaat
sinds 1998 en in 2009 sluit ondernemer Maarten de Cock zich hierbij aan en wordt
met hem een specialistisch ICT-recruitmentbureau opgezet onder de naam ‘Troef ICT Personeel’. Sinds 2010 opereert de organisatie onder de naam Primatch HR Groep, bestaande uit twee divisies. Primatch recruitment verricht de werving- en selectieactiviteiten. Primatch hrm diensten ondersteunt organisaties bij de inrichting en uitvoering van hun personeelsbeleid, inclusief het afnemen van tests en assessments.
Rammelend principe
Zowel Primatch als Troef leveren hun W&Sdiensten op uurtariefbasis. Hoe gewoon dit in veel branches ook is, in werving- en selectieland ontketent deze beslissing een ware cultuurshock. “Het no cure, no payprincipe klinkt aantrekkelijk”, legt Ronald Leeuwenberg uit. “Werkgevers die op zoek zijn naar een geschikte medewerker, betalen het bemiddelingsbureau pas als het ook daadwerkelijk de geschikte kandidaat heeft voorgesteld. Maar je hebt geen idee wat dit achter de schermen teweegbrengt. In de goede jaren bemiddelen recruiters een kandidaat voor minimaal 25% van een jaarsalaris. Bij een salaris van 60.000 euro inclusief vakantiegeld komt dat neer op 15.000 euro. Op zo’n moment voelt iedereen dat het no cure, no pay-principe rammelt.”
Plaatsing centraal
Verricht de recruiter dezelfde dienst tegen een uurtarief, dan levert dit de werkgever al gauw een besparing op van 70%. Toch is het no cure, no pay-principe diep geworteld in de arbeidsmarkt. In de negentiger jaren is het voor recruitment-bureaus dé manier om het snelle geld binnen te halen. In groten getale bestormen ze de markt, met een felle concurrentiestrijd als gevolg. Leeuwenberg: “Door de vele aanbieders, de krapte op de arbeidsmarkt en het no cure, no pay-model leggen bijna alle werkgevers hun opdracht neer bij meerdere bureaus. Voor de bureaus draait het dan nog maar om één ding en dat is plaatsen. En wel zo snel mogelijk, want als een ander bureau er met de plaatsing - lees: de vergoeding - vandoor gaat, is al het voorbereidende werk voor niets geweest.”
Proces centraal
Totaal anders werkt het als de diensten worden geleverd op basis van een uurtarief. Waar de traditionele werving en selectie gefocust is op het snelle werk en het aantal plaatsingen, staat bij Primatch en Troef het proces centraal. De recruiters nemen de tijd om de organisatie te leren kennen, rapporteren hun acties en zoeken net zo lang tot de kandidaat is gevonden die ook op de lange termijn binnen de desbetreffende organisatie past. Jeroen Bergen: “Om niet over één nacht ijs te gaan, staven we onze bevindingen met tests, toetsen en assessments. Alleen als deze ons gevoel ondersteunen, gaan we over tot plaatsing. Je kunt je voorstellen dat een regulier werving- en selectiebureau hier terughoudender mee is. Het vraagt een investering, waarvan hij nog maar moet afwachten of hij er iets van terugziet.”
De praktijk
Het vroeg veel tijd en denkwerk, voordat het ‘nieuwe denken’ echt kon worden uitgerold. Maar de winst voor alle betrokkenen is groot. Bergen: “De relaties met onze opdrachtgevers zijn intenser. We worden niet meer gezien als leveranciers, maar als businesspartners. In deze rol voelen we ons veel beter. Verder bepaalt de opdrachtgever zelf welke diensten hij afneemt. Op het gebied van werving en selectie kunnen we alles. We kunnen een wervend functieprofiel opstellen, de juiste bronnen aanboren, adverteren, file search, cv’s scannen, interviewen, sollicitatiegesprekken voeren en tests afnemen. Maar wat de opdrachtgever zelf wil doen, doet hij gewoon zelf.”
Tijdelijke specialisten
Maarten de Cock: “Het voelt goed om samen te ondernemen. Primatch en Troef
zitten sterk op één lijn. Ook als het om tijdelijke vraagstukken gaat. Alleen moeten deze binnen de ICT-wereld vaak heel snel geregeld worden. Daarom houden we er binnen Troef speciale bestanden op na van softwareontwikkelaars, systeembeheerders, projectmanagers en meer. Deze afdeling is hier speciaal op ingericht, zodat we vaak binnen een dag al iemand kunnen regelen. Maar dat is dan ook het enige verschil tussen Troef en Primatch.”
Social media
Om hun werk nog een extra boost te geven, zijn Primatch en Troef nadrukkelijk vertegenwoordigd op social media. Bergen: “Werken aan ons netwerk is altijd een belangrijk onderdeel van ons werk geweest. Tijdens netwerkbijeenkomsten, borrels en events laten we graag ons gezicht zien. Met behulp van social media vergroten we onze naamsbekendheid. Wie ons ‘volgt’, blijft bovendien moeiteloos op de hoogte van nieuwe vacatures en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.”