Van Luxemborg & De Kok: Bewegen tussen kus en zweep

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Daar houden ze bij Van Luxemborg & De Kok niet van. Zij zeggen waar het op staat. Ook als de waarheid pijn doet.


Uitgave: Juli-Aug 2012
Thema’s: Accountancy Belastingadvies

Naast perfect kloppende jaarrekeningen en belastingaangiftes vindt de driekoppige directie van het Tilburgse accountants- en belastingadvieskantoor meer zaken belangrijk. Zoals een klankbord zijn voor hun klanten. “Dit houdt in dat je niet alleen complimenten uitdeelt en een jaknikker bent, maar dat je vooral ook aangeeft wat niet goed gaat en welke gevaren er voor het bedrijf op de loer liggen”, zegt Herman de Jager (54). “Soms moet je stevig doorpakken zonder daar zweverige of wetenschappelijke verhalen om heen te breien. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die jaarlijks geld erbij pompen om hun personeel te kunnen blijven betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Spiegel
Lang niet altijd even leuk om harde boodschappen te moeten verkondigen aan ondernemers die zich met hart en ziel voor hun zaak inzetten. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden en elke goede accountant weet dat. Vanzelfsprekend vergt deze aanpak ook iets van de accountant zelf. “Je moet ze een spiegel voorhouden en recht door zee gaan”, stelt Henry Corsten (46). “Soms moet je zelfs even een gevecht met de klant aangaan. Wij zitten heel dicht op de organisatorische, financiële en fiscale bedrijfsvoering van onze klanten en weten grotendeels wat er  speelt. Hun bedrijf is in dat opzicht het onze. We gaan samen met hen voor een stabiele toekomst.”

Tijdig ingrijpen
“Dus als er personeel ontslagen moet worden omdat inkrimping de enige optie is om faillissement te voorkomen, dan moet je daar helder over zijn”, gaat Corsten, nu twintig jaar op het kantoor werkzaam, verder. “En bij een bedrijf dat de toekomst in haar eentje niet zal overleven, kan misschien samenwerking met de concurrent een redding zijn. Wij zoeken naar een passende oplossing en zijn daar creatief in. Het alternatief bij het ontbreken van tijdig en gestructureerd ingrijpen is dat de onderneming teloor gaat. Dat is het laatste wat de ondernemer wil. Ons werk is inderdaad soms confronterend en de waarheid kan pijn doen. Maar dat is ons vak. Wij zijn het aan onze klanten verplicht om kwaliteit te leveren.”

pag 37 Luxemborg
Uitdaging
Zeker in een tijd vol veranderingen die de ondernemer zelf niet altijd overziet, biedt een betrouwbare en deskundige accountant een grote toegevoegde waarde. Zo vinden er op economisch vlak tal van ontwikkelingen plaats die elke ondernemer raken. “Zoals de internationalisering en de digitalisering”, legt Albert Verschure (43) uit die sinds tien jaar verbonden is aan het kantoor. “Deze ontwikkelingen hebben een enorme impact op de arbeidsmarkt. De techniek biedt erg veel mogelijkheden. Ondernemen gebeurt nu veel effi ciënter dan vroeger,  en geweldige vooruitgang. Maar tegelijkertijd vereist dat ook veel van de ondernemer  elf. Oudere ondernemers hebben bijvoorbeeld lang niet altijd trek om de voordelen van internet te ontdekken. Maar wie zich niet goed laat informeren loopt  achter de feiten aan en mist kansen. Dit risico moet je zien te voorkomen.” 


Mentorfilosofie 
“Bovendien is het ondernemen als gevolg van verdere verjuridisering een stuk harder en complexer geworden”, voegt Verschure toe die gespecialiseerd is in overnames, herstructureringen en complexe fi nancieringsvraagstukken. “Ook banken stellen zich kritischer op. Wij begrijpen heel goed dat al deze zaken voor veel ondernemers een schrikbeeld zijn. In het belang van hun onderneming willen wij deze materie voor hen tot een uitdaging maken.” Vanuit een mentorfilosofie bieden de accountants ondersteuning en begeleiding bij de huidige fiscale en financiële wet- en regelgeving. Opmerkelijk is dat, ondanks alle veranderingen, hun doelstelling altijd hetzelfde is gebleven. Namelijk het ontzorgen van klanten uit het regionale Midden- en Kleinbedrijf waaronder tal van familiebedrijven. Sommige van hen worden zelfs al meer dan een kwart eeuw door Van Luxemborg & De Kok bediend. 

Achterhaald imago
Dat de accountant van nu het saaie en stoffige imago van oudsher heeft overwonnen, moge aan het dynamische kantoor aan de Ringbaan West wel duidelijk zijn. Want ook de drie partners hebben, net als hun ruim veertig medewerkers op de vestigingen in Tilburg en Dongen, hun eigen uitgesproken hobby’s en persoonlijkheden. Zo is Verschure actief op het gebied van voetbal, atletiek en wielrennen, terwijl De Jager gek is op de hockeysport en grote hoogtes trotseert tijdens het bergbeklimmen. Op geheel andere wijze sportief te noemen is Corsten die als fervent liefhebber van sportauto’s graag internationale autobeurzen bezoekt. “Weg met dat achterhaalde imago”, grijnst De Jager, nu elf jaar partner bij Van Luxemborg & De Kok. “Bij ons wordt hard gewerkt, maar ook veel gelachen. Zowel onderling als met onze klanten. Dat maakt ons werk juist extra plezierig.” 

Vertrouwen
Naast het leveren van maatwerk hecht dit accountants- en belastingadvieskantoor met een vooraanstaande positie als full-service dienstverlener binnen het Midden- en Kleinbedrijf, veel waarde aan het investeren in langdurige relaties en het onderhouden van persoonlijk contact. Dat gaat aanmerkelijk verder dan het plegen van beleefdheidstelefoontjes of het sturen van zakelijke mails. “Wij zoeken onze klant regelmatig op”, aldus De Jager. “Soms om even bij te praten, soms om spijkers met koppen te slaan”. Corsten: “De banden met onze klanten zijn close, maar niet te. Je moet te allen tijde objectief blijven en kunnen zeggen waar het op staat. Alleen zo helpen we de ondernemer verder. Dat is ook de reden waarom ze ons inhuren. Dit vertrouwen willen wij niet verspelen. Onze klanten waarderen dat.”

< Alle thema's