Bram en Daan van Loosbroek eten een tosti tijdens het gesprek, want ze hebben nog geen tijd gehad om te lunchen. Er staan drie ballonvaarten gepland: de Rabobankballon zal over Hap Stap Tilburg varen, de Rooi Pannenballon neemt leerlingen mee die goed gepresteerd hebben en er is een reservering voor een huwelijksaanzoek. Halverwege het gesprek excuseert Daan zich. Aan de hand van specifieke meteo-informatie voor de ballonvaart en zijn ruim 20 jaar ervaring, gaat hij bepalen of het weer de ballonvaarten van die avond toelaat. Elke dag rond 15.00 uur wordt er besloten of de vluchten doorgaan en of het grondteam en de piloot opgeroepen kunnen worden. "De piloot is eindverantwoordelijk. Maar hij doet het samen met zo'n 60 vrijwilligers. In dat grondteam zitten heel betrokken mensen, die allemaal hun best doen om er een onvergetelijk avontuur van te maken. Dan is de sfeer waarin je werkt erg belangrijk. Daar investeren we dan ook dagelijks in."
Merkherinnering
Vijfentwintig jaar geleden begon Henny van Loosbroek met de ballonvaart. Bram:
"Pa stapte in die ballon en zag de mogelijkheden van dit plezierproduct en de markt ervoor." Het idee dat Bram nu zelf voortzet door een joint venture in de ballonvaart in Ethiopië te beginnen. Voor Nederlandse bedrijven ziet hij daar enorm veel kansen, voor henzelf én voor het land om zich duurzaam te ontwikkelen door nieuwe kennis tot zich te nemen. Het Nederlandse bedrijf is inmiddels uitgegroeid naar een bedrijf met 7500 passagiers per jaar, die uit de bedrijfsmarkt komen met een eigen ballon, voor een bedrijfsuitje, of vanuit de
particuliere markt. Daan: "Iedereen heeft zijn eigen motief om te gaan ballonvaren." De merkherinnering van de bedrijfsnaam op een luchtballon bedraagt 98%. Jong en oud spreekt het aan, kijkt de ballon na en toeschouwers maken er zelfs foto's van.
Ambiance
Daan: "Als klant weet je bij ons precies waar je aan toe bent als het gaat over ballongrootte en keuzemogelijkheden. Je kunt zelfs vanuit je eigen woonplaats varen, maar op onze locatie in Tilburg kunnen we meer ambiance bieden. Je kunt hier je bedrijfs- of privé-evenement aankleden door er een ballonvlucht of een helikoptervlucht aan vast koppelen." Ook heeft Virgin ruime ervaring in het organiseren van evenementen met vliegtuigen, samen met Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht, gevestigd op de luchtmachtbasis Gilze-Rijen. Deze stichting beheert een prachtige vloot van historische vliegtuigen, enkele van zelfs 65 jaar oud. Bram: "In die vliegtuigen maak je het échte vliegen mee. Net als in een luchtballon, omdat de techniek van een ballon relatief eenvoudig is. Vrijwel alle onderdelen zijn zichtbaar. Dat, samen met het nemen van veilige beslissingen, maakt ballonvaren extreem veilig. De rust, het uitzicht en het gebruik maken van windrichtingen maakt het zo'n unieke ervaring."