Column Marc Heuvelmans: Project 013


Uitgave: Juli-Aug 2013
Thema’s: Column Advocatuur

Tilburg heeft het! Zoals Amsterdam dat ooit van zichzelf verkondigde, overtuigd van haar eigen kracht, zo zou Tilburg best een keer deze pay-off voor zichzelf mogen lenen. Dat is blijkbaar hard nodig.

Onlangs hoorde ik in museum De Pont de wethouder van cultuur uitleggen dat de organisatie die het predicaat Culturele Hoofdstad uitdeelt, de toelatingscriteria heeft aangescherpt. Voortaan kan alleen nog een stad kwalificeren als Culturele Hoofdstad. Terecht, want dat zit immers in de naam verborgen.

Daarom kan Brabant geen Culturele Hoofdstad meer worden en moet uit de vijf steden die aanvankelijk brabant wilden opschalen, één stad gekozen worden die dan uiteindelijk met de eer mag gaan strijken. En wie zou denken dat de stad met de hoogste culturele allure het automatisch zou winnen heeft het mis. Eindhoven is gekozen en laat Tilburg, Helmond, Breda en Den bosch achter zich. Het wordt dus ‘Eindhoven Culturele Hoofdstad 2018’. De reden is simpel: Eindhoven heeft de hoogste internationale bekendheid en dat werkt blijkbaar. Maar Eindhoven dankt die, overigens onbetwiste, internationale reputatie aan brainport, de technische universiteit, het vliegveld, de fantastische economische ontwikkeling en misschien wel een beetje aan PSV. Nu heeft dat allemaal niets met cultuur te maken en is het dus een terechte vraag of niet beter een andere keuze had kunnen worden gemaakt. Voor Tilburg bijvoorbeeld.

Zoals het er nu bij staat zal de culturele invulling voor een belangrijk deel van aangrenzende gemeenten moeten komen, die vooral mee mogen betalen aan het feestje en mogen hopen dat er wat spin-off ontstaat waarmee de enorme investeringen terug kunnen worden verdiend. Het oneerlijke is dat Tilburg qua cultuur eigenlijk alle overige steden achter zich laat, chauvinist als ik ben. Daarom past het Tilburg en haar Tilburgers dat ze meer voor zichzelf opkomen. Laten we de wereld al het mooie van tilburg maar eens tonen, en dat is een heleboel. Dat is het project waar tilburg zich de komende jaren mee bezig moet houden: promotie van de stad en haar parels. Laat Project 013 staan voor wat tilburgers in hun volkslied zingen: Tilburg schôônste stad van ’t laand!

Marc Heuvelmans | Partner Bogaerts & Groenen advocaten

www.bogaertsengroenen.nl

< Alle thema's