DataDestroyer: Geen overbodige luxe

U besluit nieuwe computers aan te schaffen, mooi. maar wat gebeurt er met de oude? Worden deze ingeruild, vernietigd of aan personeel gegeven? DataDestroyer heeft hierover nagedacht.


Uitgave: Juli-Aug 2013
Thema’s: Hardware

De behoefte aan veiligheid is voor velen niets nieuws. Maar waarom zijn we zo onachtzaam als het om gevoelige bedrijfsinformatie gaat? Hoe vaak berichten de kranten over digitale documenten die op straat zijn komen te liggen? Te vaak.

Wipen
DataDestroyer, opgericht in 2009, is gespecialiseerd in het wissen ofwel overschrijven van harddisks. Met deleten of formatteren wis je namelijk niets van je harde schijf, ook al wordt dat vaak gedacht. ‘Klopt’, bevestigt Aart Beukers (52). ‘Ook al is het voor jezelf niet meer zichtbaar, een professional kan de informatie zo weer terugzetten. Dit geldt ook voor onder andere copiers, printers en mobiele telefoons. Wij beschikken over een betrouwbaar programma dat de AIVD en de NAVO ook gebruiken.’ Volgens de salesmanager zijn er drie effectieve methodes om data te wissen. Door volledige verbranding van de harddisk, maar dit is milieutechnisch niet raadzaam. Door de disk compleet te shredderen met het gevolg dat de schijf onbruikbaar wordt. En door datagegevens professioneel te wipen. ‘Hierdoor is de oorspronkelijke data niet meer leesbaar en oproepbaar’, legt hij uit. ‘De klant krijgt na dit verwijderproces per harddisk een Europees certifi caat en een statusrapport mee.’

Goed doel
De meeste klanten van DataDestroyer, dat al vier jaar bestaat maar nu pas actief is op de markt, zijn banken, zorginstellingen en universiteiten. Wie van hun diensten gebruik maakt, kan de datawipe op locatie laten realiseren zodat geen enkele data de locatie verlaat. Een andere manier is om de harddisks op te laten halen die vervolgens verzegeld en in gesloten fl ightcases naar het technisch centrum worden vervoerd waar ze worden gewiped. De volledig schone disks worden aan de klant geretourneerd. De klant kan ze ook zelf brengen en op afspraak meekijken hoe het wipingproces plaatsvindt. Bij al deze opties bestaat de mogelijkheid tot inruil van de harddisks waarbij een deel gedoneerd kan worden aan een goed doel. In dit geval aan de Stichting Gijsje Eigenwijsje die gezinnen met ongeneeslijk zieke kinderen een weekje weg aanbiedt. Deze donatie is voor bedrijven onder bepaalde voorwaarden fiscaal aftrekbaar. Hierdoor kunnen zij dit doel steunen zonder netto meer te hoeven betalen.

Risico’s
‘Veel organisaties beveiligen hun informatie nog met de verkeerde middelen’, constateert Beukers, ruim 20 jaar werkzaam in de wereld van de beveiliging. ‘Schild en zwaard zijn niet meer afdoende tegen de cyberaanvallen die nu plaatsvinden. Je ziet zelfs banken met hun handen in het haar zitten als het ze overkomt. Over privacybescherming gesproken, wat te denken van vakantiefoto’s op social media? Niet slim om iedereen zo te laten weten dat je huis voor drie weken leeg staat. Men staat vaak niet stil bij de risico’s rondom het delen van info. De kans zelf slachtoffer te worden lijkt zo ver weg. Maar hoe pijnlijk is het als je bedrijfsgevoelige informatie toch in handen van de verkeerde valt. Dit kan voor een organisatie grote gevolgen hebben. De schade kan in dat geval niet meer ongedaan worden gemaakt. Preventief omgaan met privacybeveiliging is dus zeker geen overbodige luxe.’

Webwinkel SpareIT
‘Als oude apparatuur na het wipen nog bruikbaar is, bieden we een fi nanciële vergoeding om de kosten van de nieuwe te verzachten’, zegt Patrick Hollander (40), sinds zes jaar directeur van webwinkel SpareIT die alle soorten hardware biedt. Van server- en storagecomponenten tot complete desktops, laptops en servers. Met collega’s en tevens aandeelhouders Marinus van de Louw en Remco Duijzers vormt hij een hecht team binnen deze organisatie die IT wensen feilloos vertaalt naar IT mogelijkheden. Bijzonder is dat dit bedrijf een eigen prijsvergelijkingstool ontwikkelde waarmee dagelijks wereldwijd duizenden ICT producten en componenten worden vergeleken. Via deze ingenieuze wijze lukt het SpareIT om met de meest scherpe aanbiedingen te komen. Met achttien man personeel, 900 palletplaatsen met computer hardware, een eigen technische dienst en een testruimte, vormt het een prima match met de diensten van DataDestroyer dat zich onder hetzelfde dak bevindt.

Ruime voorraad
Opvallend klantvriendelijk aan de webshop is de mogelijkheid tot een live chat met een medewerker bij vragen of advies. Dat het bedrijf vorig jaar maar liefst 2000 nieuwe klanten binnenhaalde en in de eerste helft van dit jaar eveneens goed scoorde komt mede door het feit dat het voor klanten altijd heel snel vervangende onderdelen kan leveren. Wanneer in een IT omgeving of ‘serverpark’ een specifiek component defect raakt, biedt het vrijwel meteen een oplossing. ‘Dit komt doordat we beschikken over een grote voorraad nieuwe én jong gebruikte IT apparatuur’, licht Hollander toe die vorig jaar het gloednieuwe bedrijfspand van drie verdiepingen op industriecomplex De Haansberg liet bouwen. ‘Als een server bij een bedrijf plat ligt, ligt meteen het hele bedrijf plat. Dit kost onnodig veel tijd en geld. Belangrijk is om de schade zoveel mogelijk te beperken. Ondernemers hebben geen baat bij lange levertijden. Zij willen bij problemen juist zo snel mogelijk weer aan de slag. Dat regelen we graag voor hen.’

www.datadestroyer.eu

< Alle thema's