BDO Accountants & Belastingadviseurs: Anders denken, anders werken

‘De accountant 1.0 heeft geen bestaansrecht meer’, stelt Mark Lenaerts, partner Accountancy bij BDO. ‘Daarom gooien wij onze werkwijze voor het mkb volledig om.’ Dit heeft een flinke impact op de medewerkers. BDO ziet dit dus niet als een tijdelijk modeverschijnsel. ‘Processen worden verder gestandaardiseerd en we pakken cultuur en leiderschap aan. Dat kost veel tijd en energie, maar levert ook veel op.’


Uitgave: Juli-Aug 2015
Thema’s: Accountancy Zakelijke dienstverlening Belastingadvies Financieel advies

Voorheen was het gebruikelijk dat een accountant of fiscalist alles deed: de jaarrekening, aangifte, adviseren, productontwikkeling en acquisitie. ‘Nu focussen we op waar mensen echt goed in zijn, op wat ze graag doen.’ Dus de vaktechneut kan vol overgave met een complexe jaarrekening aan de slag, terwijl de adviseur die graag met ondernemers spart daar volop gelegenheid voor heeft? ‘Inderdaad, en iedereen is enthousiast. We zien mensen opleven.’

Veranderen van binnenuit
De veranderingen zijn door de medewerkers van de afdeling mkb in gang gezet. In werkgroepen brachten zij de verbeterpunten in kaart. ‘Wij managers zaten daar niet bij zodat iedereen vrijuit kon spreken.’ Door efficiënter werken en dankzij steeds verdergaande automatisering zijn actuele cijfers snel voor handen. ‘Hierdoor krijg ik als vertrouwd adviseur steeds meer tijd om mkb-ondernemers actief bij te staan en op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen binnen hun bedrijf. Ik vind het uitdagend om mee te denken over zaken als strategie en rendementsverbetering.’ BDO levert dit alles tegen een vaste prijs, maar wat betekent dit in de praktijk? ‘Dat onze bestaande klanten hetzelfde blijven betalen en er meer voor krijgen.’

Ultieme doel
Zowel de vertrouwde adviseurs als hun ondernemende klanten zijn proactief. ‘Laatst belde een ondernemer me omdat hij wil uitbreiden. Hij was bij enkele banken geweest en wilde weten wat de beste optie was. En als ik op LinkedIn zie dat een klant nieuwe medewerkers zoekt, neem ik contact op om te vragen of ik ergens bij kan helpen. Het helpt dat we vrijwel alles van onze klanten weten, van hun financiële zakelijke situatie tot en met hoe zij er privé voor staan.’ Het verandertraject is een intensief proces. ‘We gaan door met trainen tot het in onze genen zit. Ons ultieme doel is een klanttevredenheid die van een 8+ nu binnen twee jaar stijgt naar een 9+.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's