U bent van de netwerkgeneratie. Iemand die regelmatig netwerkborrels bezoekt. U drinkt daar een biertje, eet een paar bitterballen en praat met andere ondernemers. Maar heeft het wel zin, helpt het u ook verder? Wakker worden. In het woord ‘netwerk’ zit niet voor niets het woord ‘werk’. Werk aan de winkel dus.
Bij marketing gebruikt u social media, advertorials, Facebook, Twitter en meer van zulke ingrepen. Alles om klanten te werven voor uw bedrijf. Begrijpelijk, maar niet altijd de beste manier. Zeker niet wanneer u zzp-er bent of eigenaar bent van een klein bedrijfje en uw marketingbudget, oftewel tijd en geld, schaars is. Laat ik u alvast van een leugen afhelpen: marketing hoeft geen geld te kosten. Al eens van mond tot mond reclame gehoord? Ongetwijfeld. Pas deze ouderwetse methode écht toe en u zult zien dat dit meer oplevert dan nummer één staan in de Google zoekmachine. Weten uw vrienden, kennissen en collega’s bijvoorbeeld wel wat u precies doet? Zij kunnen namelijk prima ambassadeurs voor u zijn. Vraagt u wel eens aan uw tevreden klanten of zij nog meer mensen kennen die van uw diensten gebruik zouden willen maken? Doen. En als ze iemand tippen, doe dan iets terug. Het is geven en nemen, niet alleen maar halen. De volgende keer als u met een glas bier en een bitterbal in een mooi pak op een netwerkborrel staat, weet u wat u te doen staat. Maak zaken concreet. Eindig het gesprek met: ‘Fijn, laten we kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Ik ga mijn best voor je doen. Over twee weken bellen we elkaar op.’ En vooral: houd u daaraan.
Dit kost u niets. Alleen een beetje tijd. En met het geld dat overblijft, kunt u louter voor de lol een biertje drinken, bitterballen eten of gezellig op het strand zitten. Hoe heerlijk is dat. Kortom, al die social media dingen zijn leuk. Maar soms is het beter om gewoon sociaal te zijn.
Albert Verschure.
Van Luxemborg & De Kok.