Sinds de oprichting van IRIS one in 1992 is er veel veranderd voor het Vlijmense bedrijf. Aanvankelijk werd gestart met het aanbieden van vaste telefonie, waarna mobiel, geïntegreerde vast- en mobieloplossingen en internetoplossingen volgden. Lars van den Dungen, DGA van IRIS one, vertelt: ‘Onze business is verschoven van het verkopen van een product en/of dienst naar een steeds groter wordende consultancyrol voor werkplekbeheer en cloudoplossingen. Dat vraagt om een interne omslag. Je heb in deze tijd geen snelle en hippe accountmanagers nodig die als een bijbelverkoper een product proberen te slijten, maar experts die de behoefte van een organisatie in kaart kunnen brengen en meedenken over de beste en meest efficiënte oplossing voor de klant.’
Koesteren
Jasper Snijder, directeur New Business KPN Zakelijke Markt: ‘KPN werkt veel samen met externe partners die de business van onze eindklanten kennen en de eindoplossing vervolgens aanbieden. Daarmee zijn deze partners uitstekend in staat om de mogelijkheden die Internet of Things biedt, te herkennen. Onze partners hebben we nodig om onze gezamenlijke klanten te begeleiden naar de wereld van Internet of Things. IRIS one heeft de expertise in huis om onze connectivity (mobiele en vaste verbindingen, M2M-connectiviteit en LoRa) en cloudoplossingen (zoals datastorage en datahosting in Nederland) te combineren met bijvoorbeeld Microsoftoplossingen. Lars reageert: ‘Juist in deze steeds meer digitaal wordende wereld hechten we veel waarde aan het persoonlijke contact met onze relaties. Dat wordt door onze klanten, veelal mkb(+) en/of familiebedrijven uit de regio, gewaardeerd.’
Kennis en innovatiekracht
Jasper stelt dat de huidige tijd ongekende mogelijkheden voor ondernemers biedt: van het ontwikkelen van een vuilnisbak die zelf aangeeft wanneer deze geleegd dient te worden tot aan autolak die voorzien is van zonnecellen. ‘In 2020 wordt verwacht dat 25 miljard apparaten met elkaar verbonden zijn. Daar kun je als ondernemer iets mee! Als enablers zien we graag dat de nieuwe kansen die er liggen gepakt worden. Dat is niet alleen goed voor onze eigen business, maar ook voor de verscherping van de concurrentiepositie van de BV Nederland. We moeten het immers hebben van onze kennis en innovatiekracht.’
Op naar 2030
Zowel KPN als IRIS one is koploper als het gaat om nieuwe ontwikkelingen binnen hun branche. Beide partijen zoeken dan ook graag de samenwerking op met innovators en startups. Lars vertelt: ‘Het uitvinden laten we graag aan anderen over. Wel willen we ondernemers een faciliterende en ondersteunende rol bieden, die hen in staat stelt om met nieuwe producten of diensten op de markt te komen.’ Jasper vult aan: ‘Startups zien vaak veel mogelijkheden maar ontberen dan de slagkracht om oplossingen te integreren en te implementeren. Daar kan IRIS one bij helpen.’ De telecom en IT-specialist organiseert samen met Regio Business de BOB Academy op 29 september met als thema ‘Op naar 2030’. Lars: ‘We hebben trendwatcher en internationaal topspreker Richard van Hooijdonk uitgenodigd om tijdens een inspiratiesessie meer te vertellen over wereldtrends, technologie en marketing. Zo willen we met innovatieve ondernemers in contact komen, waarmee we kunnen sparren en voor wie onze dien sten van toegevoegde waarde zijn.’ Ook KPN organiseert via de IoT Academy voor zijn klanten IoT workshops om onder nemers te inspireren. ‘We kennen allemaal de slimme meter en intelligente straat verlichting, maar wat is er nog meer mogelijk? De deelnemers laten we tijdens de workshop zelf aan de slag gaan met
het bouwen van slimme oplossingen. Met als doel concrete IoT toepassingen te bedenken’, aldus Jasper.
Bossche bollen
Tot slot: welke tips willen de heren ondernemers meegeven om een bedrijf toekomstproof te maken? Lars: ‘De kwaliteit van de mensen binnen je onderneming wordt steeds belangrijker. Zorg daarom dat je de organisatie ‘lean and mean’ inricht.’ Jasper voegt daaraan toe: ‘Durf out of the box te denken. Dwing jezelf om te blijven innoveren zodat je altijd voorop blijft lopen.’ Daar sluit Lars zich bij aan: ‘Dat geldt ook voor onze eigen organisatie. Stilstaan is geen optie. Alleen Jan de Groot kan het zich met zijn razend populaire Bossche bollen permitteren om hetzelfde te blijven doen als voorheen’, lacht Lars.
Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Jan Sprij