‘Kennis is geen macht meer. Veel informatie kun je vinden op internet. De vraag die we onszelf moeten stellen is: Wat kunnen we toevoegen voor de klant?’ Paul vertelt: ‘Expertise is ons vak, maar kan ook een valkuil zijn. Veel fi scalisten, waaronder ook ik, zijn gestart bij een groot advieskantoor. Naar mijn mening is de markt te zwaar op kennis en specialisme gedreven en is de afstand tot de klant te groot geworden. Het is tijd dat er nieuwe fiscale kantoren ontstaan waar de adviseurs vragen herkennen en ze stellen aan de klant.’ Hans Pieter haakt in: ‘Daar zijn wij er één van! Forward Fiscalisten is een generalist binnen de fiscaliteit. Wij zijn de parels uit het vak.’
Platform
De dienstverlening is veranderd, ook bij de banken. De technische ontwikkelingen maken het voor klanten steeds makkelijker om informatie te verkrijgen. ‘Daar moeten we ons op aanpassen’, aldus Hans Pieter en Paul vult aan: ‘Als je iets aanbiedt waar geen vraag meer naar is, dan kun je dat niet verkopen. Verkoop eerst het advies voordat je het uitwerkt.’ Yasser haakt in: ‘Als het ware regisseer je de behoefte van de klant.’ Ook de bank doet meer dan alleen verkoop van bancaire producten. De Rabobank is een bron van marktinformatie en het verbinden van mensen is een vanzelfsprekendheid. Yasser: ‘Wij spreken zoveel mensen die informatie en kennis delen. Rabobank Tilburg en omstreken creëert daarom een platform en organiseert events en netwerkbijeenkomsten, zoals bijvoorbeeld het Rabo Ondernemerscafé en de bijeenkomsten bij Willem II.’ Ook noemt de accountmanager de Rabo Ondernemers Inloopavond als voorbeeld. De adviseurs van de Rabobank beantwoorden iedere maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur ondernemersvragen in het Ontmoetingscentrum aan de Spoorlaan. ‘Rabobank Tilburg en omstreken heeft een faciliterende rol. Wij blijven op zoek naar partijen met dezelfde visie, we nodigen klanten uit en geven ze de mogelijkheid hun kennis over te dragen. De Rabobank gelooft dat je samen meer bereikt dan alleen. Daarom willen we onze kennis graag met ondernemers delen en met hen meedenken. Business is een gevolg en niet de insteek’, vertelt Yasser gedreven.
Drie cirkels
Bij de kennismaking vorig jaar met Forward Fiscalisten werd Yasser gegrepen door de drive, het enthousiasme en de manier waarop Paul en Hans Pieter met hun relaties omgaan. De bank maakt dezelfde ontwikkeling door in deze nieuwe manier van werken. Paul: ‘Het draait om het openstellen van elkaars netwerken, ontmoeten en voorstellen.’ Hans Pieter: ‘We werken in feite vanuit drie cirkels. Cirkel één is ons specialisme, fi scale advisering. In de tweede cirkel schakel je andere specialismen in zoals een bank zodat je een case via verschillende invalshoeken kunt aanvliegen. De derde cirkel is de grootste en mooiste cirkel, daar leg je de verbindingen en houd je je ogen en oren open, want iedereen is wel ergens mee bezig. Het leukste uit ons vak is dat je zoveel ervaringen deelt, dat je mensen kunt samenbrengen.’ Hans Pieter vertelt: ‘Nu we allemaal seminarmoe zijn, moeten we iets anders verzinnen om de klant bewust te maken van belangrijke ontwikkelingen. Forward Fiscalisten komt daarom graag op de koffie, organiseert geregeld een walking dinner op kantoor of een gezamenlijk event op locatie.’
Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Raldo Neven