Vitron: Zonder bombarie

Salesmanager Henk van Oirschot en manager Olav Spijkers werken respectievelijk 33 en 24 jaar bij Vitron. ‘De branche staat geregeld onder druk, dat houdt ons scherp.’ Gestage groei is kenmerkend voor het schoonmaakbedrijf. Wat is hun geheime aanpak?


Uitgave: Juli-Aug 2015
Thema’s: Schoonmaakbedrijf Facilitaire dienstverlening

Wie Vitron zegt, heeft het over een schoonmaakbedrijf van naam in NoordBrabant. Het plusteken in het nieuwe logo krijgt een prominente plaats, want Vitron is meer dan alleen schoonmaak. Henk vertelt: ‘Van origine zijn wij een breed georiënteerd schoonmaakbedrijf dat door de jaren heen getransformeerd is naar een full service schoonmaakbedrijf met aanvullende diensten als gevelonderhoud, specialistisch onderhoud en kantinediensten. Alle disciplines hebben we in eigen beheer en het volledige equipment is in huis.’ Olav vult aan: ‘De groene plus staat ook voor de manier waarop Vitron sociaal bewogen en bewust een bijdrage levert aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. We werken met milieuvriendelijke producten en nemen bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in ons personeelsbestand op.’

Ergernissen voorkomen
‘Vitron kent nauwelijks personeelsverloop en heeft een groot, stabiel klantenbestand’, vertelt Henk trots. ‘In mindere jaren hebben we altijd onze mensen aan het werk kunnen houden, ondanks dat we enkele opdrachtgevers hebben verloren door faillissementen of veel goedkopere inschrijvingen.’ Olav tipt: ‘De prijs mag een issue zijn, maar deze mag nooit door de bodem heen gaan.’ Henk legt uit: ‘Tijdens de crisis hebben veel bedrijven de schoonmaakfrequentie teruggebracht. Dan moet je duidelijke afspraken maken over de wederzijdse verwachtingen en is het essentieel dat de opdrachtgever dit communiceert met haar personeel om ergernissen te voorkomen. We bewegen met de klant mee, want een prullenbak legen kan iedereen. We volgen de processen, spelen erop in, geven advies, zijn flexibel en blijven vooral onszelf.’ Olav knikt: ‘Wij werken resultaatgericht om de klant zoveel mogelijk te pleasen, we zijn tenslotte dienstverlener.’

Nieuwe generatie
De naamsbekendheid heeft Vitron altijd een gestage autonome groei gebracht. Henk: ‘De  laatste tien jaar hebben wij bewust gekozen om weinig acquisitie toe te passen. Vanaf 2014 is acquisitie een continu proces geworden binnen Vitron. Nu presenteren we ons actief in Tilburg aan onder andere de nieuwe generatie ondernemers. Zonder bombarie, geen tromgeroffel, geen agressieve acquisitie, maar via persoonlijk contact en mond tot mond reclame van tevreden klanten, dit alles ondersteund door social media.’

Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's