Auberge du Bonheur: Jubileum BOB Back to Business

Al tien jaar brengt Regio Business samen met toonaangevende bedrijven uit de regio Midden-Brabant ondernemers samen op BOB Back to Business. Deze eerste borrel na de zomervakantie vindt al even zo lang plaats bij Auberge du Bonheur. In deze tijd zijn steeds meer mensen en dus ook ondernemers actief op zoek naar verbinding. We vragen de partners van BOB Back to Business welke functie verbinding voor hen heeft en welke verbindingen zij aangaan.


Uitgave: Juli-Aug 2016
Thema’s: Evenementen

ERIK DE RIDDER, GEMEENTE TILBURG
‘Verbinding betekent voor mij zowel samenhang, contact, verstandhouding als aansluiting. In al die betekenissen is verbinding van groot belang voor mijn functie’, aldus Erik de Ridder, wethouder van de gemeente Tilburg. ‘Als wethouder ben je de verbinder bij uitstek. In de organisatie én daarbuiten.’ Wat Erik verbindt? ‘Mensen! Mensen met ideeën, mensen met vragen, mensen met middelen. Mensen die samen willen werken aan de groei van onze mooie stad. De lijst van mensen en partijen aan wie ik ben verbonden is tamelijk lang. Van bestuurders tot ondernemers. Van politici tot ambtenaren. Van een CEO uit China tot een uitkeringsgerechtigde hier in de stad. Verbinding is een thema dat past bij deze tijdsgeest. ‘In verbinding werken’ is niet voor niets het uitgangspunt bij de gemeente Tilburg. Alleen met elkaar breng je mooie dingen tot stand!’

JAN WILLEM DE JONGH EN CONNIE POLAK, RABOBANK TILBURG EN OMSTREKEN
Rabobank is terug als sponsor van de eerste BOB Borrel na de zomer. Deelname aan het Indiaproject van de landelijke Rabobank Foundation was daarvoor de aanleiding. ‘Deze foundation steunt coöperaties in ontwikkelingslanden. Wij geloven in het coöperatieve, in het steunen van zelfredzaamheid’, vertelt Jan Willem de Jongh, directeur Bedrijven bij Rabobank Tilburg en omstreken. ‘Zo is Rabobank ooit ontstaan en zo bankieren we nog steeds. Lokaal betrokken met veel expertise en bevoegdheden in de eigen omgeving. Verbinding met de eigen regio is voor ons dus een belangrijk speerpunt. We willen zichtbaar en aanspreekbaar zijn en van invloed zijn op de economische ontwikkeling in de regio.’ Connie Polak, manager Marketing & Communicatie vult aan: ‘Behalve met onze diensten, kennis en netwerk, zorgen we ook met financiële middelen voor verbinding. We geven rond de 750 duizend euro per jaar terug aan de samenleving in de vorm van sponsoring en donaties aan (sport)verenigingen en stichtingen.’

FREEK NJIO EN TIJN MUTSAERTS, MUTSAERTS
‘Een van de belangrijkste locaties waar ondernemers in Tilburg verbinding vinden, is het stadion van Willem II’, stelt Tijn Mutsaerts. Volgend jaar weer een seizoen eredivisie is natuurlijk super voor Tilburg. Daarnaast is het kantoor verbonden met de stad en universiteit. ‘Jaarlijks organiseren wij een Inhousedag. Meer Tilburgse bedrijven zouden studenten binnen moeten halen om hen te laten zien wat het mkb voor mooie ontwikkelkansen kan bieden.’ Ook zoekt Mutsaerts lokaal verbinding. Dit jaar hebben ze voor het eerst een West-As borrel georganiseerd voor zakelijke dienstverleners van de Ringbaan-West. Freek Njio, mede-eigenaar van Mutsaerts: ‘Door verbinding aan te gaan met andere ondernemers, willen we elkaar stimuleren en versterken om zowel Tilburg als de dienstverleners-as op de kaart te zetten.’ Het mkb in Tilburg kan zich beter profileren volgens Freek. ‘We moeten samen een geheel vormen zodat steeds meer bedrijven, ondernemers en young professionals de weg naar Tilburg weten te vinden.’

MARK LENAERTS, BDO
‘Verbinding is onze toekomst, ons bestaansrecht’, stelt Mark Lenaerts, partner bij BDO. ‘We kunnen veel automatiseren, maar het opbouwen van een band met onze klanten blijft het allerbelangrijkst.’ Hij bevestigt dat verbinding een actueler thema lijkt dan bijvoorbeeld tien jaar geleden. ‘Dit gaat in golfbewegingen; na jaren van digitaliseren, zoeken mensen meer naar borging en verbinding. Dat heeft ook met de crisis te maken.’ BDO, nu een landelijke speler, heeft zijn oorsprong in Tilburg. ‘BDO’ers die nauw in contact staan met klanten, bezoeken lokale netwerken en wonen in of dichtbij de stad.’ De organisatie stimuleert dat medewerkers verbonden zijn met de stad door hen tijd te geven om zich in te zetten voor bijvoorbeeld vrijwilligersorganisaties. Via sponsoring levert BDO een bijdrage aan verbondenheid binnen verenigingen en clubs. ‘Ook daar zoeken wij verbinding met anderen.’

JORIS VAN CAULIL, VAN ROOSMALEN
Volvo dealer Van Roosmalen sponsort BOB Back tot Business voor het eerst. Directeur Joris van Caulil: ‘Mobiliteit staat altijd in het teken van verbinden. Voor mij draait ondernemen in Tilburg om het verbinden van mensen. Ondernemers zoeken elkaar hier veel op, bijvoorbeeld tijdens BOB borrels. Ook ik zoek mijn relaties en potentiële klanten graag actief op door naar business meetings te gaan en naar het voetbal. En onze buitendienstmedewerkers bezoeken pro actief bedrijven.’ In het bedrijf is verbinding letterlijk een belangrijk thema. ‘Om klanten zicht te geven op hun voertuig tijdens de reparatie, is de dichte wand tussen showroom en werkplaats onlangs vervangen door een glazen pui.’ Daarnaast werken wij aan de relatie tussen de klant en de monteur. Volgens het principe Volvo Personal Service hebben onze klanten meer contact met de monteur die aan zijn of haar auto werkt. ‘Dat versterkt de verbinding tussen het bedrijf en onze klanten.’ Tijdens BOB Back to Business verzorgt de Volvodealer een shuttledienst tussen de Auberge en de parkeerplaats bij Tilburg University. ‘We rijden dan onder andere met de gloednieuwe Volvo S90, een innovatieve, moderne en veilige auto.’

TON GIMBRÈRE EN ANNE MARIE ROSSOU, AUBERGE DU BONHEUR
‘Wij faciliteren al tien jaar BOB Back to Business, een evenement dat draait om verbinding’, vertelt hotelmanager van Auberge du Bonheur, Anne Marie Rossou. ‘Voor ons is dit een manier om de zakelijke wereld te verbinden aan Bonheur met horeca-locaties in Tilburg, zoals de Auberge en de Faculty Club waar onlangs een lunch plaatsvond met partners van dit event.’ Ton Gimbrère, directeur van Bonheur Horeca Groep: ‘Ons dagelijks werk is het faciliteren van ontmoeting en verbinding. Tijdens de tiende BOB Back to Business zoeken we ook naar verbinding door onze culinaire invulling te combineren met het Indiaproject van Rabobank.’ Tijdens de partnerlunch kregen de partners al een heerlijk voorproefje uit de Indiase keuken die centraal zal staan tijdens BOB Back to Business. Cuisinier Ralph Blaakenburg van de Auberge reisde onlangs voor dit project af naar India voor een bezoek aan de katoenboeren en hij maakte kennis met de Indiase keuken. Hier kwamen onder meer een kookboek en een Indiaas pop-up restaurant uit voort.

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's