Als je hem vraagt waar hij zijn succes aan te danken heeft, krijg je niet het antwoord ‘ik heb jarenlang keihard gewerkt’ of ‘ik investeer in de juiste medewerkers’. Nee, de eigenaar van Star Sock reageert daar heel anders op. Zijn antwoord luidt volmondig: ‘Ik ben altijd kind gebleven.’ Als kind volgde hij al zijn eigen koers. Kreeg hij niemand mee voor de film Jesus Christ Superstar, dan ging hij alleen naar de bioscoop. Wilde niemand mee picknicken, dan trok hij alleen het bos in. Eric Roosen doet nog steeds zijn eigen dingen en is daarbij niet afhankelijk van anderen. Zo ging hij in zijn eentje naar het WK voetbal in Brazilië en deed hij hetzelfde met de marathon in New York. ‘Anderen vroegen natuurlijk aan mijn vrouw met wíe ik ging’, vertelt hij vanaf zijn duurzaam gebouwde bedrijfspand in Oisterwijk waarvan het dak is gemaakt van cederplantjes. ‘Met nog zo’n 42.000 andere marathonlopers, zei ze dan. En zo is het ook. Vanuit totale onafhankelijkheid voel ik me innig met mijn omgeving verbonden.’
Visnetten
Zoals Roosen privé is, zo is hij ook als ondernemer. Na vele zakelijke mislukkingen omdat hij zogenaamd op een roze wolk van idealen dreef en niet realistisch genoeg was om de brug te slaan tussen duurzaamheid en innovatie enerzijds en de harde realiteit anderzijds, was het ineens raak toen hij de juiste samenwerking vond met andere organisaties. Hieruit ontstond Healthy Seas, dat sokken vervaardigt uit visnetten die zee en strand bevuilen. Van het nylon uit die netten worden vervolgens korrels gemaakt waaruit weer draden worden getrokken die als elasthan in de sokken worden verwerkt. In de afgelopen twee jaar verkocht hij in Europa maar liefst 1,2 miljoen paar sokken volgens het milieuvriendelijke concept. ‘Het doel is dat de zee zo schoon wordt dat deze wijze van produceren niet meer nodig is’, reageert de eigenzinnige ondernemer, zoon van een boer, ex-tuinman en -houthakker, die opgroeide met liefde voor de natuur. ‘Dan houdt deze business op. Dat is niet erg, dat is juist goed. Ik ben nu al bezig met nieuwe initiatieven, namelijk sokken maken uit suikerriet en afval van jeans.’
Katja Schuurman
Dicht bij jezelf staan en geloven in je idealen, dat is Roosen - die zijn kinderlijke spontaniteit nooit is kwijtgeraakt - ten voeten uit. Zo ziet hij ‘anders zijn’ niet als een zwakte, maar als een kracht. Wat je als ondernemer ook verkoopt, een markt creëer je volgens hem in de eerste plaats door aandacht te vangen. ‘Dus moet je zorgen dat je je product op een sexy manier in de markt brengt. Immers, sex sells. Een duurzaam verhaal over sokken verkoop je niet via een tv-programma dat over duurzaamheid gaat, maar via een hippe lifestyle reportage op SBS. Niet met een foto van uitstervende bossen, maar met eentje van Katja Schuurman of Leonardo di Caprio. Vervolgens trek je mensen naar de kern van je boodschap door een goed verhaal. Ik heb ooit lezingen gegeven aan mensen met een uitkering die op dat moment veel liever ergens anders wilden zijn. Maar omdat ik zelf vanuit een uitkeringssituatie het bedrijf ben gestart, begon ik mijn verhaal als volgt: jongens, ik genoot net als jullie ooit een uitkering van omgerekend 300 euro en verdien nu 300.000 euro. Iedereen was op slag wakker en wilde na afloop nog lang niet naar huis. Kortom, steek geen saai verhaal af, maar zorg dat men meteen naar je luistert. Maak je verhaal geloofwaardig en aantrekkelijk.’ Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: dromen volgen en ze werkelijk vorm geven is geen utopie. Authentiek blijven en door de massa gehoord worden, evenmin. Het is allemaal mogelijk, hoe anders men soms ook beweert.
Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema