Pekago Covering Technology zit in een bijzondere niche industrie. Het heeft zich gespecialiseerd in spuitgieten van technisch hoogwaardige kunststoffen en TSG-technologie voor toepassing in behuizingen en technische kunststofvormdelen voor kleine tot middelgrote series. Het bedrijf heeft moeilijke tijden achter de rug. In mei 2014 kreeg de Rabobank nog een redelijke ver-wachting gepresenteerd; een half jaar later bleek de werkelijke situatie wezenlijk anders te zijn. Marcel Verbeek werd door de Raad van Bestuur van moedermaatschappij Vado Beheer aangesteld om orde op zaken te stellen bij Pekago.
Informeren
Marcel begint bij het begin: ‘Mijn voorganger had de situatie té rooskleurig ingeschat. 2014 zou namelijk een zwaar verliesgevend jaar worden, dit nadat 2013 ook verliesgevend was geweest. Twee jaar op een rij een negatief resultaat en met toen nog onduidelijkheid over 2015, maakte de situatie zorgwekkend. Na een eerste analyse zag ik onvoldoende gezonde ontwikkelingen in het bedrijf. Er was te weinig omzet in een niet passende organisatie.’ Marcel moest de aandeelhouders, de bank en het personeel informeren. Hoe eerder, hoe beter!
Doen wat we zeggen
Het was een bijzondere kennismaking tussen Marco en Marcel. Nieuwe gezichten en het vertrouwen was geschonden. Voor Marcel een dubbele uitdaging om het vertrouwen van de bank terug te winnen. Met open, eerlijke en duidelijke communicatie, feiten, cijfers en een grondig onderbouwd herstelplan startte Marcel zijn charmeoffensief. Marco knikt: ‘We hebben veel gesprekken kort achter elkaar gehad, samen met onze manager Bedrijven en specialisten van Bijzonder Beheer. Het was voor ons belangrijk het gevoel van de ondernemer te ervaren. Intern heb ik zeker collega’s moeten overtuigen, maar wij zijn ervoor om oplossingen te zoeken voor financiële problemen en het bedrijf door een moeilijke periode heen te helpen. Bijzonder Beheer was steeds aan de zijlijn betrokken. Marcel heeft het in de vingers. Iedere maand realiseerde hij wat hij had bedacht. Er is duidelijk en open gecommuniceerd. Naast ‘zeggen wat we doen’ was het letterlijk ‘doen wat we zeggen’.’
Gevoel en emotie
Vaak wordt gesteld dat een bank bij een moeilijke situatie het direct herstel door de ondernemer onmogelijk maakt. Marcel: ‘Dit heb ik bij de Rabobank niet ervaren. Ik heb in het verleden eerdere ervaringen met Bijzonder Beheer gehad en ben me gaan realiseren dat de houding van de bank ook bij jezelf als ondernemer ligt. De bank is immers niet de oorzaak van jouw verliesgevende situatie. Samen met Marco en waar nodig aangevuld met collega specialisten is het herstelplan met regelmaat opgevolgd. Ik ben blij dat ik mijn gevoel en emotie persoonlijk heb kunnen overbrengen. Alles draait om vertrouwen en openheid.’
Op de rem trappen
Hoe heeft Pekago het zover kunnen laten komen? Marcel: ‘De wereld is veranderd. Vroeger werd een dipje opgevangen en kon je als ondernemer wachten tot het beter zou gaan. Nu moet je meteen maatregelen nemen, op de rem trappen en op je portemonnee gaan zitten. Als je langer wacht vang je het negatieve resultaat niet meer op.’ En zo is het Pekago vergaan. De pijnlijke reorganisatie heeft iedereen intern op scherp gezet. Alle contracten werden opgezegd en er werd opnieuw onderhandeld. Nieuwe klanten zijn binnengehaald en de salesorganisatie focust zich op de beste oplossing voor de klant. ‘En ‘de beste oplossing’ zijn woorden met inhoud’, onderstreept Marcel. ‘Wij zoeken altijd de vraag achter de vraag van de klant, op die manier kunnen we hem het beste van dienst zijn.’ Uiteindelijk is 2015 voor Pekago een heel mooi jaar geworden dat met een nette winst werd afgesloten en de solvabiliteit hersteld. De cultuurverandering heeft nog wel drie jaar nodig om te landen. ‘Er ligt een goed fundament en nu moeten we vooruit’, besluit Marcel.
Tekst: Ingrid Roets
Fotografie: Kees Bennema