Repay HRM: Een stukje logica

Twee doorgewinterde aanpakkers vinden elkaar en sturen het gloednieuwe Tilburgse Repay HRM aan, gelegen aan de voet van Westpoint. Hier vind je kwalitatieve dienstverlening aan ondernemers uit het mkb. Niet alleen payroll, maar ook het uitzenden van het juiste personeel.


Uitgave: Juli-Aug 2016
Thema’s: Detachering Recruitment

‘Het ontgaat geen enkele passerende automobilist: aan de Ringbaan ter hoogte van het torenhoge Westpoint zetelt sinds kort op de begane grond de gloednieuwe Tilburgse vestiging van Repay HRM voor advisering en ondersteuning aan mkb-ondernemers binnen de payrollbranche. Bijzonder is dat je hier niet alleen diensten voor payroll vindt, maar ook een uitzendbureau om bedrijven te ontzorgen op het gebied van werving en selectie.

Rotsvast
Er zijn meerdere payrollers die net als Repay HRM uitzenden en andersom, dat is op zich niets nieuws in de branche. Maar dat je een nieuwe uitzendvestiging start te midden van zovele bestaande uitzendvestigingen in Tilburg, getuigt onomwonden van echt ondernemerschap. ‘Die vraag wordt me inderdaad regelmatig gesteld: waar begin je aan?’, zegt franchisenemer en vestigingsdirecteur Bob Gimbrère (55) vanaf de enorme kantoortafel in de fraaie, nog naar nieuw ruikende ontvangstruimte met oranje accentueringen, passend bij de huisstijl. ‘Ten eerste geloof ik rotsvast in dit concept, anders zou ik het niet doen. Ten tweede hanteer ik een stukje logica: payroll en uitzenden vullen elkaar perfect aan. Wij kiezen ervoor om deze compacte full service aan mkb-bedrijven te bieden omdat daar behoefte aan is. Ondernemers hebben het al druk genoeg. Ze willen niet aldoor bezig zijn met arbeidslonen- en contracten enerzijds en het hele selectietraject van A tot Z anderzijds. Dat kost veel tijd en vereist bovendien specifieke kennis. Daarom besluiten ondernemers om deze taken aan ons uit te besteden zodat ze op dit vlak volledig ontzorgd worden. Ze vertrouwen ons zowel de juridische aspecten van werkgeverschap toe, als ook de werving en selectie van passend personeel voor hun bedrijf.’

Succesvol zakenman
Het klinkt niet alleen mooi allemaal, maar deze kennis en expertise heeft Repay HRM - met in totaal zeven medewerkers binnen een jong en dynamisch team - ook werkelijk in huis. Voor wie niet bekend is met de term payroll: payroll (niet te verwarren met salarisadministratie waarbij louter loonstroken worden uitgedraaid) houdt zich bezig met het juridisch aspect van werkgeverschap en neemt personeel van bedrijven als het ware in loondienst. Met een eigen cao biedt het meer fl exibiliteit en dus ook langduriger werk dan een ‘gewone’ werkgever doet. ‘Daarbij ben je als ondernemer juridisch gevrijwaard van risico’s bij ziekte en (om andere redenen) wegvallen van werk’, legt Bob uit die zo’n dertig jaar geleden al tot een van de eerste payrollers behoorde toen hij nog werkzaam was in de horeca. Gaandeweg ontwikkelde hij zich tot succesvol zakenman met onder andere eigen horecavestigingen. ‘Als de werkgever door wat voor reden dan ook geen werk meer voor de medewerker heeft, zorgen wij voor een andere werkplek. Daar heeft de opdrachtgever geen omkijken naar.’ Daarnaast doet Repay HRM, dat sinds 2005 bestaat, ook een stukje salarisadministratie en neemt het hiermee dus écht een stukje outsourcen van Human Resources Management voor haar rekening.

Onberispelijk cv
Maar het bedrijf doet nog meer: het heeft ook haar eigen uitzendbureau. ‘We houden ons bezig met uitzenden en werving en selectie van personeel’, zegt Kelly Roskam (36), vestigingsmanager. ‘We concentreren ons op uiteenlopende branches.Voorlopig ligt onze focus op logistiek, transport, productie, schoonmaak en office. Dit zijn bij ons de grootste takken van sport.’ Kelly begon haar carrière in de uitzendbranche bij een detacheringsbureau en heeft inmiddels veel ervaring opgedaan binnen de arbeidsbemiddeling. Met oog voor mensen en hun persoonlijke kwaliteiten vindt ze feilloos de perfecte match tussen werkgever en werknemer. ‘Er is meer van belang dan de juiste papieren en een onberispelijk cv’, weet de energieke collega. ‘Ik wil de potentiële kandidaat ook persoonlijk leren kennen en onderzoek of die persoon bij een bedrijf past. In de juiste klik vind je tenslotte de echte samenwerking.’

Mindere redenen
Vacatures binnenhalen lukt Repay HRM in korte tijd al verrassend goed. ‘Deze ontwikkeling danken we deels aan onze naam en niet te vergeten aan het grote klantenbestand van Bob’, reageert Kelly enthousiast. ‘Zijn jarenlange ervaring als ondernemer en de netwerken die hij tot op heden heeft opgebouwd, werpen haar vruchten af.’ Bob, die sinds 2012 franchisenemer is bij Repay en voorheen een vestiging in de Kooikerstraat had, haakt in: ‘We hebben altijd kwaliteit geboden. Als franchisenemer kun je daar vervolgens je eigen persoonlijke touch aan geven. Ik richt me niet op marges en euro’s, maar op de tevredenheid van mijn klanten. Uiteindelijk draait het om de gunfactor, ook in deze branche. Ik kreeg de mogelijkheid om klanten over te nemen van het hoofdkantoor in Gilze aangezien ik een groot gebied tot mijn beschikking heb, maar ben bewust met nul begonnen. Klanten moeten voor ons kiezen omdat we een persoonlijke aanpak hebben en een hoge service bieden. Alle andere redenen zijn minder.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Camiel Donders

< Alle thema's