Tweede Kamer Interiors: Exclusieve interieurs uit Kaatsheuvel

Interieurarchitect en conceptbewaarder van Tweede Kamer Interiors, Pieter Laureys merkt op: ‘Om maar meteen alle vooroordelen weg te nemen die bovenstaande kop oproept, we ontwerpen en leveren keukens vanaf 20 duizend euro.’ Daarmee valt TKI in het midden tot hoog segment. Anderhalf jaar geleden transformeerden de twee vestigingen van Keukenhuys De Tweede Kamer en de twee showrooms van Barletti samen tot Tweede Kamer Interiors (TKI). De nieuw ingerichte showrooms ademen luxe en comfort en onderscheiden zich met een innovatief totaalconcept.


Uitgave: Juli-Aug 2016
Thema’s: Interieur Interieurbouw Styling

‘Van keukenshowroom zijn we nu een gemixte formule geworden waar men terecht kan voor keukens, badkamers en de inrichting van woonkamers.’ Zijn enthousiasme klinkt vooral door als hij praat over de vijf verschillende stijlen die hij in de showroom in Kaatsheuvel laat zien. ‘New Cottage, Sophisticated, New Classic, Modern en Vintage zijn de interieurstijlen die wij hebben staan. We denken dat iedereen zich wel door een van de vijf aangesproken voelt.’ Het feit dat TKI in iedere stijl woon- en slaapkamer, badkamer en keuken bij elkaar geplaatst heeft, wil niet zeggen dat iedereen daar ook voor kiest. ‘Soms wil iemand juist een andere stijl slaapkamer of een modernewoonkamer bij een klassieke keuken.’

Paradepaardje
De showroom in Kaatsheuvel is zijn paradepaardje. De verbouwing en ontwikkeling van het totaalconcept hebben veel tijd gekost. ‘We moesten er leveranciers bij zoeken en zorgen dat medewerkers en architecten op de hoogte zijn van het uitgebreide aanbod.’ De andere vestigingen in Rotterdam, Amsterdam en Naarden, zijn in de toekomst aan de beurt. Tweede Kamer Interiors kan nu een totale inrichting op zich nemen. ‘Voor wat we zelf niet leveren, bijvoorbeeld haarden, deuren en vloeren, werken we samen met betrouwbare en ervaren partners.’

Hamam
De showroom in Kaatsheuvel is de meest uitgebreide. Of je nu een woonkamer, badkamer of keuken bekijkt; de gebruikte materialen zijn prachtig. Hier staan keukens die gezien mogen worden, of er nu een zwart natuurstenen aanrechtblad of eentje van keramiek met een marmerpatroon op ligt. En dan de badkamers, je waant je in een hotel. Pieter demonstreert de regendouche. Terwijl het water op de tegels klettert vanuit een doucheplaat van bijna een vierkante meter groot toveren heerlijke geuren de ruimte om tot een heuse hamam. ‘Binnenkort wordt het voor klanten mogelijk om de regen- en ligdouche uit te proberen.’ Met 900 vierkante meter is deze showroom niet enorm groot. ‘Wat meubels betreft, hebben we hier niet de ruimte om 30 banken neer te zetten. Maar de banken en stoelen die we hebben, kunnen we leveren in tientallen kleuren en verschillende materialen.’ Dat maakt TKI een zeer flexibele inrichter.

Prijswinnaar
Eind mei won TKI een mooie prijs. Het National Business Succes Award Instituut riep de zaak uit tot winnaar in de categorie Exclusieve Keukens. ‘Ik vond het vroeg, gezien de recente omvorming, maar ben er zeker blij mee en trots op. Het zegt iets over onze aanpak.’ Pieter doelt op het ontzorgen dat TKI kan doen. ‘Een huis laten bouwen of verbouwen leidt tot enorm veel kopzorgen. Het is prettig als je je over bepaalde zaken geen zorgen hoeft te maken. We kunnen ook adviseren over stoffen en helpen bij het opstellen van een lichtplan.’ Tijdens de omvorming van de vier winkels tot interieurshowrooms, zocht Pieter bewust de media niet op. ‘De verbouwingen hebben veel tijd in beslag genomen. Vooral het werkend krijgen van de wellness was een uitdaging. De achterliggende techniek van de douches (60 liter water per minuut), de sauna, gashaarden en hamam vroegen heel wat technische aanpassingen.’

Complex
Communiceren wat de doelgroep van TKI is, noemt hij ‘complex’. De luxe, exclusieve uitstraling die de showrooms hebben, impliceert een bepaald prijsniveau. ‘Maar met keukens vanaf 20 duizend euro, bevinden we ons ook in het middensegment’, aldus Pieter. En wat de luxe uitstraling betreft: ‘Ik ben ervan overtuigd dat mensen liever iets kopen in een mooie winkel.’ Ondertussen veranderen zijn klanten en daarmee het verkooptraject. ‘Aankooptrajecten zijn een stuk korter doordat mensen bijvoorbeeld met Pinterest thuis moodboards maken. Ze weten wat ze willen en verwachten dus snel een offerte. Hier moeten wij en de hele branche in mee.’ De kracht van TKI is dat het kan maken wat mensen willen en elk ontwerp dus uniek is. Wil je kastfrontjes van oud schuurhout? Ze maken het voor je.

Visie
‘We betrekken mensen bij het ontwerptraject, maar ontwerpen wel vanuit een visie.’ Die zie je terug in het resultaat. ‘Visie is vooral zichtbaar in details. Als je kiest voor kleur op kleur moet een wit aanrechtblad echt hetzelfde wit zijn als de kastdeurtjes.’ Tijdens de ontwerpfase zet hij mensen graag aan het denken, vraagt hen het plan in hun hoofd los te laten en open minded naar zijn ontwerp te kijken. Gevraagd naar zijn mooiste uitdaging geeft hij geen voorbeeld van een megagrote badkamer of keuken. ‘Mooie, verrassende producten maken voor een normaal budget dat is mijn grootste uitdaging.’

Tekst: Sara Terburg

< Alle thema's