Hoekstra Schilders- en afwerkingsbedrijf: In crisistijd leer je elkaar kennen

Wanneer je de broers Hoekstra ontmoet, vallen een aantal dingen direct op. Ze zijn groot, ogen jong en vullen elkaars woorden in razendsnel tempo aan. De vader van Peter (45) en Deo (46) van Hoekstra Schilders- en afwerkingsbedrijf in Dongen, raadde hen af om voor zichzelf te beginnen. Desondanks bestaat hun onderneming alweer 24 jaar.


Uitgave: Juli-Aug 2017
Thema’s: Industrie Familiebedrijf Metaalbranche Interieur

Peter: ‘Pa had zelf een schildersbedrijf, waarmee hij stopte toen hij een vaste baan bij AkzoNobel kreeg. Hij zag het in eerste instantie niet zitten dat we een eigen bedrijf begonnen. Tijdens de crisis in de tachtiger jaren kreeg hij het nogal voor zijn kiezen. Maar het zit blijkbaar in ons bloed. Onze overgrootvader en opa deden hetzelfde.’

Pa’s goede naam
‘In 1993 wilden we op pad voor een starterskrediet, toen een welgestelde klant ons voorrekende dat we na een opdracht van hem helemaal geen lening meer nodig hadden’, vertelt Deo. ‘Pa zijn goede naam hielp bij het werven van klanten en de zaken gingen goed.’ Tot de broers zelf ook een crisis meemaakten. ‘We hadden veel klanten in de retail. Toen het shoppen op internet een vlucht nam, sloten veel winkels hun deuren. Onze markt stortte in.’ De ontwikkeling van een eigen spuiterij bracht hen er weer bovenop.

Keukendeurtjes
Peter: ‘We doen meer dan schilderen alleen. We zetten de puntjes op de i, doordat we naast vakkundig schilderen ook deuren, kasten, radiatoren, enzovoorts, hoogwaardig spuiten. Onze markt heeft zich uitgebreid naar woningbouwverenigingen, aannemers, interieurbouwers, zorginstellingen en de industrie.’ Grote namen van wie Hoekstra de deuren van een ander kleurtje heeft voorzien zijn Microsoft, Google, ASML en Lidl. ‘Maar ook op de particuliere markt doen we veel. Denk aan de mintgroene en zachtgele keukendeurtjes die een jaar of tien geleden nog hip waren. Wij halen ze op, spuiten ze in de gewenste kleur en de keuken is, voor een relatief klein bedrag, weer zo goed als nieuw.’

Broers
Deo: ‘In crisistijd leer je elkaar kennen. We staan zelf ook nog op de ladder en deden er in die tijd een schepje bovenop. Kwam ik op zondag naar de zaak om iets af te werken, bleek Peter hetzelfde idee te hebben.’ Het beste van het samenwerken met zijn broer vindt hij dat alles doorgaat, ook als hij er zelf niet is. Bovendien heb je altijd een vertrouwde sparringpartner. Verschillen ze veel van elkaar? Peter: ‘Deo is geweldig in sales. Maar hij acteert soms sneller dan hij denkt.’ Deo beaamt dat lachend: ‘En Peter is heel kritisch en punctueel. Zijn bureau is altijd opgeruimd. Dat is bewonderenswaardig en tegelijk wel eens irritant.’ 

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Raldo Neven

< Alle thema's