Ondernemen met Visie: Jack Willemsz

‘Er wórdt wat afgeplakt in Nederland. Etiketten bevatten tegenwoordig veel informatie. Bovendien zijn er steeds meer producten. Had je vroeger drie soorten shampoo, nu zijn dat er wel veertig.’ Tel dat bij elkaar op en je snapt dat de etikettenbranche booming business is.


Uitgave: Juli-Aug 2017
Thema’s: Drukwerk Commerciële vaardigheden Ondernemen met visie Grafische industrie

‘Ik heb altijd geweten dat ik ondernemer ben’, zegt Jack Willemsz (53), grondlegger van W&R Etiketten. ‘Ik kom uit een ondernemersnest; mijn vader en oom hadden een bouwbedrijf dat is overgenomen door mijn broer en een neef. Maar zij zijn technisch, ik ben meer commercieel. Ik had van alles kunnen gaan doen. Al had ik met panty’s op de markt moeten staan.’

In de genen
Dat deed hij niet. Hij studeerde commerciële economie in Breda en ging op 21-jarige leeftijd aan het werk. ‘Als junior productmanager trad ik in dienst bij een groot grafisch bedrijf. Ik was veel met marktwerking bezig, zat met leveranciers aan tafel en bezocht beurzen in binnen- en buitenland. Bijzonder leerzaam. Maar de behoefte om zelfstandig te worden werd sterker. Ondernemerschap zit in de genen, dat kun je niet leren. Je ziet kansen, daar komt gevoel bij en dan krijg je een focus. Je wil je eigen richting gaan bepalen. In 1992 kwam er een klein etikettendrukkerijtje te koop in Tilburg, achter café Bet Kolen. Ik wist door marktonderzoek dat etikettering een trend was die zou doorzetten.’ Jack nam na 4,5 jaar ontslag als werknemer en nam de drukkerij over.

Gunfactor
‘Toen de eigenaar van het pand de huur opzegde, heb ik een eigen bedrijfshal gebouwd met behulp van mijn familie in de bouwwereld. Ik had de ambitie om te groeien. Ik ging bij bedrijven door de achterdeur naar binnen en vroeg vriendelijk of wij ook een prijs voor hun etiketten mochten maken. Ik ben altijd oprecht gebleven; ik geloof in langetermijnrelaties en in de gunfactor. Ik loop net zo hard voor kleine als voor grote klanten.’ In 1995 kon hij, naast de drukkers die hij aan het werk had, een eerste verkoper aannemen. Inmiddels heeft Jack zestig mensen in dienst.

Dwarsliggers
‘Tilburg heeft een fijn ondernemersklimaat. W&R is stabiel gegroeid en zich blijven ontwikkelen. Daar zijn met name de mensen verantwoordelijk voor. Ik ken mijn personeel goed, zie waar de kracht van eenieder zit en help hem of haar, door middel van opleidingen, zich te ontwikkelen.’ Jacks eigen functie werd van operationeel naar tactisch, uiteindelijk strategisch. ‘Ik stelde een MT samen, waarmee ik een klik heb. Ik hou ervan als mensen een weerwoord hebben. Ook ik maak fouten. Dwarsliggers vormen het spoor en je hebt groeipijnen nodig om vooruit te komen.’

Drie petten
In 2015 wilde Jack zijn tanden in iets nieuws zetten. ‘Het idee van bedrukte koffiebekers vond ik geweldig. Wist je dat mensen onbewust gemiddeld zeven minuten naar hun beker kijken? In China kocht ik de benodigde machinerie en samen met mijn zoons ben ik een nieuw bedrijf gestart: CUPSZ. Ik draag drie petten: die van investeerder, coach en vader. Michiel (23) studeert bouwtechnische bedrijfskunde en Daan (21) commerciële economie. Op deze manier leren ze spelenderwijs hoe ondernemerschap werkt.’

Krachten bundelen
‘Twee jaar geleden kreeg ik contact met drie bedrijven, soortgelijk als W&R, in Enschede, Alkmaar en Breda. We hebben onze krachten gebundeld in de Optimum Group. Ik ben nu dus van eigenaar/directeur, lid van een stuurgroep geworden. We draaien jaarlijks 60 miljoen euro omzet, het is een groot succes. Ik vind het fijn om met collega’s samen te werken en gezamenlijk te investeren. Het geeft een totaal nieuwe dimensie aan het ondernemen.’

Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's