PEP Business Creators: Het doel is een hogere omzet

‘Wat is er leuker dan als de stoute jongen van de klas herrie te maken? Wij verleiden de klant met creativiteit, lef en humor. En we denken als ondernemers. Puur vanwege het feit dat we dat ook zijn.’


Uitgave: Juli-Aug 2017
Thema’s: Marketing en communicatie Marketing

Maikel Loots (40) draagt de titel Master of Business Administration (MBA) en werkte lange tijd voor grote investeringsmaatschappijen. ‘Ik was vooral bezig met het bewerkstelligen van snelle groei en het veroveren van marktaandelen. Drie jaar geleden nam ik afscheid en koos ik voor zelfstandigheid.’

Knalrode lippenstift
Maikel werd eigenaar van PEP Business Creators, een specialist op het gebied van strategie, marketing, communicatie en pr. ‘De afkorting PEP staat voor Plezier En Passie. Het is heerlijk om creatief bezig te zijn met een product. Hoe goed is dat product eigenlijk? Wat zijn de specifieke voordelen van het product, voor de verschillende klantgroepen? Je kijkt naar het assortiment en knipt het op. Elke doelgroep heeft een eigen productgroep. Neem als voorbeeld cosmetica: een knalrode lippenstift wordt gekocht door hippe, jonge meiden. Een wat behoudender kleur heeft een andere doelgroep. De tone of voice moet daarbij aansluiten. Het imago van hetgeen je aanbiedt, wordt beïnvloedt door de beelden die je eraan koppelt, de schrijfstijl en het medium waarmee je het verspreidt.’

Medium
‘Voor dat laatste bestaan tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden. Werd er vroeger vooral reclame gemaakt in de geschreven media of op radio en tv, door de komst van online bied je een product ook een podium via bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Instagram. Veel takken van sport migreren daar slecht in. Ik hoor bijvoorbeeld nog steeds: ‘Mijn doelgroep is 65+ en leest alleen de krant’. Dat is fout gedacht! Ten eerste klopt het niet. Ten tweede laat je veel liggen, alleen al vanwege het feit dat veel ouderen hun kinderen vragen om mee te beslissen over duurdere aankopen. Wij bijten ons vast in het hele traject: we evalueren een product, delen het op in doelgroepen, koppelen daar een imago, in woord en beeld aan, en bedenken een mediastrategie.’

Fingerspitzengefühl
‘Communicatie heeft fingerspitzengefühl nodig. Je moet het nooit overbodig inzetten. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel; het moet geen stalken worden. Wij blijven de resultaten van onze klanten volgen en analyseren die ook. We houden die vinger aan de pols, zodat we snel kunnen bijsturen als dat nodig is. In het geval van een website bijvoorbeeld: hoe dynamischer je daarmee bezig bent, hoe meer en beter je gevonden wordt. En de optimalisatie van AdWords, waarbij advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefi nieerd worden. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gegoogeld, popt bij de zoekresultaten jouw advertentie op.’

Het verschil
‘Je moet de potentiële koper ervan weten te overtuigen dat hij of zij blij wordt door de aanschaf van hetgeen je te koop hebt. Het uiteindelijke doel is de leidraad: door onze creatieve oplossingen wordt een hogere omzet behaald. Het verschil van PEP met andere creatieve bureaus is dat we zelf ook ondernemen. Letterlijk. We merkten dat de traditionele chronologie van verkoop: van producent naar distributeur naar retail- (formule), veel verbetering kon gebruiken. Die drie zijn op elkaar aangewezen voor wat betreft logistiek en samenwerking. We besloten zelf de handel in te gaan en onze expertise op eigen producten toe te passen.’

Kruisbestuiving
PEP kocht in Amerika de rechten van het merk Forever&Ever, in de volksmond beter bekend als De Paarse Pot. ‘Het is een uniek concept van veredelde tuinplanten die wij erg geschikt achtten voor de Europese markt. We lieten er onze marketingstrategie op los en het werd een grote hit. Inmiddels bezitten we meerdere agentschappen. We merken hoe slagvaardig je kunt werken wanneer je als producent rechtstreeks met de consument kunt communiceren.’ De balans van PEP ligt nu qua inzet van marketing, communicatie en pr op 30 procent eigen productverkoop en 70 procent werk voor derden. ‘Dat geeft synergie, kruisbestuiving voor beide werkgebieden. De kennis, kunde en ervaring die wij opdoen met onze eigen producten, gebruiken we voor onze marketingklanten. En vice versa. We snappen wat ondernemen inhoudt.’

Vibe
‘Creativiteit is een vereiste in dit vak. Op een andere manier kunnen denken, ergens de humor van begrijpen. Wat dat betreft profiteer ik van de twaalf jaar als muzikant in een straattheatergroep; je bent bezig om je publiek te vermaken en een glimlach op het gezicht te toveren. Je moet daarom flexibel zijn en je constant aanpassen aan de vibe. Net zoals we ons nu aan de markt aanpassen. We hebben bij Forever&Ever bijvoorbeeld een consumenten app met een verzorgingsalert voor de plant. Dat past in deze geautomatiseerde, drukke wereld. We denken mee: let op, het wordt warm weer, geef je hortensia water.’ 

Tekst: Henrike Brouwers
Fotografie: Michel Klop

< Alle thema's