Het is een feestje om bij First Impression op bezoek te komen. De swingende high tech entree komt haar belofte van steeds weer nieuwe audiovisuele innovaties altijd na. Behalve snufjes zijn er nu ook twee nieuwe gezichten. Naast Ron Haans (39) en Koen Wouters (37) word ik opgewacht door Stefano Fadda (38) en Marco Schetters (38) van Espressivo. Maar die laatste twee zijn toch de concurrent?
Enthousiaste twinkeling
Op de designbank met vier succesvolle ondernemers. Het zijn dertigers in het bezit van een indrukwekkend CV binnen hun vakgebied. Tegelijk komt gedurende het gesprek een twinkeling van enthousiasme in hun ogen, die doet denken aan kinderen in een snoepwinkel. Stefano: ‘Even in vogelvlucht: Marco en ik zijn al vanaf de basisschool vrienden. We begonnen in 1992 als deejays met een zelfgetimmerd meubel, draaiden in de binnenstad, op bruiloften en privéfeestjes. Er kwam zoveel vraag dat we in de loop der jaren evolueerden naar een gespecialiseerd entertainmentbureau. Met een steeds groter groeiende pool eigen deejays, liveartiesten en alles voor technische support, zoals licht, geluid en effecten.’
Representatieve techneuten
‘We waren vernieuwend. En bij elke opdracht moesten de puntjes op de i. Altijd. We hadden een zwarte of blauwe kist als draaitafel, maar een wit deejay-designmeubel en representatieve technici die een stapje extra deden. Onze hardware en ons personeel zetten we steeds meer in op evenementen en beurzen. Daarom splitsten we het bedrijf in 2012; één tak werd entertainmentlabel Exclusive Deejays, Espressivo bleef staan voor eventtechniek, beursstands en AV-verhuur. We verhuisden van een boerenschuur in Riel naar een bedrijfspand in Gilze, bleven investeren en groeiden door.’
Koninklijke perfectie
Marco vult aan: ‘Ons perfectionisme betaalde zich uit. Het Koningshuis klopte zelfs bij ons aan. Maar ook high end evenementenlocaties overal in het land en grote, internationale concerns waarvoor we zelfs in het buitenland events deden. Stefano: ‘First Impression kwamen we vaak tegen. Op de lokale markt beconcurreerden we elkaar en tegelijk huurden we er regelmatig in. Uiteindelijk besloten we om samen eens te gaan eten.’ Ron: ‘Bij Taste! In Tilburg duurde het gesprek tot in de kleine uurtjes. Het was aftasten, er moest vertrouwen groeien. Maar het zaadje was geplant.’
Pas bij de koffie
Stefano: ‘De druk nam bij ons toe vanwege het besef dat we moesten kiezen: niet meer groeien en nog wel mooie dingen blijven maken of gigantisch investeren met een grote concurrent om de hoek.’ Een jaar later ging het viertal nog een keer aan tafel. Dit keer bij Hofstede de Blaak. Koen: ‘Pas bij de koffie kwam het hoge woord eruit: zullen we onze krachten gaan bundelen?’. Sinds 1 juli gaat Espressivo verder onder de vlag van First Impression. Wij groeien met onze tak vaste AV-installaties en digitale signage explosief en hebben daar onze handen vol aan. Door met Espressivo onze krachten te bundelen, worden we daarnaast in één klap de grootste regionale organisatie in eventtechniek en AV-verhuur.’
CEO en CIO
‘Met deze overname kunnen we ook de marktpositie van onze verhuurafdeling versneld en succesvol vergroten. Ons personeelsbestand is nu uitgebreid tot 80 personen. Allemaal vakidioten met hetzelfde DNA, die elkaar daarin al gevonden hebben. We hebben ons, onder leiding van Paul van Loon van Censor, toegelegd op het ontwikkelen van zelfsturende teams.’ Lachend: ‘De titels op het kaartje van Ron en mij zijn daarom veranderd. Ron is CEO; Chief Experience Offi cer, ik ben CIO; Chief Inspiration Offi cer. Onze passie voor beleving is groter dan ons belang bij hiërarchie.’ Marco: ‘Het merk Exclusive Deejays is ook overgenomen maar blijft op zichzelf staan. Espressivo verdwijnt. Stefano heeft de functie van salesmanager bij First Impression, ik ben productiemanager.’
Samen vette dingen maken
Is het voor de Espressivo-mannen niet wennen om niet langer ondernemer te zijn? Stefano: ‘Nee, omdat de bedrijfsstructuur hier is zoals hij is. De overname is juist ook rondgekomen vanwege onze ondernemersgeest en expertise. Ondernemend zullen we altijd blijven en ook onze creativiteit kunnen we hier volledig kwijt. Daarbij krijgen onze medewerkers in dit toonaangevende bedrijf mooie nieuwe kansen en hebben we veel meer middelen tot onze beschikking. We kunnen dus echt next level en dat is precies de gezamenlijke ambitie.’
Tekst: Henrike Brouwer