LED Flatlight: Ik zag er toekomst in

Zijn bedrijf had een aanzienlijke bijdrage in de nieuwe Holiday-on- Ice-productie. Als specialist ter zake zorgde LED Flatlight immers dat elke schaatser op het juiste moment perfect werd belicht. En dus liep Charles van Ham bij de première in Hamburg over de rode loper.


Uitgave: Juli-Aug 2018
Thema’s: Energie Entertainment Internationaal zakendoen Industrie

Charles’ interesse voor ledverlichting begon in 2000. Aanvankelijk vanuit beleggingsoogpunt. ‘Ik zag toekomst in deze energiebesparende verlichting.’ Die visie resulteerde een aantal jaren later (2006) in een eigen bedrijf, gespecialiseerd in hoogwaardige ledverlichting. Inmiddels heeft LED Flatlight tien vaste medewerkers in dienst, heeft het zich weten te onderscheiden in de markt en bestrijkt het alle continenten.

Hele wereld over
‘Ledverlichting was een nieuw product in een nichemarkt’, vertelt directeur-eigenaar Charles. ‘Aanvankelijk werd het vooral gebruikt als sfeerverlichting. Met name bij events en in de horeca. Pas later zag men dat het ook functioneel kon worden ingezet en werden leds gebruikt als werkverlichting. Met LED Flatlight hebben we ons al snel toegelegd op maatwerkprojecten. De afgelopen jaren hebben we hotels, restaurants, ziekenhuizen, beurzen, parkeergarages, winkels en fabrieken voorzien van plug & play op maat. Iedereen kan bij ons terecht. Zowel de kleine installateur als grote bedrijven kunnen met mooie projecten bij ons aankloppen. We zeggen niet snel ‘nee’. Twee jaar geleden hebben we met signs & display een stukje toegevoegd aan onze bestaande activiteiten. Onze verlichting in de Nijntje-lamp bijvoorbeeld gaat de hele wereld over.’

No-nonsense
‘Onvoorwaardelijke klantgerichtheid is de andere pijler van ons succes’, gaat Charles verder. ‘Ik weet dat elke ondernemer en elk bedrijf zegt de klant voorop te stellen. Maar wat telt is dat je er ook naar handelt. En dat doén we. Voor een Belgische multinational met vestigingen over de hele wereld leveren we rechtstreeks aan Amerika. Dat we dat als redelijk klein bedrijf realiseren, maakt me trots. Bovendien hebben we voor die opdracht grote Nederlandse en Italiaanse concurrenten achter ons gelaten. We hebben het gewonnen door onze prijs-kwaliteitverhouding, snelheid van handelen, manier van communiceren en onze no-nonsenseaanpak. Voeten op de grond en nakomen wat je afspreekt. Natuurlijk kan er wel eens iets misgaan. Maar dan gaat het om hoe je het probleem oplost. En dat doen we blijkbaar op de juiste manier. Het heeft ons zelfs al klanten opgeleverd’, lacht Charles, en voegt er meteen aan toe dat dit niet wil zeggen dat er om de haverklap iets misgaat.

Oude Meesters
‘Ons assortiment is breed. In elk segment kan ik wel een paar mooie projecten opnoemen. Ik denk bijvoorbeeld aan TEFAF, de grootste kunstbeurs van Nederland. Meer dan op andere beurzen is licht daar een bepalende factor. Licht en kunst vormen een bijzondere combinatie. Als het goed is, versterken ze elkaar. De belichting bepaalt grotendeels hoe bezoekers een schilderij ervaren. Oude Meesters moeten anders belicht worden dan een Appel of Warhol. Met onze high-end producten van topkwaliteit proberen we te zorgen voor de ultieme beleving bij de bezoeker. Dit jaar hebben we niet alleen de stands maar ook de nieuwe entree een passende lichtsfeer meegegeven. Met dezelfde standbouwer verzorgen we ook de kunstbeurs in Londen (Masterpiece). Met dit verschil dat het bij TEFAF om bedrade verlichting ging en in Londen alles draadloos DMX wordt aangestuurd.’

Kleurwissel
Al bijna twee decennia volgt Charles de evolutie van ledverlichting. Welke trends ziet hij in de nabije toekomst? ‘Connectiviteit en slimme verlichting. Licht dat automatisch gedimd wordt als er meer daglicht binnenvalt. Parkeergarages die bij binnenkomst 100 procent verlicht zijn waarna het licht geleidelijk wordt gedimd. Zonder uiteraard de veiligheid in het gedrang te brengen. Licht in combinatie met solar, zoals straatarmatuur met zonnepanelen. Colour Changeable Temperature: licht dat aangestuurd wordt met een bepaald doel. De meeste mensen zijn actiever in de ochtend dan ’s middags. Scholen of kantoren kunnen dus in de voormiddag kiezen voor een iets warmer licht, in de namiddag voor meer daglichtkleur.’

Besparen
‘Door efficiënter gebruik te maken van licht, kun je een hoop kosten besparen. Maar dat besef is er niet altijd’, stelt Charles. ‘Veel mensen weten niet dat halogeenlampen veel energie verbruiken en dimmen weinig energie bespaart. Bij ledverlichting is dat echter wél het geval. Een goed lichtplan is lucratief voor bedrijven. Met de juiste armaturen kunnen ze minimaal 60 procent besparen op hun energieverbruik. Daarnaast komen ze in aanmerking voor subsidiëring. Met als gevolg dat de uiteindelijke besparing tot 80 procent kan oplopen. Die energie- investeringsaftrek geldt ook voor het mkb. We kunnen hen helpen met de aanvraag.’

China
Volgende week vertrekken Charles en salesverantwoordelijke Nick van Hemert naar China. ‘We gaan kijken naar mogelijke nieuwe ontwikkelingen. En we hebben er ook een aantal fabrikanten zitten die we gaan opzoeken. Je moet het contact goed houden. Het worden lange dagen. Als wij ’s avonds in ons hotel aankomen, wordt Nederland wakker en beginnen de mails binnen te stromen. Maar we hebben er zin in’, luidt het enthousiast.

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Marloes Kemps

< Alle thema's