Eerlijk is eerlijk, elektrisch rijden vraagt enige aanpassing. Leendert van den Born levert de Nissan Leaf, Kia Niro en de Nissan E-NV200. De actieradius van deze auto’s is respectievelijk 415, 450 en 259 kilometer. Dat betekent dat je niet in een keer van Groningen naar Tilburg kunt rijden, en weer terug. De snellader doet er zo’n veertig minuten over om de auto weer op te laden. Bart van den Born: ‘Dan heb je wel mooi de tijd om je mail weg te werken.’
Gigantische boete
‘Volgens de Bovag is 75 procent van de auto’s die in 2030 wordt verkocht elektrisch. Nu is dat nog maar 3 procent. Brussel helpt daarin een handje. Het Europees parlement heeft namelijk besloten dat de gemiddelde uitstoot van verkochte auto’s per producent omlaag moet. Dat betekent dat auto’s met dieselmotoren steeds minder verkocht kunnen worden. Voldoet een producent niet aan de norm, dan krijgt hij een gigantische boete.’
Koffiezetapparaat
Om te laten zien dat het hen menens is, doet Leendert van den Born Autogroep mee aan het project AirQon. De gemeente Breda initieerde dit project. Het idee: een community van Nissan Leaf-rijders neemt straks een deel van de stroomvoorziening voor hun rekening bij evenementen in Breda. Bart: ‘De Leaf kan stroom teruggeven, dat noemen we smart grid: tweerichtingsverkeer. Een omvormer zet de stroom om in zogenaamde consumentenstroom. Dat kun je gebruiken voor een koffiezetapparaat of een elektrisch hobbelpaard. In oktober wordt bekend of we subsidie krijgen. Er wordt vaak over de CO2-uitstoot van auto’s gesproken, maar er is nooit commentaar op dieselgeneratoren die de hele dag staan te loeien op evenementen. Er is al veel vraag naar. Bij het culinaire festival Pannen op het dak heeft een dj een hele dag kunnen draaien op de stroom van een Nissan Leaf.’
Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema