Spannend vond hij het wel. ‘Ik zat ineens met accountants, de bank en andere directeuren aan tafel. Dat was nogal een verandering. Ik had het idee dat anderen veel meer wisten dan ik en heb inmiddels geleerd dat dat niet zo is. Ik weet misschien niet alles, maar dat geldt ook voor anderen.’ Hij noemt het de Brabantse bescheidenheid die in zijn hele organisatie leeft. ‘Terwijl we ook heel trots mogen zijn. We horen bij de top 3 en misschien wel top 2 bedrijven in de segmenten waarin wij acteren.’ Vanuit Waalwijk ontwikkelt Lightronics armaturen voor onder andere straatverlichting van a tot z zelf. ‘De afdeling innovatie bedenkt nieuwe armaturen en systemen en engineering zorgt dat de beste ideeën ontworpen worden. De productie vindt elders plaats. De eindassemblage doen we hier in Waalwijk.’
Ze moeten wel
Lightronics heeft voornamelijk bedrijven, corporaties en overheden als opdrachtgevers. ‘We leveren armaturen en lampen voor provinciale wegen, lokale wegen, woonstraten, fietspaden en pleinen, rond woningbouwprojecten van corporaties en sinds kort ook aan bedrijfshallen en kantoren.’ Gevraagd naar de toekomst van zijn bedrijf en branche vertelt hij: ‘Zuiniger blijft de trend. Led is inmiddels algemeen geaccepteerd in de B2B-markt. Overheden en het bedrijfsleven moeten wel. Ze moeten voldoen aan het Energieakkoord. Dus minimaal 85 procent van de armaturen die wij leveren, is uitgerust met led.’
Containerbegrip
Een andere ontwikkeling is light on demand, wat op steeds meer plekken wordt toegepast. Jos legt uit: ‘Het licht gaat feller branden op het moment dat het nodig is en de armaturen kunnen elkaar aansturen.’ Alleen daar waar het nodig is brandt verlichting op 100 procent. ‘Dat levert enorme besparingen op, vooral in magazijnhallen.’ De term smart lighting wordt hier ook voor gebruikt. ‘Maar dat vind ik nog te veel een containerbegrip. Voor ons is smart lighting verlichting voorzien van aanwezigheid- en/ of communicatiemodules. Hiermee kunnen we light on demand creëren maar ook op afstand uitlezen of een lamp het nog doet of niet.’ Het voordeel hiervan is dat er geen auto meer de weg op hoeft om lampen te controleren. ‘Daarmee verlagen we onze CO2-uitstoot.’ En dat past weer bij zuiniger, duurzamer bezig zijn.
Er zelf voor gaan
Jos had overigens helemaal niets met verlichting toen hij in 1994 bij Hogro, de voorloper van Lightronics, kwam werken. ‘Na de havo en de verplichte militaire dienst, ging ik aan de slag bij een schoenenbedrijf in Waalwijk. Helaas ging mijn werkgever failliet, maar ik kon de volgende werkdag gelukkig al aan de slag bij Hogro.’ Jos is een selfmade man, hij leerde op de werkvloer. ‘Studeren was niet verkeerd geweest. Toch heb ik geen spijt. Met of zonder diploma, uiteindelijk moet je het zelf doen en in jezelf investeren. De jongelingen hier in het bedrijf zeggen weleens dat het logisch is dat ik zoveel werk, omdat ik directeur ben. Dan leg ik altijd uit dat ik dat als 18- jarige ook al deed. Als je iets wilt bereiken, moet je er zelf voor gaan.’
Weloverwogen groeien
Jos laat zijn bedrijf met beleid groeien. ‘De bouw gaat als een trein dus het is aantrekkelijk om zoveel mogelijk orders te scoren zodat de omzet stijgt. Toch kijk ik altijd eerst naar wat we onder de streep over houden.’ Ook nu het economisch tij meezit, werkt hij keihard door. ‘Achterover zitten, is het domste dat je kunt doen. Nu moet je erbij zijn en bouwen aan je bedrijf.’ Lightronics telt 76 fte. Sinds 2015 is het bedrijf onderdeel van de Engelse FW Thorpe Group. ‘Een sterke strategische partner die de bedrijven binnen de holding optimale vrijheid geeft.’ Lightronics groeit sindsdien flink. ‘We beleveren nu ook industrie en zullen in de toekomst uitbreiden naar scholen en ziekenhuizen. Ik kies er bewust voor dit per sector aan te pakken, omdat ik verantwoord en weloverwogen wil groeien.’
Stalen kogel
Voor die groei is extra ruimte nodig. De Lightronics Holding kocht onlangs het huidige en het naastgelegen pand. Eind 2018 start de verbouwing. ‘Het magazijn, de assemblageruimte en het kantoor worden groter. Daarnaast richten we een experience center in met bijvoorbeeld een nagebouwd fietspad, een woonstraat, een politiecel en een ziekenhuiskamer.’ Op dit moment zijn er al wel indrukwekkende testruimten binnen Lightronics. Zoals die waarin met een stalen kogel van 5 kilo de hufterproofheid van armaturen onderzocht wordt. Jos: ‘Alle testen verlopen conform de eisen van onder andere Dekra.’ Hij geeft aan dat er tegenwoordig minder straatlantaarns vernield worden dan twintig jaar geleden. ‘De jeugd is nu te druk met naar schermpjes te staren.’ Zelf doet hij dat nooit. ‘Nee joh, ik loop altijd omhoog te kijken om te zien wat voor verlichting er hangt en staat.’
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema