MediaMarkt Tilburg: Het klantnummer is het minst belangrijk

De favoriete afdeling van Edward van Lith is die met fotocamera’s. Toine Schaerlaeckens heeft een zwak voor de sectie entertainment met games, dvd’s en cd’s. Uiteraard kunnen ze ook over de andere producten van MediaMarkt adviseren. Aan consumenten én aan bedrijven. En daarin gaan ze best ver.


Uitgave: Juli-Aug 2018
Thema’s: Entertainment Energie Economie Detailhandel

Zijn tongval verraadt dat Edward van Lith van boven de rivieren komt. En inderdaad, de vestigingsdirecteur van MediaMarkt Tilburg is een geboren Amsterdammer. Hij maakte een tussenstop in Amersfoort en streek zeven jaar geleden neer in Tilburg. Sinds die tijd zwaait hij de scepter in de plaatselijke MediaMarkt. Bij de elektronicawinkel werken zo’n 150 mensen. Ze zijn zeven dagen per week open. MediaMarkt is een decentraal bedrijf. Een aantal zaken, zoals het logo en de prijsstelling, staat vast. Voor het overige bepaalt de vestigingsdirecteur de koers. Zo vond Edward een tijdje terug dat de winkel weer aan een verbouwing toe was. Daar zitten ze nu middenin. ‘In deze branche moet je steeds investeren om up-to-date te blijven’, zegt hij. ‘Straks vind je hier een grote game-afdeling waar ook kan worden gespeeld. Zo zien andere klanten: hier gebeurt iets. Ook de telecom-afdeling wordt vernieuwd. Alle apparaten en verwante accessoires komen dan bij elkaar. Begin juli is het klaar.’

In de lift
MediaMarkt blijft zichzelf steeds vernieuwen. Vorig jaar werd er nog een pick-up & go gebouwd aan de achterzijde van het pand. Wie een online aankoop in de winkel ophaalt, hoeft daar niet meer mee door de parkeergarage te sjouwen. En vier jaar terug werd een B2B-afdeling ingericht. Toine Schaerlaeckens is er manager van. ‘B2B is een andere tak van sport dan business-to-consumer. We hebben eerst een netwerk moeten opbouwen. De laatste twee jaar zitten we in de lift. We zijn nu met zijn drieën. Onze belangrijkste filosofie is dat elke klant even belangrijk is. Voor een eenmanszaak is een enkele laptop een even grote aanschaf als duizend computers voor een groot bedrijf. Daarin zijn we redelijk uniek. Verder is de prijs altijd goed, je wordt snel geholpen, de bestelling wordt snel geleverd en je hebt een vast contactpersoon. Bij problemen bel je direct met mij of met een van mijn collega’s. Die persoonlijke contacten vinden we belangrijk. Het laatste wat we aan iemand willen vragen is zijn klantnummer. Lekker op zijn Brabants.’

Duimpjes omhoog
Toine staat op. ‘Even iets pakken’, zegt hij. Even later komt hij terug met een ingelijste foto. Daarop staat een groepje mensen voor een tv. De duimpjes omhoog. op de achterkant staat geschreven ‘bedankt voor de televisie’. Toine: ‘Deze foto is gemaakt op een locatie voor begeleid wonen. De mensen van de stichting hadden zelf een tv uitgezocht, maar die bleek niet groot genoeg voor de inwoners met een visuele handicap. De termijn waarin zij mochten ruilen, was al verstreken. Je kunt dan natuurlijk je poot stijf houden, maar wij denken graag mee. We hebben de tv omgeruild voor een exemplaar dat beter past. En dan krijg je zo’n bedankje. Ik vind het machtig mooi om daarin dan iets te kunnen betekenen.’

Solidariteit
Toine werkt alweer achttien jaar bij het bedrijf. Zijn netwerk is ondertussen zo uitgebreid dat zijn klanten hem ook om advies vragen over andere zaken dan elektronica. ‘Pas was iemand op zoek naar een schilder. Of ik niet iemand kende. Je moet elkaar toch ook een beetje helpen.’ Edward: ‘Zo geven we ook dingen terug. We doen in principe alles zelf, maar als onze schoonmaakster met vakantie is, dan kent Toine wel iemand die zijn werk kan overnemen. Dat doen we ook in het groot, naar Tilburg. We werken bijvoorbeeld samen met Willem II en we zijn betrokken bij verschillende maatschappelijke projecten. Toine maakt ook deel uit van de Raad van Advies van ContourdeTwern.’ Toine: ‘ContourdeTwern doet veel goeds voor de stad en haar omgeving. Ze hebben veel ideeën die ze willen toetsen aan bedrijven. Er is veel solidariteit. Er wordt echt gekeken hoe we Tilburg samen vooruit kunnen brengen.’

Geweldige stad
Edward herkent dat. ‘Ik vind Tilburg een geweldige stad. Het heeft me echt verrast wat hier allemaal gebeurt. Op alle gebieden: cultuur, festiviteiten, stadsontwikkeling. Tilburg is echt on the move. Ik heb het hier goed naar mijn zin. En het wordt alleen maar beter. Een paar jaar geleden hebben we nog getwijfeld of we zouden verhuizen. Toen wisten we nog niet dat Hudson’s Bay en Primark naar Tilburg zouden komen. Ondertussen is hier ook meer horeca gekomen. En het winkelaanbod in de stad wordt ook steeds beter. Alleen dit plein moet nog een beetje gezelliger worden, maar daar wordt ook aan gewerkt.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's