Renova Tilburg en Waalwijk: Stekkeren is goedkoper dan tanken

Hoe mooi is het als je als 24-jarige in een prachtige BMW mag rijden? Mike van Dijk (verkoopadviseur bij Renova Breda) steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. ‘Dat is gewoon heel gaaf!’ De passie spat van zijn gezicht, zijn ogen lichten op als hij over ‘zijn’ merk praat. En juist dát, de passie van de collega’s voor BMW en MINI, zorgt ervoor dat de klanten enthousiast ontvangen worden.


Uitgave: Juli-Aug 2018
Thema’s: Autobedrijf Autoverhuur Dealerbedrijf Duurzaamheid Energie Elektrotechniek

Renova is een begrip in de regio. BMW? MINI? Dan moet je in Breda, Tilburg of Waalwijk zijn. Het familiebedrijf werd in 1961 in Tilburg opgericht en in 2003 en 2004 kwamen daar de vestigingen in Waalwijk en Breda bij. Elke vestiging heeft zijn eigen karakter, maar overal voel je de warmte, de hartelijkheid en de Brabantse gezelligheid. En overal merk je dat de medewerkers met verstand van zaken, maar bovenal gepassioneerd aan het werk zijn. BMW Nederland heeft vijftien BMW i Agenten aangesteld, Breda is er één van.

Leraar
Mike: ‘We werken hier in Breda met een relatief jong team. We zijn allemaal enorm gedreven en we houden elkaar scherp. Eerlijk is eerlijk, ik werk hier nog niet zo lang, een paar maanden, maar door de open houding van iedereen voelde ik me hier meteen thuis. BMW stroomde altijd al door mijn aderen, mijn vader werkt ook voor dit prachtige merk. Hij had eigenlijk eerder door dan ik dat dit werk goed bij mij past. En zoals zoveel jeugd, luisterde ik juist niet naar mijn vader en ging ik iets anders doen. Ik heb een opleiding tot  leraar gevolgd, maar mijn vader bleek achteraf gelijk te hebben. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik kwam uiteindelijk toch in de automotive terecht. Door de lerarenopleiding heb ik trouwens wel geleerd om voor groepen te spreken. Ik draai mijn hand niet om voor een productpresentatie.’

In volle kracht
De ontwikkelingen gaan razendsnel in autoland. Mike: ‘Mensen beginnen steeds nieuwsgieriger te worden naar het elektrisch rijden. De massaproductie van de BMW i3 begon vijf jaar geleden. Deze wagen is 100 procent elektrisch en heeft een realistische actieradius van 200 km. Heel interessant voor de zakelijke rijder ook, de bijtelling is 4 procent en bij veel werkgevers staat tegenwoordig een laadpaal. Deze wagen heeft geen uitstoot, dat is een belangrijk issue. Schoon en niet milieuvervuilend dus. En hij rijdt nog fantastisch ook. Toen ik de wagen mee naar huis had, zei ik tegen mijn vriendin dat ze hem moest starten. Ze drukte op de startknop en het eerste wat ze zei: ‘doet ‘ie het wel?’ Het is even wennen om geen motor te horen. De wagen is enorm snel, de i3 heeft 170 pk, de sportuitvoering, de i3s, zelfs 184 pk. Daar ben je snel mee weg bij het stoplicht. De eerste meters gaan in volle kracht, dankzij de maximale koppel van 270 Nm met de sterke motor.’

Niet meer sparen
‘BMW wil in 2020/2025 met 25 geëlektrificeerde modellen komen, waarvan er minimaal tien volledig elektrisch zijn. En in 2019 komt de volledig elektrische MINI. We gaan dus steeds meer naar elektrisch toe. En naar private lease. Het is al normaal om je telefoon te leasen. Je ziet het ook steeds meer bij keukens en zelfs bij boxsprings. In Amerika is het zelfs al gewoon om bij wijze van spreken een tandenborstel te leasen. Twintig jaar geleden hadden we een andere mindset. Eerst sparen en dan kopen. Nu tellen we een vast bedrag per maand neer en hebben we er geen omkijken meer naar.’ 

Delen maar
‘Ook car sharing is in Nederland in opkomst. In Duitsland is het al heel normaal trouwens. Onlangs hebben we in Breda een project gedaan, er rijden nu dertien i3’s rond. Via een app huur je een van die auto’s wanneer je het nodig hebt. Delen is voor de gebruikers belangrijker dan bezit. Ik zie onze car sharing voertuigen vaak rondrijden, en daar geniet ik iedere keer van. Ook voor de zakelijke inzet van het wagenpark is dit enorm interessant, met het oog op mobiliteitsoplossingen en parkeerproblemen.’

Op vakantie
Neemt niet weg dat er nog heel veel mensen hun eigen elektrische auto willen hebben. Is dat geen gedoe, met laadpalen en zo? En hoe doe je dat op vakantie, dan is 200 kilometer niets natuurlijk. Mike: ‘Eigenlijk valt het gedoe wel mee. We houden constant contact met onze klanten, er komt een installateur thuis kijken wat de oplaadmogelijkheden zijn bij jou op de oprit of in de straat. Het installeren daarvan valt vaak reuze mee en je krijgt alles van A tot Z uitgelegd. Bij bedrijven staan vaak al laadpalen. Wist je dat volledig stekkeren niet alleen veel schoner, maar ook veel goedkoper is? Een volle tank kost al gauw een euro of tachtig. Volledig stekkeren maar drie of vier euro. En voor de vakantie hebben we ook een oplossing. Je kunt in je leasecontract, zakelijk of privé, ook een vakantieauto met verbrandingsmotor regelen. Zelfs een met meer laadruimte als je dat wil. Maar je kunt er ook voor kiezen om onderweg op te laden, zes keer laden en je bent al 1.200 kilometer van huis.’

Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's