‘Zonder hen waren we nooit zo ver gekomen’, zegt Arthur Bontekoe, manager logistiek, nu twintig jaar werkzaam bij vanHaren. ‘Je hebt de gemeente nodig om als grote speler de ruimte te krijgen. Om je te mogen vestigen en je te mogen ontwikkelen.’ Hij vertelt onder meer over de moeite die de gemeente deed om vanHaren, dat voorheen haar logistieke afdeling vanuit Nieuwkuijk voerde, terug te halen naar Waalwijk. Over de korte lijntjes. Over het gevoel van het samen doen. En over soepel lopende vergunningen-trajecten. ‘De gemeente en de andere bedrijven op het industrieterrein helpen ons en dat is voelbaar’, zegt hij. ‘Samen lukt het ons om van vanHaren een succes te maken. We mogen vanuit de logistieke hotspot van Nederland het uithangbord van Waalwijk zijn. Nou en óf dat goed voelt.’ Leuk om te vermelden is dat alle Brabantse burgemeesters in september uitgerekend vanHaren hebben uitgekozen als locatie voor hun werkbezoek.
Flag-ship
Ook bij de huidige realisatie van de aanbouw werd het familiebedrijf, dat dit jaar negentig jaar bestaat, geen strobreed in de weg gelegd. ‘Het betreft een vergroting van het huidige logistieke pand’, legt Arthur uit. ‘Medio november moet dat operationeel zijn. We hebben meer ruimte nodig door onze expansie in België. Daarnaast gaan we onze online diensten in de komende vijf jaar verder uitbreiden.’ Dertien vestigingen heeft vanHaren in België, waarvan Turnhout de dichtstbijzijnde is. Na de zomer opent een flag-ship vanHaren-winkel in Antwerpen. Dat is een grote winkel met een heel breed assortiment die helemaal inspeelt op de beleving van de klant. Met de focus op het Nederlands sprekende deel van België zijn er plannen om daar binnen drie jaar naar vijftig vanHaren-winkels te gaan. ‘Nieuwe vestigingslocaties dienen vanzelfsprekend aan randvoorwaarden te voldoen’, zegt Arthur. ‘We kijken hierbij naar de verkoopvloeroppervlakte en eventuele verdiepingen en etages om een zo volledig mogelijke collectie te kunnen presenteren.’
Nieuwe uitdagingen
De e-commerce blijft voor vanHaren een tak van sport vol nieuwe uitdagingen. ‘Zeker logistiek gezien’, licht Arthur toe. ‘We hebben nog steeds een groeipercentage van 20 procent per jaar, daar moet je op blijven anticiperen. Waar we ons eerder richtten op snelheid van levering, gaat het nu veel meer om de wensen van de klant. Die hoeft niet per se de volgende dag zijn schoenen bezorgd te krijgen. Hij wil dat liever op een dag en tijdstip die hem uitkomen. Het aankoopgedrag van consumenten is nu maatwerk. Daarin hebben we veel stappen gemaakt.’ De e-commerce leidt tot mooie samenwerkingen. Zo verkoopt vanHaren haar producten ook via Wehkamp en overbuurman bol.com. ‘Klanten gaan zich steeds beter oriënteren voordat ze een aankoop doen’, merkt Arthur die zo nu en dan online kleding koopt zodat hij die thuis op z’n gemak kan passen en beoordelen. Voor alle andere boodschappen stapt hij liever de fysieke winkel binnen om de feeling met het shopgebeuren te behouden. ‘De uitdaging ligt erin te onderzoeken wie online gaat en wie een winkel bezoekt. Ons maakt het uiteindelijk niet uit, zolang de klant maar tevreden is. Zowel met het winkel- of onlinebezoek als met de aankoop.’
Mijlpalen
Arthur deelt enthousiast het kersverse nieuws dat vanHaren bij het laatste medewerkers tevredenheidsonderzoek opnieuw hoog scoorde. ‘Dat komt omdat we het familiegevoel daadwerkelijk koesteren’, zegt hij trots. Over familie gesproken, Arthur zelf is vader van een samengesteld gezin met vier kinderen. Zijn liefde voor werk en gezin kan hij prima combineren omdat het thuisfront hem volledig steunt. ‘Aandacht aan je medewerkers schenken is niet alleen een financiële kwestie’, vervolgt hij. ‘Een bloemetje op een verjaardag, een kerstborrel, mijlpalen, zoals ons 90-jarig jubileum vieren. Da’s het vanHaren Oranjegevoel. Dat we 90 jaar bestaan vinden we heel bijzonder en dat hebben we groots gevierd met alle personeelsleden.’ Vooruit Veranderingen vorm geven. De goederenstroom alsmaar groter zien worden. Meemaken dat cijferwerk mensenwerk is geworden. De logistieke wereld past perfect bij Arthur. ‘Ik voel geen stress’, zegt hij ontspannen. ‘Ik vind dit een prachtig beroep. En met een gemeente die vertrouwen in je plannen heeft, kun je alleen nog maar vooruit. Waalwijk zit niet alleen in onze genen, maar ook in ons hart.’
Citaten van Arthur Bontekoe:
‘Als ambassadeur ben ik thuis natuurlijk ook een promotor van vanHaren schoenen.’
‘Zeven jaar geleden was 50 procent van de grond op Haven 7 nog niet bezet.’
‘We hebben ons stoffige imago van ons af weten te schudden.’
vanHaren met roots in Waalwijk heeft ruim 1.500 medewerkers en bijna 150 winkels in Nederland, waarvan zeventien in Brabant. Het bedrijf werd 90 jaar geleden door Ivo van Haren opgericht. In 1939 kocht vanHaren in Waalwijk een van de grootste leerlooierijen van Nederland. Het schoenenbedrijf heeft een succesvolle online shop en opende in 2017 haar eerste winkels in België. Al ruim dertig jaar is ze onderdeel van het Duitse familiebedrijf Deichmann.
Tekst: Jeanette van Haassen
Fotografie: Raldo Neven