Last Mile Logistics: Nu moet ik het waarmaken

‘Ik liep al eens voor de muziek uit en moest toen drastisch bijsturen. Dat heeft veel geld gekost. Ik ben blij en trots dat het nu beter lijkt te lukken.’ Bart Sebregts (48) levert met zijn Last Mile Logistics de software en elektronica voor de onbemande, oranje pakketpostautomaten van PostNL.


Uitgave: Juli-Aug 2019
Thema’s: E-commerce Packaging Pakketvervoer Software

‘We hebben onlangs een aanbesteding gewonnen voor eenzelfde opdracht in een Scandinavisch land. Als we niet samengewerkt hadden met PostNL dan zouden we hier nooit voor gevraagd zijn.’ Hij versloeg bij beide opdrachten multinationals in een aanbesteding.

Stoppen
In 2014 lanceerde hij na drie jaar ontwikkelen de eerste white label ophaalautomaat voor postpakketten. ‘Alle postale bedrijven mogen er hun pakketten in afleveren.’ Er staan vijftien van zijn blauwe automaten verspreid door Brabant en in Amsterdam bij onder andere onderwijsinstellingen en winkelcentra. Is het daarmee een geslaagd business concept? ‘We hadden een veel snellere groei verwacht. Het leek weer een concept te worden waarmee ik te vroeg kwam’, blikt Bart op deze tijd terug. De grootste pakketbezorger in Nederland, PostNL, koos ervoor eigen automaten neer te zetten. ‘Begrijpelijk, maar een groot nadeel voor ons. Ik heb overwogen om met de Parcel4Me-automaten te stoppen.’ Maar toen ging PostNL op zoek naar een partij om de elektronica en software voor de automaten te ontwerpen en leveren. Dat bracht Bart wel succes. ‘Er staan nu 86 PostNL-automaten verspreid door Nederland. Dat aantal zal dit jaar flink toenemen.’

Te vroeg
Hij paste zijn businessmodel dus aan. ‘Ondernemen is kijken, luisteren en plannen bijstellen als dat nodig is.’ Twee decennia geleden moest hij als beginnende ondernemer een goed concept flink aanpassen. ‘Ik was begin twintig en zag grote mogelijkheden voor secured by web-camerasystemen. Het concept kwam te vroeg, was puur technology driven. Vrijwel iedereen had nog een internetverbinding via de telefoonlijn; veel te traag en onstabiel om te gebruiken voor camerabewaking.’ Inmiddels biedt hij dit soort geïntegreerde IT- en beveiligingsoplossingen wel. En is het succesvol geworden.

Niet vanzelf
Bart is naast ondernemer vader van een 12-jarige zoon, woont samen met diens moeder en is baasje van Bella, een vrolijke pup die hem geregeld naar zijn kantoor vergezelt. Het zakelijke succes kwam niet vanzelf. Er ligt keihard werken en geduld hebben onder. ‘Ik ben een workaholic en dat kan mijn thuisfront terecht niet altijd waarderen. Het is mijn uitdaging en dus mijn probleem.’ Hij voelt een continue druk van nu door moeten pakken. ‘Die grote partijen verslaan is één ding, het waarmaken een volgend. Als me dat nu niet lukt, lukt het me nooit.’ Hij is altijd bereikbaar en wordt steeds gedrevener. ‘Daar hebben mijn medewerkers weleens last van. Ik ben feller geworden terwijl ik hen een fijne werkplek gun.’ Een business coach bezoeken, vond hij altijd onzin. ‘Op aanraden van mijn zakenpartners heb ik toch een oriënterend gesprek gevoerd. Dat gaf zulke nuttige inzichten dat ik ermee doorga.’ De coach helpt hem een betere balans te vinden en zaken uit handen te geven. De springerige Bella helpt daar ook bij. ‘De rondjes die ik tussen het werk door met haar wandel, werken ontspannend, ik raad het iedereen aan.’

Vervuilend en inefficiënt
De postpakketmarkt boeit hem enorm. ‘Het is een sterk veranderende markt die enorm groeit.’ Voor onbemande pakketautomaten ziet hij een zonnige toekomst. ‘Vier jaar geleden bleek uit onderzoek dat ruim 50 procent van de werknemers geen privépakket mag laten afleveren op het werk. Dit wel toestaan, kan een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde zijn. Daarin ligt een opening voor ons.’ Wat het vermarkten van de automaten lastig maakt, is dat bedrijven erin moeten investeren. ‘We krijgen geen ‘fee’ van de postale bedrijven.’ De automaten zijn ook een mooie oplossing voor verhuurders en VVE’s van appartementencomplexen. ‘Er komt een moment dat mensen geen pakketten meer aan willen nemen voor hun buren. Het aantal pakketten dat we bestellen zal namelijk steeds verder toenemen.’ Winkelcentra die al geïnvesteerd hebben in een pakketautomaat, zien het aantal klanten in hun winkels toenemen. Het plaatsen van pakketten in ophaalautomaten is duurzamer dan meerdere keren naar een woning rijden met hetzelfde pakket. ‘Het moet snel en goedkoop, dat maakt het huidige systeem ineffificiënt en vervuilend. Als de consument zou weten wat de CO2-impact is dan zou die andere keuzes maken. Maar het is niet in het belang van webshops dat wij als consument dit weten.’

De toekomst
De komende jaren verwacht hij flink te groeien. ‘We willen een internationale speler en autoriteit worden op het gebied van software en elektronica voor pakketautomaten. Onze software moet de maatstaf worden.’ Over vijf jaar hoopt hij tien grote postale klanten te hebben en duizenden pakketautomaten die op zijn software draaien. ‘Maar ik ben realistische genoeg om te weten dat het ook mis kan gaan.’

Last Mile Logistics
Last Mile Logistics is leverancier van software en hardware oplossingen voor de laatste mijl die een pakket aflegt naar de ontvanger. Van de software in de automaat tot en met de touchscreens aan de buitenkant, barcodescanners, camera’s en consultancy op IT-gebied. Ook levert het onbemande pakketautomaten onder de naam Parcel4Me. ‘Onze focus ligt hier nu niet op, Parcel4Me is onze R&D afdeling waarin we ontwikkelen en uitproberen.’ Bart is algemeen directeur en heeft tien medewerkers in dienst.

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's