De eerste webshop van Tom te Riele, in fietsen en fietsonderdelen, ging online in 2008. ‘Om onderscheidend te zijn, koos ik voor het longtail assortiment, producten die minder hard lopen, maar die we dankzij voldoende opslagruimte wel op voorraad kunnen houden en dus snel kunnen leveren. Deze keuze leverde me een mooie online positie op, met een uitgebreid assortiment van ruim 130.000 unieke artikelen in de vrijetijdssector. Inmiddels hebben we webwinkels met speelgoed, sport, casuals, automotive, boeken en brillen. We zoeken steeds een andere niche met als doel hét online warenhuis in de vrijetijdssector te worden.’
Het geheim
‘De omzet groeide de afgelopen drie jaar met percentages tussen de 60 en 80 procent. We verkopen producten in heel Europa en leveren onder meer via Bol.com en Amazon. Ook ondersteunen we leveranciers en afnemers met marketing. Alles draait om e-commerce en de combinatie online en offline. Onze zelfontwikkelde software is het geheim van TOM, dus nee, die gaan we niet vermarkten.’
Dozen ophalen
‘Duurzaamheid is een van mijn speerpunten. Zo versturen we alle bestellingen in een onbedrukte doos. Ook hergebruiken we dozen van leveranciers en retourzendingen. Ik ga hier heel ver in, rijd geregeld hier over het bedrijventerrein om dozen op te halen bij andere ondernemers. Het is toch zonde om goede dozen bij het oud-papier te zetten? Van de ruim één miljoen pakketten die we jaarlijks versturen zit ruim een kwart in een hergebruikte doos.’
Sociaal ondernemen
‘Sinds 2016 ben ik ambassadeur van Brabants Besten. Sociaal ondernemen neemt dan ook een centrale plek in mijn bedrijfsvoering in. We hebben een interne jobcoach en medewerkers die als buddy fungeren. Zij begeleiden nieuwe medewerkers en medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zijn mensen met een beperking, maar ook schoolverlaters en 50-plussers die moeilijk aan de bak komen. Deze groep is enorm gemotiveerd dus bij mij zijn ze welkom. Ik krijg energie van medewerkers die met plezier aan het werk zijn. Natuurlijk zijn omzet en rendement belangrijk, maar ik vind het mooi om mensen mee te krijgen, om samen dat resultaat te behalen.’
Dieptepunt
‘Een dieptepunt in mijn carrière was de boete die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) mijn bedrijf en een aantal anderen oplegde. Begin 2017 heb ik 500.000 euro moeten betalen. Gelukkig hadden we voldoende vet op de botten om dat te kunnen. Ik ken webwinkels die erdoor failliet zijn gegaan. Ik kreeg de boete, omdat niet alle klanten die iets terugstuurden binnen de wettelijke terugbetaaltermijn hun geld terug ontvingen. Het betrof hier ontraceerbare retouren doordat consumenten zonder retourformulier of andere boodschap goederen terugstuurden. Hierdoor was het voor ons niet altijd mogelijk om binnen de wettelijke termijn het aankoopbedrag terug te storten.’
Onrecht
Met het voldoen van de boete is het verhaal niet af. ‘We zijn nog bezig ons gelijk te halen. De boete is inmiddels teruggebracht tot de helft. De consumentenwetgeving loopt achter op het zich snel ontwikkelende e-commerce-landschap. De overheid moet hier iets aan doen. De impact van deze kwestie was groot. Er is ons onrecht aangedaan, maar toch twijfelde ik aan mezelf. Ik moest verantwoording afleggen aan mijn omgeving over iets dat totaal niet bij de bedrijfsvoering van TOM past en bij waar ik als ondernemer voor sta. Het heeft me een behoorlijke tijd beziggehouden, maar gelukkig waren er leveranciers en klanten die hun steun betuigden. Ook de medewerkers en mijn persoonlijke omgeving steunden TOM. De lust in ondernemen is me hierdoor niet vergaan. Deze situatie heeft mij geleerd dat elke tegenslag tevens een kans op verbetering is. De grootste roem als ondernemer ligt niet in het nooit vallen, maar in het telkens weer opstaan.’
Ondernemerstips
• Van omzet kun je niet eten, van marge wel. Dus stuur op rendement en niet op omzet.
• Succes is zorgen voor een goede balans tussen privé, werk en sport.
• Maak je mensen onderdeel van je doelstellingen, leg de verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neer en je zult verrast worden door de resultaten.
• Fouten maken noemen we cursusgeld, het grootste risico is dat er geen keuzes gemaakt worden.
Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema