PEP-papa directeur Maikel Loots (42, nog piep) is zelf minstens zo vrolijk. ‘Ons bedrijf heeft door twee overnames een enorme vlucht gemaakt en het bruist hier van positieve energie. De verhuizing naar deze levendige plek heeft die vibe nog versterkt; de omgeving ademt Plezier En Passie.’
Paarse hit
Daarmee heb je meteen de naam waar de afkorting PEP voor staat. PEP, tot voor kort gevestigd in Udenhout, is een specialist op het gebied van video, animatie, vormgeving en web-activiteiten. Het zette zichzelf definitief op de kaart toen het in Amerika de rechten van plantenmerk Forever&Ever (beter bekend als De Paarse Pot) kocht. Het reclamebureau ging zelf ondernemen en toetste daarmee zijn unieke werkwijze. Forever&Ever werd een regelrechte hit. Check maar eens wanneer je in je tuin aan de slag gaat, grote kans dat de vers gekochte planten in paarse potten staan. PEP bewees zo zijn expertise en gaf het bureau tegelijk nog meer feeling met collega-ondernemers.
Kanjers in huis
Maikel: ‘Sinds de overnames hebben we alle competenties in huis, we werken nauwelijks nog met extern personeel. PEP heeft kanjers op het gebied van tekstschrijven, video, fotografie, animatie en vormgeving, dus ook cameramensen en editors. Er zijn web-specialisten, mensen die websites en webshops beheren, optimaliseren en analyseren. Omdat iedereen hier samenwerkt en overlegt is de synergie groot en het lijntje naar de klanten klein. We steken elkaar aan in ons enthousiasme om de meest originele totaalconcepten te bedenken. Vervolgens toetsen we de resultaten, zodat er indien nodig makkelijk bijgestuurd kan worden. Door de uitbreiding van onze interne specialismes bieden we klanten dus een prachtig palet om de spotlights te veroveren en hun klantenkring te vergroten.’
Fris mijn imago op
‘Het verschil tussen PEP en het klassieke reclamebureau is best groot. Wij splitsen klanten geen vast concept in de maag, maar gaan uit van de creativiteit die ondernemers (vaak onbewust) zelf bezitten. Een ondernemer is per definitie creatief; hij of zij creëert immers een product of dienst. Wij zijn ervoor om wensen te vertalen naar de juiste strategie. Iemand komt hier bijvoorbeeld voor een nieuwe site, maar eigenlijk is de vraag ‘maak mijn bedrijf beter vindbaar’, ‘fris mijn imago op’ of ‘zorg voor een herpositionering binnen de markt’. Collega’s van verschillende disciplines gaan met onze klant aan tafel en nemen de tijd om vast te stellen wat de exacte wens is. Vervolgens bekijken we de voorkeuren qua vormgeving. Welke sites spreken aan? Uit alle voorbeelden (dit lettertype, zulke foto’s, die animatie) filteren we iemands smaak. Op basis daarvan wordt een strategie bedacht en een ontwerp gemaakt.’
Verrast
‘Natuurlijk ben je er dan nog niet. Door het optimaliseren van data, bijvoorbeeld door toevoeging van Google Ads, vergroot je je vindbaarheid soms meer dan met de gebruikelijke advertenties. En tegenwoordig zijn ook de social mediakanalen niet meer weg te denken. Ik merk dat veel ondernemers daar nog mee worstelen; geen probleem: daar zijn wij voor. Een nieuw soort aanpak hoeft daarom niet duurder te zijn, integendeel zelfs. Soms kun je met minder geld, meer aandacht trekken. We bedachten voor een klant, wiens oogst mislukt was en die daarom met een kleiner budget moest werken, Man-bijt-hond-achtige filmpjes. Relatief goedkoop maar heel doeltreffend. Wanneer we alles klaar hebben houden we een kick off. Altijd een spannend en feestelijk moment. We presenteren een nieuwe look en wachten met spanning de reactie af. Negen van de tien keer is die verrast en super enthousiast.’
AaBe fabriek
‘Het professioneel inrichten en beheren van social media is een vak apart, waar veel ondernemers niet genoeg aan toekomen. Daarbij is herkenbaarheid en uniformiteit belangrijk; het publiek moet meteen zien dat het om jou gaat. Een voorbeeld van ons werk is de AaBe fabriek, een Tilburgse winkel-hotspot met industriële allure, gesitueerd in de oude dekenfabriek. Bij alle reclame-uitingen, en op zowel de site als social media, staat het typerende logo op dezelfde plaats. Hier in de Piushaven zijn we daar ook mee bezig. We initieerden een samenwerkingsverband met bewoners, bedrijven en bezoekers, om beeld te geven aan hetgeen we willen uitstralen. Er ontstaat nu een compleet nieuwe look en feel die onze trots op deze plek onderstreept.’
Jonge honden
Naast Frank, de kantoorhond, zijn er ook figuurlijke jonge honden bij PEP. Maikel: ‘We werken structureel samen met een aantal creatieve opleidingen in Zuid-Nederland zoals Avans, SintLucas en het Radius College. Elk halfjaar komt hier een groep studenten die we inzetten op producties; we leggen casussen aan hen voor die zij met een frisse blik bekijken. Het mes snijdt aan twee kanten: enerzijds ontstaat hierdoor een kweekvijver waarin nieuw talent naar hartenlust rond kan zwemmen. Anderzijds dwingt het ons om op de hoogte te blijven van de nieuwste technieken en geeft het een inspirerende impuls.’
Tekst: Henrike Brouwer
Fotografie: Kees Bennema