In de wat traditionelere markt waar Technische Unie actief is, is dat nog niet de standaard. En dat verbaast Paul Kleijn, manager van Technische Unie in Tilburg: ‘We hebben in Nederland vier e-salesadviseurs rondlopen. We willen de boot niet missen en lopen graag voorop.’
Enorme vlucht
Paul: ‘We hebben altijd de ontwikkelingen op de voet gevolgd. Ken je Videotex nog? Analoog, inbellen, de lettertjes die één voor één op het scherm verschenen. In 1989 boden wij op die manier op onze site onze diensten al aan. In 1998 hadden we al een site waar het mogelijk was om online te bestellen. Ik ben in ’99 bij Technische Unie begonnen en ik hoef niet uit te leggen dat de ontwikkelingen in een razendsnel tempo zijn gegaan. Ik durf dan ook geen uitspraken te doen over waar we in 2029 staan. Ik weet wel dat toen de system-to-system-koppelingen kwamen, alles een enorme vlucht heeft genomen.’
Terugschakelen
‘We kunnen voor meer dan tachtig verschillende ERP-softwarepakketten een connectie maken met Technische Unie. Zo heeft een bedrijf minder handelingen en is er een kleinere kans op fouten. Het bestel- en administratieproces en het magazijnbeheer wordt inzichtelijk en gestroomlijnd. Het totale proces is makkelijker, van aanschaf tot betaling. En natuurlijk gaat dat niet altijd zonder slag of stoot, eerlijk is eerlijk. Vorig jaar zijn we overgestapt op een ander protocol voor de zoekmachine, omdat het protocol dat we hadden niet meer ondersteund werd. En dat heeft de nodige voeten in de aarde gehad. Zoveel zelfs, dat we op een moment weer even terug moesten schakelen naar de oude zoekmachine. Inmiddels hebben we aanpassingen gedaan en dat blijft ook een doorlopend proces natuurlijk.’
Geroemd
‘Om een voorbeeld te geven. De meest gezochte term bij onze producten is ‘3640’. Dat zegt je waarschijnlijk niet zoveel, maar dat is het typenummer van een kabeldoos. Onze klanten kennen dat nummer uit hun hoofd, dus dat typen ze in. Het is belangrijk om te weten waar klanten op zoeken, daar richten wij onze machine optimaal op in. Om nog een voorbeeld te geven. Een leverancier had zijn lasklemmen vernieuwd. Die waren kleiner, compacter en beter. Toch bleven klanten de oude lasklem kopen. Waarom? Omdat ze dat typenummer kennen en invoeren. Daarmee kregen ze never nooit te zien dat er inmiddels een nieuwe lasklem op de markt was gekomen. Als je dat weet, kun je daarop inspelen. Door de nieuwe klem actief onder de aandacht te brengen. Als je als gewone consument op zoek bent naar een product, krijg je te zien ‘andere klanten kochten ook’ of ‘deze accessoires passen bij jouw product’. Wij passen dat ook toe. Wil iemand een wastafel bestellen? Dan krijgt hij automatisch andere nodige producten te zien, zoals beugels en een sifon. Alles om het werk makkelijker te maken eigenlijk. Inmiddels zijn we over de grootste hobbels heen en wordt onze zoekmachine geroemd.’
En door
Technische Unie zou Technische Unie niet zijn, als ze stil gaan staan. Het is vanzelfsprekend om alweer verder te kijken en de volgende stappen te implementeren. Track & trace is er al, klanten krijgen een bezorgtijdvak van twee uur door en als de chauffeur in de buurt is, een vak van een half uur. De volgende stap is het sturen van een berichtje. Nu wordt alles nog geleverd met de groene vrachtwagens, maar er wordt al druk gekeken en nagedacht over gedifferentieerde logistiek. Als het beter is om bijvoorbeeld via post.nl te versturen, waarom zou je dat dan niet doen? Paul: ‘En we kijken ook naar de mogelijkheden om via derden te leveren. Marketplaces zijn in opkomst, kijk maar naar grote webshops. We kunnen ons netwerk ontsluiten voor leveranciers, zodat zij hun producten via onze shop te koop aanbieden, maar zelf uitleveren aan hun klant. De mogelijkheden zijn eindeloos.’
Beangstigend
Paul loopt over van enthousiasme als hij verder doorpraat over die mogelijkheden: ‘Ik kan niet zeggen waar het eindigt, ik heb geen idee omdat ontwikkelingen zo razendsnel gaan. Jaren geleden konden we ook niet bedenken dat de smartphone zo vergroeid zou zijn met ons leven. Big data is misschien beangstigend, van de andere kant geeft het ons heel veel nuttige informatie. Digitale marketing wordt nog steeds belangrijker. De volgende stap voor ons kan zoeken met afbeeldingen zijn. Dat je een foto maakt van een product en op basis van die foto in onze webshop gaat zoeken. Hoe dan ook blijven we investeren, in onze site, in de koppelingen met andere software, in applicaties, in het verder optimaliseren van wat er is. Zo’n tachtig procent van onze omzet komt via de website, er is geen weg terug.’
Technische Unie is de grootste technische groothandel van Nederland. Ze leveren meer dan twee miljoen artikelen van meer dan 700 leveranciers. Installatiematerialen voor de elektrotechniek, licht, gereedschap, sanitair, verwarming en klimaattechniek. Technische Unie loopt niet alleen voorop in digitalisering, maar ook in verduurzamen en het logistieke werk. Met hun website en mogelijkheden van systemen koppelen, maken ze het de klanten zo makkelijk mogelijk. Track & Trace is onlangs uitgerold en dat is uniek voor deze branche.
Tekst: Jenneke de Roij
Fotografie: Kees Bennema