Ze zijn niet bang om hun visie bij te stellen. ‘We zijn goed in het creëren van kansen, zijn veel activiteiten gestart en gestopt. We produceren bijvoorbeeld geen stalen ramen, zonwering of aluminium gevels meer.’ Wat bleef en nu ook verwerkt is in de bedrijfsnaam, is brandwerendheid. Welkom bij Hoefnagels Fire Safety.
Niet in beton
Gijs (45) en Rolf (39) zijn de vierde generatie in het bedrijf. Gijs houdt zich voornamelijk bezig met commerciële taken en klantbeheer, Rolf is van de interne zaken. Gijs: ‘Onze taken zijn niet in beton gegoten. Ik vind het prettig om soms ook met interne zaken bezig te zijn.’ ‘En ik kom ook graag eens buiten’, reageert Rolf met een knipoog.
Binnen twee jaar failliet
Hoefnagels Fire Safety beschermt personen, machines en gebouwen met brandwerende deuren, rolluiken en gordijnen voor bedrijven, musea en instellingen. De samenwerking met Vanderlande uit Veghel brengt hen ook naar (inter)nationale vliegvelden. En in de metrostations van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn bouwden ze rookcompartimenten met schermen die vanuit het plafond naar beneden komen zodra er rookontwikkeling is. ‘Onze producten creëren blustijd voor de brandweer en vluchttijd voor personen. Een brand wordt opgesloten in een bepaald compartiment en personen, machines, medische apparatuur of kritische elektronica blijven buiten bereik van de vlammen.’ Ze vinden dat ondernemers te weinig aandacht hebben voor brandveiligheid. ‘Bij ons ontstaat geen brand is wat ze denken. Terwijl de helft van de bedrijven na een brand alsnog binnen twee jaar failliet gaat. Stel dat onze productiemiddelen afbranden, dan gaan onze klanten echt geen half jaar wachten tot wij nieuwe machines hebben.’
Spannende wedstrijd
Hun business is kapitaalintensief. ‘Een test kost gemiddeld 25.000 euro en vaak zijn er drie per product nodig. Deze investeringskosten vormen een barrière voor bedrijven om zich op onze markt te begeven.’ Ze kiezen bewust voor een eigen afdeling R&D. ‘Ons vierkoppige team is inmiddels zo ervaren dat het goed kan inschatten wat een nieuw product gaat doen.’ In het testlaboratorium Bleiswijk staat een oven die tot 1100 graden Celsius opgestookt kan worden. Er wordt onder andere gekeken hoeveel uur de vlammen tegengehouden worden en of de oppervlaktetemperatuur van het geteste prototype niet boven de 140 graden komt. ‘Als een test goed verloopt, voelt het als kijken naar een spannende voetbalwedstrijd.’ Hoefnagels innoveert veel. ‘Er staan al tests gepland in 2022.’ Moet de afdeling R&D dan niet eens uitgebreid worden? ‘Dat zouden we kunnen doen, maar daar kiezen we niet voor. Met vier tot vijf procent van onze omzet in kosten voor R&D, zitten we al hoog en naar de bank om hierin extra te kunnen investeren, willen we niet.’
Een kleiner MT
Met 75 medewerkers is een MT van zeven man niet overdreven. Toch brachten de heren Hoefnagels dit terug naar vijf man. ‘Stapels papier vol met plannen verdwenen keer op keer onderin een la. We hebben een einde gemaakt aan dit spaghettibeleid. En toen bleek dat we het met een MT van vijf man prima afkonden.’ Sinds ze meer verantwoordelijkheden in de organisatie leggen, komen er betere ideeën uit. ‘Zoals een tool waarmee onze Europese partners eenvoudig producten kunnen bestellen. Voorheen kostte een order vier uur administratie en werkvoorbereiding, nu nog maar een uur’, geeft Gijs als voorbeeld. Rolf reageert: ‘Het is mooi om te zien hoe medewerkers opbloeien doordat ze merken dat ze ertoe doen.’ Ook de nieuwe MT-structuur, met drie managers die voor de dagelijkse orga- nisatie zorgen terwijl de directeuren hun blik vooral naar buiten richten, levert veel op. ‘We hebben de verschillende bv’s kritisch onder de loep genomen en de tak marine afgestoten. De broer van Rolf is nu eigenaar van dit bedrijf dat puien maakt voor luxe jachten. Het was altijd al een toko met potentie, maar omdat wij ons er niet op konden focussen, liep het niet. Dat doet het nu wel.’
Europa in
En zo pakten deze ondernemers het afgelopen decennium verschillende kansen. ‘Service verleenden we tot tien jaar geleden beperkt, maar steeds meer opdrachtgevers gaven aan graag service en keuringen van hun branddeuren van ons te krijgen.’ Met de productie van brandwerende gordijnen (rolschermen) gaan ze als eerste generatie structureel Europa in. Rolf: ‘Gijs zag hier kansen en inmiddels verdienen we dertig procent van onze omzet buiten Nederland. We leveren inmiddels in vijftien Europese landen. Laatst kregen we zelfs een opdracht voor het leveren van brandwerende gordijnen aan Zuid-Afrika. Gaaf toch!’ De meest recente stap van het duo is het opzetten van een adviestak. Met de uitgebreide kennis van wet- en regelgeving is Hoefnagels een goede gesprekspartner bij advies over bouwkundige brandveiligheid.
Nog Brabants?
Een Engelse toevoeging aan de bedrijfsnaam, leveren door heel Europa en zelfs Zuid-Afrika, hoe Brabants is Hoefnagels nog? ‘Enorm’, antwoorden Gijs en Rolf in koor. ‘We zijn geboren en getogen Tilburgers en de Brabantse mentaliteit van niet mauwen, maar de mouwen opstropen, zit door heel ons bedrijf. En dat blijft zo.’